Wat marketeers moeten weten over Halo 3 en StarCraft 2

20 mei 2007, 08:03

Wat marketeers moeten weten over Halo 3 en StarCraft 2De afgelopen weken en dagen waren gamers wereldwijd in de ban van twee aankomende games: Halo 3 en StarCraft 2. Halo 3 (Xbox 360) wordt de opvolger van Halo 2: de game die met $125 miljoen een hogere day one omzet behaalde dan de speelfilm Spider Man, dat in de eerste drie dagen $114 miljoen omzet binnenhaalde. Volgens de laatste berichten zal Halo 3 wederom een record omzet binnenhalen op de eerste dag.

StarCraft 2 (PC) is de opvolger van de StarCraft 1: de game die in 1998 verscheen en waar er inmiddels zo’n 10 miljoen stuks van zijn verkocht. De game is immens populair in Zuid-Korea, waar de game ook als sport wordt beoefend in toernooien waar miljoenen in omgaan. Wat moeten marketeers weten over games als Halo 3 en StarCraft 2?

De belangrijkste les is de passie en loyaliteit van gamers. De Halo en StarCraft games hebben een gigantische fanbase wereldwijd. Ze geven niet alleen veel geld uit aan de games, maar besteden vooral veel tijd aan hun passie. Allereerst door de games te spelen, alleen of online tegen anderen, al dan niet in competitie verband. Ten tweede ook door al het nieuws rondom deze games op internet te volgen en zelf actief te discussiëren op game sites, weblogs en fora.

De tweede les is dat games niet alleen meer draaien om entertainment, maar steeds vaker als sport worden beoefend. De komende jaren zullen steeds meer betaalde toernooien worden georganiseerd, steeds meer prof gamers zullen fulltime gamen en daar geld mee verdienen en steeds meer sponsoren zullen zich storen op deze markt.

De derde les heeft te maken met het vorige punt: gamers en game ontwikkelaars zullen in de nabije toekomst een celebrity status krijgen. Op dit moment zijn er al diverse professionele gamers die een dergelijke status hebben in de gaming community. De ontwikkelaars van Halo 3 en StarCraft 2, Bungie en Blizzard, worden nu al aanbeden door miljoenen gamers. In de toekomst zal dit vaker en op grotere schaal voorkomen.

De vierde les is dat ontwikkelaars van games het contact met hun fans goed onderhouden. Van Halo 3 is onlangs een beta versie uitgebracht en ontwikkelaar Bungie betrekt gamers bij de ontwikkeling van de game, luistert naar de ontvangen feedback en geeft wekelijks een online update over de gang van zaken. Blizzard onderhoudt ook al jarenlang het contact met de StarCraft community en zal dit met StarCraft 2 blijven doen.

Bedrijven, merken en adverteerders zullen steeds vaker hun weg vinden in deze groeiende markt. Een simpel recept voor succes is er niet, maar belangrijk is dat gamers worden begrepen en kunnen blijven doen wat ze doen. Dit begrip tonen en het gamen mogelijk maken, is de sleutel tot succes.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Krijn

    Stel nu dat ik een marketeer was? Wat had ik dan geleerd van dit stukje? Dat gamen steeds groter wordt? Dat gamers een interessante doelgroep vormen?

    Eureka!

    De million dollar question is natuurlijk: Hoe ga ik hier als marketing manager van bijvoorbeeld Samsung mee om? of: Hoe kan ik hier gebruik van maken?


    20 mei 2007 om 10:42
    chi666

    @Krijn: ik denk dat als je dat er niet uit kan halen dat je geen goede marketeer bent. Moet alles je voorgekouwd worden?

    Dit zijn specifieke toepassingen van veel grotere trends. Digitale en ‘normale’ werelden die in elkaar overlopen. Kleine ‘nerd’ niche blijkt mega industrie. Het betrekken van je eindgebruikers in je productontwikkeling (open innovatie) en het principe van personal branding (game developers worden aanbeden). Het zijn allemaal grotere trends die je ook naar je eigen industrie kan vertalen, mocht je daadwerkelijk verstand van marketing hebben.


    20 mei 2007 om 11:51
    Marcel van der Laan

    belangrijk is dat games tegenwoordig ook door de massa gespeeld worden, neem nu bijvoorbeeld de online game world of warcraft van blizzard; wereldwijd een aantal van 8 miljoen gamers dat deze game speelt, en een groot deel daarvan is actief bezig met activiteiten omtrend de game op zowel het internet als daarbuiten. toch een aantrekkelijke doelgroep zou ik zo zeggen, want je kan hier niet meer echt spreken van een kleine “nerd” niche.


    20 mei 2007 om 12:04
    Gijsbregt

    Ik ga wel een beetje mee met Krijn. Ik mis de connectie met marketing die niet direct gelieerd is aan gaming. Terwijl ik weet dat Cem daar wel erg veel van weet. Dan denk je aan in game advertising (lijkt me nu te laat voor deze 2, maar er komen vast weer nieuwe kansen, wellicht bij Ubisoft), intappen op deze communities of deze merken voor je laten werken (er zijn immers ook Spiderman action figures bij Burger King te krijgen). Wat zie jij voor mogelijkheden Cem?


    20 mei 2007 om 12:15
    Krijn

    @marcel: Helemaal eens! Nerd niche is een behoorlijke understatement.

    @bas: Co-creatie is bekend. Ik ben redelijk op de hoogte van de trends en ken de verplichte lesstof. Juist daarom zou ik zo graag een keer wat praktische zaken willen lezen. Hoe kunnen marketeers inspelen op de ontwikkelingen in die mega-industrie? Dat het groot is en nog groter wordt, lijkt me duidelijk.


    20 mei 2007 om 12:22
    chi666

    @Krijn: je zegt het zelf al: verplichte lesstof. In andere woorden: je denkt niet zelf na, je wilt het op een blaadje aangerijkt krijgen.

    Wederom: lees het artikel nog een keer, en nog een keer. En ga zelf nadenken over de implicaties. Niet alles hoeft altijd uitgekouwd te worden.

    Er staan hier duidelijke praktische zaken in hoe partijen zijn omgegaan met een aantal zaken. (beta versie onder fans uitbrengen en wekelijkse feedback geven). Hoeveel uitgekouwder wil je het hebben?

    Er is geen one size fits all. Je zal echt zelf moeten nadenken.

    Maar ach, er zijn marketeers… en mensen die marketing op hun kaartje hebben staan.


    20 mei 2007 om 13:55
    marbles

    @Bas Wil je wel eens niet zo lelijk doen 🙂

    @Cem Wordt het niet eens tijd om een nieuw woord te verzinnen voor verschillende soorten gaming. Raming, Maming, Daming, Laming ofzo. En heb je al aanvullingen op

    1. product endorsement, 2. joint-promotions 3. gebruik van games om producten en diensten te demonstreren 4. games als CRM tool, 5. bieden van sponsorship of commercieel partnership voor events en LAN parties 6. in-game advertising 7. in-game commerce.

    Kun je over de duim inschatten wat een goed instap modelletje is voor sukkels zoal Krijn die het allemaal niet zelf uit willen zoeken (zoals ik)?


    20 mei 2007 om 14:39
    Krijn

    @Cem: Goed zeg! Dat verhaal van Samsung was mij onbekend. Daar ging het om…. hoe kun je als relatieve buitenstaander die interessante gamers doelgroep bereiken. Voor een developer als Blizzard is het duidelijk, die gaat inderdaad aan de slag met z’n fanbase. Maar voor al die andere bedrijven is het niet zo evident. Daarvoor is het andere artikel waar je naar refereert een goede aanzet. Die aanvullingen waar Bram het over heeft zouden het plaatje compleet maken

    Voor de duidelijkheid… ik ben geen marketeer en heb dat ook niet op mn kaartje staan. Ik heb in het verleden wel iets dergelijks op m’n kaartje gehad en heb altijd geleerd om kritisch na te denken en zaken vanuit meerdere perspectieven te bekijken.


    20 mei 2007 om 15:02
    Ruben’s Online Marketing

    Wauw, dank voor de aankondiging Cem, Starcraft heb ik veel gespeeld “vroeger”, nu al jaren geen game meer aangeraakt. (Zie je hoe loyaal ik ben?)


    21 mei 2007 om 03:44
    CemYildiz

    Blijft een interessant iets, loyaliteit. Heb zelf ook na StarCraft een paar jaar geen games gespeeld omdat ik geen zin had om elk jaar m’n PC te upgraden om de nieuwste games te kunnen spelen. Uiteindelijk haalde Halo me over om een Xbox te kopen en had ik ook geen issues meer met hardware upgrades. Wel ben ik van plan om voor games als StarCraft 2 toch weer een nieuwe PC aan te schaffen 🙂


    21 mei 2007 om 05:17
    Peter Davelaar

    Goed artikel, ben het met je eens dat het goed is om de trends nu al goed te volgen. Zodra gamemarketing volwassener gaat worden krijgen bedrijven makkelijker toegang tot deze doelgroep, ik verwacht dat dit alleen nog aardig wat tijd nodig heeft.

    Ik ben het overigens met les 3 niet geheel eens, XBOX bijv. wil in de toekomst juist meer de ‘gewone mens’ bereiken om ze aan het gamen te krijgen. Ik vraag me af in hoeverre die de ontwikkelaars gaan worshipen of lid worden van een fanclub.


    21 juni 2007 om 09:12
    CemYildiz

    @Peter: ik weet wel zeker dat ontwikkelaars en prof gamers een celebrity status gaan krijgen. Dat is nu al bijna het geval. Een Wil Wright, bedenker van The Sims en nu werkende aan de game Spore, is een grootheid en heeft al op menig cover van magazines als Wired gestaan. Net als John Carmack en Shigeru Miyamoto, die op de ene na de andere CNN en Times lijst met meest invloedrijke personen staat. Dat steeds meer “gewone mensen” gaan gamen, betekent natuurlijk niet dat de groep hardcore/fanatieke gamers afsterft. Die groep zal ook groter worden. Bijna alle kinderen van nu groeien op met games, dus uiteindelijk zullen er altijd hardcore (en professionele) gamers bij komen. Wat Peter Jackson nu is, zijn game ontwikkelaars en producers straks. Sterker nog: Peter Jackson werkt nu ook aan allerlei game-projecten.


    21 juni 2007 om 10:23
    Peter Davelaar

    @Cem Denk dat we over vijf jaar de straat is op moeten gaan in Nederland en gaan vragen wie de top 5 game ontwikkelaars kent.

    Doen we hetzelfde met de top 5 celebrities van bijv hollywood.

    Kijken wat eruit komt?


    22 juni 2007 om 10:42
    CemYildiz

    @Peter: dat game ontwikkelaars en prof gamers een celebrity status zullen krijgen, betekent niet dat celebs uit Hollywood minder bekend zullen zijn. Hoe oud is de filmindustrie en hoe oud is de game-industrie? Zulke zaken veranderen niet binnen 5 jaar. Bovendien is het niet of-of maar en-en.

    Naast de huidige celebrities zullen er steeds meer beroemdheden vanuit de game-industrie en gamers komen, dat is gewoon een feit. Ik noemde al enkele huidige bekendheden uit de gaming scene. Dat gaat alleen maar toenemen. Ik geef deze ontwikkeling aan om duidelijk te maken hoe gaming een cultureel fenomeen is geworden. De komende jaren gaan we dit alleen maar meer merken.


    22 juni 2007 om 13:08
    Peter Davelaar

    Ben ik met je eens hoor, dit is ook de reden dat ik heel veel van mijn vrije tijd investeer om deze ontwikkelingen te volgen. Vind het alleen interessant om erover na te denken of dit echt celebs gaan worden zoals we ze nu kennen van bijv hollywood.

    Misschien ook wel inderdaad, daarom zet ik graag een statement neer om zo nog meer info eruit te halen 🙂 Ik vind dat je goede argumenten hebt..


    22 juni 2007 om 16:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!