We keken iets meer televisie in 2005
Het aantal uren dat we in 2005 naar televisie keken is gestegen; Nederlanders van 6 jaar en ouder zaten gemiddeld 3 uur en 15 minuten per dag voor de televisie, 3 minuten meer dan in 2004. Dit is opvallend omdat 2005 geen grote sportevenementen kende die veel kijkers trekken zoals een EK, WK en Olympische Spelen.
Hoe belangrijk sportprogramma?s zijn, blijkt ook uit het overzicht van de meest bekeken programma?s. Deze wordt aangevoerd door WK kwalificatie, vriendschappelijke en Champions League wedstrijden. De top 3 programma?s van de toplijst zonder sport zijn ?Boer zoekt vrouw?, het ?Journaal? van 20 u (20 maart) en ?Spoorloos?.
KDH = percentage van de doelgroep dat gemiddeld naar programma of zender keek
MADL = percentage kijkers naar programma of zender, gepercenteerd op totale kijkerspubliek
Marktaandelen.
In vergelijking met 2004 daalde het marktaandeel in de avond van de Publieke Omroep van 38.5% naar 35.1% en van RTL Nederland van 26.4% naar 26.0%. De SBS zenders stegen in de avond van 20.3% naar 21.1%. Evenals in 2004 had Nederland 2 het hoogste marktaandeel over de gehele dag (15.1% in 2005, 18.4% in 2004), in de avond is dat RTL4 in 2005 (16.0%). Vanaf de start heeft Talpa een marktaandeel van 7.8% in de avond gerealiseerd in de doelgroep 6 jaar en ouder.
Oud & Nieuw.
Youp van ‘t Hek is met zijn oudejaarsconference is overigens de grote winnaar van de kijkcijfers tijdens de jaarwisseling. Ruim 2,5 miljoen televisiekijkers volgden zaterdagavond zijn show. Naar de herhaling tegen 02.00 uur zondagochtend keken nog eens 716.000 mensen. De Oudejaarsloterij op RTL4 kwam op een tweede plaats met een kleine 2,3 miljoen kijkers.
Het talentjachtprogramma Idols, ook RTL4, had gedurende de uitzending van de finale een kijkpubliek van ruim 1,6 miljoen, maar naar de uitslag keken beduidend meer mensen: bijna 2,26 miljoen.
Bron: Stichting Kijkonderzoek
Zijn we dan ook meer reclame gaan bekijken?
Bedenk bij dit soort cijfers altijd : de meeste kijkers zijn mensen van boven de 50. En aangezien Nederland in rap tempo vergrijst, zal Mister TV nog wel een tijdje groeien.
De lol zit hem (voor mij) aan de onderkant : daar gaat internet/MSN/e.d. ten koste van TV-kijken.
Een nieuwe generatie met nieuw medium-gedrag in opkomst. En aangezien de adverteerders in de jeugd (tot 45 jaar…) het meest geinteresseerd is, ben ik benieuwd of we ook op reclame gebied een slag gaan maken.