Website van het Jaar 2006
Zoals in 2004 en 2005 ook het geval was, wordt ook dit jaar weer de Website van het Jaar verkiezing gehouden. Sinds gisteren kan de Nederlandse internet consument weer een maand lang haar stem uitbrengen op 100 websites verdeeld over 12 categorieën. Vorig jaar werden er maar liefst 628.000 stemmen uitgebracht volgens de organisatie en ging Postbank.nl met de eer aan de haal. De vraag is dus: wie gaat er dit jaar winnen?
Nominaties
De nominaties voor de Website van het Jaar zijn tot stand gekomen in samenwerking met de commissie Evolve 2.0, onderdeel van de VEA ( Vereniging voor Communicatie Adviesbureaus). Samen met de redactie van de Website van het Jaar verkiezing selecteerde zij de best scorende sites uit 52 subcategorieën en verdeelde deze in 12 categorieën waaronder auto en verkeer, entertainment en lifestyle, financiele producten en diensten en nog diverse anderen.
Winnaars
Stemmen is mogelijk tot 1 december 2006. De uitslag zal bekend worden gemaakt op 7 december 2006 in Panama te Amsterdam. Tijdens deze bijeenkomst zullen de felbegeerde prijzen worden uitgereikt aan de winnaars in de verschillende categorieën. De categoriewinnaar die de meeste stemmen heeft behaald, zal tevens worden beloond met de titel ‘Website van het Jaar 2006’. Aangezien de lezers van Marketingfacts natuurlijk de echte kenners zijn: wie doet er dit jaar de beste voorspelling wie er met de prijzen aan de haal gaat? Leef je uit in de reacties.
Kleine aanvulling: Marketingfacts is dit keer zelf ook genomineerd in de categorie Blogs en Communities.
Ik gok dat in die categorie hyves wederom hoge ogen gaat gooien.
Wat een wanstaltig product, de website van deze verkiezing. Wat mij betreft genomineerd voor de meest nutteloze Flash-toepassing ooit. Scrollwieltje wordt buitenspel gezet, de back-knop werkt niet etc. Brrrrrrrr
Anyway, mijn winnaars:
Auto en verkeer: 9292ov.nl
E-commerce en veilingsites: marktplaats.nl (sorry Maarten)
Entertainment en Lifestyle: vara.nl dan maar, vanwege het cabaret
Financiële producten en diensten: Rambobank
Sport en Spel: vi.nl, al is het het afgelopen jaar bergafwaarts gegaan
FMCG: geen idee. Doe AH maar
Reizen en recreatie: KLM.nl, voor de moeite die ze erin gestopt hebben
Huis & tuin: Funda, maar als de foto’s volgend jaar nog niet vergroot kunnen worden is dat de laatste keer
Blogs & communities: Hyves (sorry marco)
ISP’s en portals: Google
Internet & telecom (wie zet in godsnaam Jamba hierbij??!!?) KPN
Nieuws en informatie: Nu.nl. Niets meer aan doen. Maar ze luisteren toch niet naar me.
Onderwijs, overheid e.d.: Overheid.nl
Gezondheid: geen flauw idee. Doe maar dokterdokter dan.
Merkwaardig: ontbreken van YouTube, NOS Teletekst-site, Partyflock, Web-log.nl, TV-Gids.nl, alle vacaturesites
Werkt niet in Firefox. Is alleen flash.
En mijn site staat er ook niet tussen :@
Tegen!
FMCG: lijkt me juist vrije doortocht voor Heineken…
Leuke vertikking, Anders: Rambobank. 😉
De verwachtingen van hyves zijn weer groot, maar in mijn ogen komt dat vooral door het grote aantallen leden wat hyves heeft.
Verder vind ik hyves qua usability toch een overgewaardeerde site, soms raak ik binnen mijn eigen profiel (als ik al inlog) de weg kwijt en mijn god wat is dat hyves traag….
@ anders: zou het nou toeval zijn dat bijna alle sites van jouw voorkeur een 3-koloms lay-out hebben?
Jeetje Anders, de Rambobank. Daar moet je geen kredietconflictje hebben 😉
Moet GeenStijl niet onder de rubriek Entertainment? 😉
E-commerce: Marktplaats
Nieuws en informatie: met grote voorsprong Volkskrant
Entertainment: hoe erg ik het ook vind, Talpa (technisch innovatief laten we maar zeggen)
Blogs & communities: MF & Sargasso
ISP: Google
Internet en Telecom: T-mobile
Ik mis clubvan100.nl, 3voor12vpro.nl, elizawashere.nl, like-a-local.com
typ code om te reageren: death34 (nou nou!)
Voor jullie internet guru’s, deze zijn leuk: http://www.alexa.com, http://www.bliin.com. Effe weg uit de kneuterigheid van de blabla.enellen
Hier de echte winnaars in Nederland. 1 google.nl 2. google.com 3. msn.com 4. nu.nl 5. wikipedia.org enz.
Deze zie ik wel zitten: aex.nl, deep.fm, tweakers.net, weethet.nl en in de twilight zone: niburu.nl
;^) Jan
Nemen we dit echt serieus? Is dit niet gewoon een manier om e-mailadressen te verzamelen via het bereik van populaire websites?
Beetje onhandig dat je voor elke rubriek elke keer opnieuw je gegevens in moet vullen. Kan beter voor volgend jaar jongens. Verder ben ik benieuwd naar de promotie acties van alle websites om zoveel mogelijk stemmen binnen te halen > hou je mailbox maar in de gaten :-).
Sowieso mis ik de op de website de onderbouwing van de keuzes. Waarom is bij het onderdeel reizen Transavia.com niet opgenomen? Verder mis ik ook Jiba.nl, deze online touroperator is afgelopen jaar met enorm gegroeid in omzet.? Kan iemand van http://www.websitevanhetjaar.nl hier meer over vertellen hoe de Top10 per categorie tot stand is gekomen?
Wie heeft bedacht dat dit totaal in Flash moest? Net als Anders erger ik mij mateloos aan onnodig toepassen van Flash, en dat is al vaak het geval als het voor een hele site gebruikt word.
Verder mis ik de onderbouwing van de categorieën? Is het enige criterium de populariteit van de sites? Die kun je nu ook al wel bepalen zonder te stemmen. Nu is het nog aan de betreffende sites om naar het stem knopje te linken in een persbericht om zoveel mogelijk leden te laten stemmen. Oh ja: je kunt niet rechtstreeks linken, ze zullen een klikpad uit moeten leggen.
Het lult me niet eens om te stemmen, het geeft aan dat ik al gestemd heb, terwijl de nominaties er maar net op staan, gezien de datum van dit bericht? En waarom gaat het niet over vernieuwende sites, dat is tenslotte toch interessant? De site zelf zal in ieder geval niet winnen, wat een beroerd ding is dat.
@Justus, ik krijg dezelfde foutmelding, na het invullen van de eerste stem (Routenet.nl bij Auto en Verkeer) verschijnt er een bericht dat dit emailadres al gebruikt is en dat er maar 1x per categorie gestemd mag worden … Weet in ieder geval welke site niet wint dit jaar.
@Lode: Daar gaan onze kansen al! 😉 …Maar bedankt voor de poging.
@Anders: kijk ook eens op http://www.medicinfo.nl voor een goede website in de categorie Gezondheid.
amshline
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!