Webloggers kijken vooralsnog de kat uit de boom
Twee weken geleden berichtte we op Marketingfacts over bureau IN10 Communicatie die een nieuwe vacature hadden voor fulltime weblogger. We hebben even contact opgenomen met Vincent Luyendijk, managing director van IN10, om te vragen hoe het ervoor staat met het aantal sollicitaties.
“Tot op heden zijn er 24 sollicitaties geweest op de vacature, waarvan ik denk dat er 8 ? 9 serieus te noemen zijn. De anderen hebben geen ervaring (of geen idee wat een weblogger precies doet). Dat is wel opvallend, we hebben behoorlijk wat vragen via de mail of telefoon gehad over de inhoud van de functie, je kunt zien dat het een echt nieuwe functie betreft. Veel gehoord en gelezen is ‘dat ik nu eindelijk van mijn hobby mijn werk kan maken’. Daarnaast valt het op dat de functie wel voor enige ‘opschudding’ heeft gezorgd. Als ik alleen al kijk naar het aantal sitebezoekers dat we momenteel trekken, die ligt tussen de 450 en 600 per dag (uiteraard ook voor andere vacatures en siteonderdelen)” aldus Vincent Luyendijk.
Kortom, de vacature heeft veel aandacht getrokken, levert nog steeds extra sitebezoek en heeft inmiddels 8-9 serieuze kandidaten opgeleverd. Geen slechte score denk ik als je je realiseert dat het om een nieuwe functie betreft. Ik ben uiteraard benieuwd wie deze vacature gaat invullen en of het blijft bij deze ene vacature of dat er op korte termijn meer fulltime webloggers (webredacteuren van de toekomst?) in dienst komen bij bedrijven.
Waar gaat dit nu toch over. Er wordt al jaren commercieel gelogd in nederland. te weten quoteblog, dat projectje xego, nl.gizmodo, geenstijl (dat zelfs content inkoopt van anp), pmmblognoot, molblog, zelfs radio-online is vast geen vrijwilligerswerk. verder is er rfid-blog van emerce en er zijn vast meer voorbeelden. Een deel hiervan is ongetwijfeld fulltime.
Xego is hartstikke dood, totziensdankuwel. Niet gek ook, want geen hond las het. Wie volgt, Gamert?
Klaas, zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen van mensen die geld verdienen met webloggen. Het verschil met dit voorbeeld is echter dat ze niet in dienst zijn om te bloggen maar of dit voor zichzelf doen of als freelancer.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!