Webwinkelier verkijkt zich op tijd en traffic

25 januari 2013, 08:29

Wat zijn de grootste behoeften van consumenten bij online kopen? Wat zijn de wensen van een webwinkelier? Deze vragen werden onder andere onderzocht in het E-Commerce behoeften onderzoek 2013 van PostNL uitgevoerd door Intomart GFK. In deel 1: de grootste uitdaging van webwinkeliers bij het opzetten en beheren van een webwinkel.

Over het onderzoek

Het onderzoek bestaat uit een kwalitatief en kwantitatief gedeelte waar dieper in werd gegaan op zowel de behoeften van de consument als op de behoeften van de verzender. De verzender doelgroep bestaat uit handelende consumenten (particulieren die op frequente basis handelen op marktplaatsen), retailers die nog niet online ondernemen (bricks) en webwinkeliers (zowel Bricks & Clicks als Clicks). Het kwantitatief onderzoek is uitgevoerd onder 503 consumenten en 1.100 verzenders.

Grootste tegenvallers opzetten webwinkel

52% van de Bricks geven aan dat de grootste tegenvaller voor het opzetten van de webwinkel tijd is. Naast tijd is traffic (39%) en productinformatie opvoeren tegengevallen bij het opzetten van de webwinkel.

Ook bij Clicks zien we dit terug. De grootste tegenvallers zijn bij hen traffic (50%) en tijd (50%). Om een webwinkel op te zetten en te runnen dient een ondernemer serieus na te denken over een business plan (incl marketing strategie) en tijd die vrij moet worden gemaakt voor de webwinkel. Dit zal ten goede komen aan het proces, maar ook uiteindelijk het succes.

tegenvallers opzet webwinkel

Webwinkeliers verwachten minder tijd te hoeven te investeren dan de werkelijkheid aangeeft

Wanneer we dieper inzoomen op de kwestie tijd, zien we dat retailers die nog online willen gaan de tijd voor de webwinkel per week inschatten op 10-20 uur. Daadwerkelijk blijkt dit minimaal 20 uur te zijn. In veel gevallen is dit zelfs een volledige FTE.

tijdbesteding online winkel

Verwachte kosten traffic in derde van de gevallen hoger dan verwacht

In het onderzoek heeft Intomart GFK onderzocht of de verwachte kosten van een webwinkel hoger of lager zijn uitgevallen voor de verschillende onderdelen van het opzetten en beheren van een webwinkel. Over het algemeen worden de kosten redelijk goed ingeschat. Alleen de kosten voor traffic worden in ruim eenderde van de gevallen niet goed ingeschat. Dit onderbouwt ook de grootste tegenvaller van een webwinkelier: traffic.

kosten clicks opzetten webwinkel

kosten bricks & clicks opzetten webwinkel

Het onderzoek biedt inzichten in het opzetten en beheren van een webwinkel. Uit ervaring blijkt dat het opzetten van een webwinkel een serieuze aangelegenheid is. Voordat je een webwinkel begint, is het verstandig om goed na te denken over je doel, hoe je traffic gaat genereren en hoe je de webwinkel in de organisatie laat landen (dus tijd voor vrij gaat maken).

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Erwin Roks

    Erg interessant artikel! Veel webwinkeliers denken dat het makkelijk is om een webwinkel op te zetten en te beheren. Velen verwachten (merken wij uit ervaring) dat er direct veel verkeer en conversies zullen zijn. Sommigen verwachten zelfs direct een hoog conversiepercentage, wat echter niet reëel is.

    Echter moeten ook kosten berekend worden voor het genereren van bezoekers en uiteindelijk klanten. Via de organische resultaten voor de lange termijn of via adwords voor snel resultaat.


    25 januari 2013 om 09:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!