Web-log.nl start dubieus advertentie-experiment

10 mei 2005, 11:15

Dat zal Dick niet leuk vinden “Vanaf vandaag zullen belangrijke woorden (keywords) in de logs op Mediakrant verwijzen naar websites van verschillende adverteerders”, zo luidt het bericht op mediakrant.web-log.nl. Ilse Media, moederbedrijf van web-log.nl, is begonnen met het zoeken naar nieuwe methoden om inkomsten te genereren, zowel voor het bedrijf zelf als voor de betrokken webloggers. De keywords die verwijzen naar een website van een adverteerder zijn te herkennen aan de rode kleur, zo meldt Mediakrant.

De methode is niet nieuw, maar wel zeer omstreden. Uitgevers die deze methode inzetten, werden bedolven onder furieuze reacties van zowel de lezers als van de eigen redactie. Het gerenommeerde blad Forbes.com haalde vorig jaar dan ook snel de stekker uit hun test met intelliTXT-tags.

Een voorbeeld van hoe de werking in de praktijk gaat, is te zien op het bericht “Nieuwe Life & Cooking-nominaties bekend” op Mediakrant. Het woord “Nederland” is onderstreept en linkt naar de nieuwsbriefpagina van het voetbalblad Elf.

Dat de nieuwe advertentievorm niet altijd even prettige uitwerkingen heeft, blijkt wel uit het artikel Avro met nieuwe reeks “Daar blijf je voor thuis”. Wie denkt meer te weten te komen over de heer Dick Passchier komt terecht op een bonte verzameling anaal toys, liefdespoppen en penispompen. En ik dacht dat ik al een problematische voornaam had…

Het principe heeft alles weg van de intelliTXT-achtige oplossingen die vorig jaar her en der zijn ge?mplementeerd. En die, niet onbelangrijk, dikwijls snel zijn gestopt. De meeste uitgevers werden overstelpt met klachten van lezers en kregen dikwijls te maken met gemor onder de eigen redactie.. Bovendien bleven dergelijke initiatieven in andere media niet onopgemerkt, getuige een artikel van The New York Times.

Voornaamste klacht? Het onderscheid tussen content en advertenties wordt in een onduidelijk, grijd gebied getrokken. Lezers voelen zich misleid en ervaren de reclame als ongewenst en irritant. Zie onder andere de artikelen op JenSense.com en LooseWire. MarketingFacts schreef er eerder over in het artikel onder de kop Nieuw online advertentiemodel doorn in het oog van journalisten.

In een reactie op een artikel op Emerce over het Forbes-experiment schreef ik destijds – augustus 2004 – dat ik me afvroeg of de beslissing echt zoveel weerstand op zou roepen. Het betrof immers de eigen content van de uitgever en zolang die waardevol bleef, was er nog wel overheen te komen. Dat bleek dus al goed tegen te vallen en je kunt er donder op zeggen dat de blogosphere nog aanzienlijk minder vergevingsgezind is. Ik voorspel dan ook een geruisloos einde van dit experiment.

Opmerkelijk detail: op de website van de technische partner GreenTides is precies te zien is wat het allemaal kost en hoe vaak bepaalde woorden worden aangeklikt. De kostprijs per klik is standaard 5 eurocent. Het getoonde aantal kliks slaan echter als een tang op een varken. Het woord “Nederland” wordt volgens GreenTides per dag gemiddeld 7,86 keer aangeklikt. “Sex” en “voetbal” zitten in dezelfde regionen. Kijk je naar woorden als “cavia”, “hobbelpaard” of “hollebollegijs”, dan worden die rond de 50 keer per dag aangeklikt. Met andere woorden, daar zit dus nog duidelijk een stekkertje los onder de motorkap.

Update 16:55

Dick kan opgelucht ademhalen. Op Nu.nl is de tekst “Wie op Dick Passchier klikt, kom uit bij Adultstore.nl” binnen recordtijd vervangen door de opmerking van Ilse Media-verantwoordelijke Michiel Houben: “We testen momenteel de intelligentie van het programma. In iedergeval willen we geen links naar adult-sites”. Nu.nl is onderdeel van, u raadt het al, Ilse Media 😉

Update 11 mei 2005

Inmiddels heeft Mediakrant de kleuren van de links aangepast: de eigen (echte) links zijn nu rood, de advertentie-links zwart.

Categorie
Tags

17 Reacties

    at

    Als weblog met het meeste aantal pageviews van het web-log domein heeft Michiel Houben ook enige maanden terug Venturo gevraagd mee te werken aan een experiment. Op een instemmend antwoord van mij kreeg ik echter nooit aanvullende info en feedback. Totdat Greentides (who the fuck is…) vanmorgen totaal zonder aankondiging in mijne-box dumpte waardoor ik het aanvankelijk als spam verwijderde. Ik wist van EEN experiment maar niet WELK… dit gezien hebbende weet ik voorlopig genoeg. Ik zie mogelijkheden maar wil graag zelf bepalen welke keywords van mijn site gelinkt worden aan welke adverteerder. Als men dat onoverkomelijke kan leveren dan ben ik IN. Tot die tijd verkoop ik mijn clickjes wel aan trust of andere adverteerders.


    10 mei 2005 om 12:12
    Anne

    Wie verdient hieraan? Alleen Ilse of ook de maker van de blog? Ikzelf vind het godsgruwelijk irritant – als je in een blog een link ziet, verwacht je informatie, geen commercie. Hoewel Dick Passchier dan wel grappig is – zie je meteen waar ’t mis kan gaan. Want: de link tussen de link (hmm, ongelukkige zin) en de uiteindelijke advertentie is vaak niet meteen duidelijk. Waarmee je dus als lezer terecht kan komen bij een site waar je niet terecht wílt komen, en als adverteerder dus mensen langs kan krijgen die dar eigenlijk helemaal niet willen. Slechte ontwikkeling al met al!

    Waar ik overigens wel benieuwd naar ben: nu is het nog een experiment bij één van de web-logs. Wat gebeurt er als Ilse dit standaard gaat invoeren? Zo van: Hier een weblog bouwen is gratis, maar je moet dan wel akkoord gaan met het feit dat we onder sommige woorden in je posts advertenties gaan stoppen…


    10 mei 2005 om 12:16
    Tinus

    Dit experiment is geen lang leven beschoren. Zowel internetters als adverteerders willen een duidelijke grens tussen advertenties en content. De internetters omdat ze niet belazerd willen worden en de adverteerders omdat ze niet willen betalen voor de 95% van de internetters die per ongeluk op zo’n link klikt.


    10 mei 2005 om 12:22
    PaulH

    Lijkt me verre van wenselijk. In-text links worden gebruikt om te linken naar aanvullende content. Niks tegen advertising, maar maak wel een duidelijk onderscheid tussen redactionale content en advertenties. Zoals het nu is opgezet breng je de lezer in verwarring en dat werkt averechts. Zowel voor het log als de adverteerder.


    10 mei 2005 om 12:53
    henkjan

    Bij deze beloof ik dat er op punt.nl nooit advertenties zullen worden gedicteerd. Met nooit bedoel ik ook nooit.


    10 mei 2005 om 13:16
    Michiel Houben

    Iedereen begrijpt dat we de dienst alleen gratis aan kunnen bieden als we ergens de kosten terugverdienen. Daarnaast vraagt een aantal beheerders ons naar mogelijkheden hun log te voorzien van reclame-uitingen. Sommige logs doen dat overigens al zonder ons daarin te laten delen.

    De tekstlinks zijn een experiment dat we bij 3 van de in totaal 100.000 web-logs doen. Samen met de beheerders van de logs kijken we of we op deze manier inkomsten kunnen genereren waar we beiden van kunnen profiteren.

    Doel is te kijken of de techniek in staat is relevante key-words aan te wijzen en of er draagvlak voor deze methode bestaat bij beheerders en publiek.


    10 mei 2005 om 15:36
    Boudewijn Janssen

    Maar de vraag of het op den duur verplicht zal worden hiervan gebruik te maken blijft vooralsnog onbeantwoord…

    Het lijkt me geen goede zet om het verplicht te maken. Als dit de enige manier is om de kosten te kunnen terugverdienen was het naar mijn inziens een fout businessplan van Ilse Media toen ze web-log.nl overnamen, of ze hebben verkeerde cijfers gekregen.

    Waarom krijg ik toch altijd het idee dat als Ilse Media iets overneemt, het na enige tijd altijd slecht afloopt met de dienst. Alleen Nu.nl en Startpagina.nl werken voor zover ik weet nog goed.


    10 mei 2005 om 18:49
    henkjan

    @ Michiel

    ‘ Iedereen begrijpt dat we de dienst alleen gratis aan kunnen bieden als we ergens de kosten terugverdienen.’

    Het lijkt me verstandig voor een bedrijf om minimaal de intentie te hebben er wat aan te verdienen in plaats van ‘kosten terug te verdienen’ waarom ben je daar niet gewoon transparant in en zeg je bijvoorbeeld niet : ‘ Er moet nu snel een manier gevonden worden om web-log.nl winstgevend te krijgen anders past het niet binnen het portfolio van Ilse Media ?’


    10 mei 2005 om 18:56
    at

    Voor deze manier van weblog hosting zou je moeten werken met floating ads en founding fathers.


    10 mei 2005 om 19:04
    Victoria

    @Houben: fijn dat u hier het ff uitlegt maar zou u dat ook niet eens doen op de homepagina van web-log? Dat zou netter zijn naar al die loggers, aan wie Uw organisatie haar populariteit dankt!

    En ik vrees dat u met die links, indien ongevraagd, veel loggers kwijtraakt.


    10 mei 2005 om 20:16
    Kasper Katje

    Wat er in mijn ogen mis mee is? Het voegt niets toe maar zorgt alleen voor meer verwarring, onnodige links en is tot op zekere hoogte misleidend. Het ‘erotische voorbeeld’ toont al wel aan wat er mis mee is. (als er iemand wel a-sexueel is dan is dat onze brave Dick wel maar dat terzijde).

    We weten allemaal hoe gevoelig de combinatie irritatie en reclame ligt, zie alleen al het nieuws van eerder vandaag over het gebruik van pop-up killers. Natuurlijk kun je het stug proberen door te drukken maar reken maar dat iedereen weer gaat piepen wanneer er vervolgens tekstlink-killers zouden verschijnen.

    Ook is het al meerdere keren uitgeprobeerd met telkens weer een negatieve uitkomst en stopzetten van de activiteiten dus waarom het alsnog tegen beter weten in toch weer proberen?

    Wil je inkomsten genereren uit je weblogs zorg dan in ieder geval dat je de lezer/bezoeker niet wegjaagt want dan weet je in ieder geval zeker dat er niets meer te genereren valt.


    10 mei 2005 om 22:22
    media

    Kasper, ik zie dat je net reageert op een comment die ik net aan het editen was. Ik vroeg me dus inderdaad af wat er mis was met het experimenteren. Waarbij ik er aan wilde toevoegde dat het experimenteren met intelliTXT-tags eigenlijk al een gepasseerd station was (tenzij men in staat is deze beter af te stemmen).


    10 mei 2005 om 22:27
    Kasper Katje

    Ik zag het idd net te laat 😉


    11 mei 2005 om 00:33
    Kasper Katje

    Dick kan opgelucht ademhalen. Op Nu.nl is de tekst “Wie op Dick Passchier klikt, kom uit bij Adultstore.nl” binnen recordtijd vervangen door de opmerking van Ilse Media-verantwoordelijke Michiel Houben: “We testen momenteel de intelligentie van het programma. In iedergeval willen we geen links naar adult-sites”. Nu.nl is onderdeel van, u raadt het al, Ilse Media 😉

    Het klinkt hard maar misschien is het ook handig de intelligentie van de medewerkers te testen want ik neem toch aan dat in dit geval iemand Adultstore.nl als adverteerder heeft gelinkt aan het woordje ‘dick’. Wanneer je geen links naar adult sites wilt voeg je ze dus simpelweg niet toe als adverteerder.


    11 mei 2005 om 00:39
    Anne

    @ Kasper May 11, 05 | 12:29 am: LOL! 😀


    11 mei 2005 om 04:23
    media

    Daar is Kasper inderdaad mooi druk mee geweest 😉


    11 mei 2005 om 04:26
    at

    On topic: Nee sticker van XS4all!

    De noviteit is voor het eerst te zien op NRC.nl, de site van de krant waar Xs4all in papier vrijwel dagelijks op de voorpagina adverteert.

    Online begon Xs4all ook met adverteren, voor het eerst in haar bestaan. Vanwege haar maatschappelijke verantwoording presenteert Xs4all de banner met een ‘Nee’-knop. Wie daarop klikt krijgt de volgende tekst:

    “U hebt, in een Xs4all banneradvertentie, op Nee geklikt. Hier kunt u aangeven dat u de online banners van Xs4all niet langer wenst te zien. In plaats daarvan zal een statische advertentie van een goed doel getoond worden.

    Om de Xs4all banners weg te filteren, moeten we uw computer kunnen herkennen. Daarom zetten we, als u hieronder op ‘Nee tegen Xs4all banners’ klikt, een cookie op uw computer. Deze zorgt ervoor dat onze banners in de toekomst niet meer getoond worden als u via die computer websites bezoekt.

    ?


    11 mei 2005 om 05:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!