Uitgelezen: We leven in een iPad economie

11 augustus 2013, 12:49

Boekrecensie van ‘iPad Economie’ van Peter Sprenger

De afgelopen week ontving ik via een relatie een leuk boekje: “iPad Economie, 40 digitale trends die iedereen begrijpt”. Ik heb het boekje in 1 avond uitgelezen. De wereld is aan het veranderen, de wereld van de marketing is aan het digitaliseren. Voor veel marketeers gaat het wel erg snel. Via deze weg wil ik met je delen dat het nuttig is om via een 2.0 manier (boekje) kennis te vergaren om over te stappen naar 3.0 (internet en digitale trends) manier van werken. In mijn onderstaande blog leg ik uit waarom.

Digitalisering van de maatschappij

Eén van de grootste veranderingen van de laatste vijf jaar is de toegenomen digitalisering van onze samenleving. Zichtbaar in allerlei nieuwe consumententechnologie en de wijze waarop we producten en informatie met elkaar delen en consumeren. Digitale trends zijn onze economie fundamenteel aan het veranderen. In veel organisaties is de snelheid van deze ontwikkelingen nog niet echt doorgedrongen.

Dat is volgens mij geen schande, integendeel. We hebben de handen vol aan de ‘crisis’ en de ontwikkelingen zijn zo snel gegaan dat je niet mag verwachten dat iedereen de impact van het digitale tijdperk in juiste banen heeft geleid. Toch moet er naar mijn mening een inspanning worden geleverd in Nederland. De markten, technologieën en consumenten veranderen immers snel.

Het boek is niet gericht op de doorgewinterde online marketeer, maar is wel interessant voor professionals die niet alles volgen wat er online gebeurt.

Welke ontwikkelingen doen er toe?

De vraag blijft welke digitale ontwikkelingen wel of niet relevant voor je zijn als organisatie of sector en op welke termijn? Die vraag kunnen onder andere dure consultants beantwoorden, maar dat kan je zelf ook doen natuurlijk. Het boek ‘iPad economie; 40 digitale trends die iedereen begrijpt’ geeft daarvoor de eerste handvaten. Het boek behandelt duidelijk en helder de belangrijke digitale ontwikkelingen van de laatste jaren zonder dure managementtaal of jargon. De lezer krijgt via dit boek praktische kennis aangereikt in overzichtelijke vorm. De digitale trends worden los van elkaar behandelt om ze begrijpelijk te maken, maar de echte impact zit natuurlijk in de samenhang tussen de ontwikkelingen waarin de lezer op een leuk manier en spelenderwijs wordt meegenomen.

De toekomst is nu

Is het nodig om deze ontwikkelingen nu op te pikken? Ja zeg ik, absoluut, geen tijd te verliezen want de meeste veranderingen voltrekken zich dagelijks onder onze ogen. De opkomst van sociale media heeft het marketingvak blijvend veranderd. We kunnen immers, in tegenstelling tot vroeger, 24/7 converseren met klanten. Ons dagelijkse nieuws staat bol van de privacy issues en de PRISM discussie is nog lang niet afgelopen. Nieuwe databronnen geven organisaties toegang tot kennis en trends als nooit tevoren. Het werken met de online crowd, of het nu om geld of kennis gaat, geeft nieuwe ondernemerskansen. Mobiele apps zijn intussen een miljardenmarkt geworden waarop we realtime vertrouwen voor informatie, aankopen, routes, vrienden, etc.

Springen

Dat wordt In het koude water in springen tijdens deze vakantie periode. Vluchten is namelijk geen optie meer. De Rabobank zei recent nog eens tegen al haar zakelijke klanten: “Wacht niet tot de crisis voorbij is, want als het zover is ziet de wereld er opeens heel anders uit”. Anticiperen op de nieuwe digitale omgeving is een must, een must om te kunnen concurreren. Het is daarom zeer de moeite waard de iPad-economie te lezen en de belangrijkste trends voor jouw organisatie eruit te halen. En voor de echte visionairs onder ons is er nog een boeiend hoofdstuk over het jaar 2032 opgenomen. Kortom: een handige bundeling van kennis die in het digitale tijdperk goed van pas komt.

Het boek is onder andere verkrijgbaar bij managementboek.nl. Het is ook verkrijgbaar als iBook via de Appstore.

Ondernemer in de wereld die social media genoemd wordt. Ik onderzoek op dagelijkse basis de uitdagingen om dit medium te gebruiken, te verbeteren en makkelijker te maken. Social media inzetten voor succes kost tijd, veel tijd. Ik help met het effectief inzetten van deze netwerken met een minimale inzet qua tijd. Community manager van Dutch Facebook groep en Dutch Twitter groep op Facebook.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!