Weer een uit de hand gelopen Facebookfeestje
Kunnen we hier als bedrijf wat van leren?
Deze week maakte een meisje in Nederland een evenement aan op Facebook. Wat zeg ik, deze week maakten waarschijnlijk honderden meisjes in Nederland een evenement aan op Facebook. Maar dit ene meisje uit Haren in Groningen nodigde per ongeluk niet alleen haar vrienden uit op het feestje bij haar thuis, maar de hele Facebookwereld. De uitnodiging voor het feestje dat aanstaande vrijdag 21 september plaats zou moeten vinden, is van Facebook verwijderd. Maar het kwaad is waarschijnlijk al geschied…
Uit de hand
Deze uit de hand gelopen uitnodigingen op Facebook zijn namelijk niet nieuw. In september 2010 wilde de Britse 15-jarige Rebecca een feestje geven voor 15 vriendinnen. Ze markeerde het evenement niet als privé en zette haar adres en telefoonnummer op de uitnodigingspagina. Er kwamen 21.000 aanmeldingen binnen. Op de dag van het feest, dat uiteraard niet doorging, werd de politie ingeschakeld om in de buurt te patrouilleren.
In juni 2011 had de Duitse Thessa haar vrienden uitgenodigd voor haar zestiende verjaardag. Toen ze zag dat 16.000 mensen op haar uitnodiging waren ingegaan, besloot ze het feestje af te zeggen. Alsnog stonden er bijna 1.600 jongeren op de stoep met drank, taarten en cadeaus. De politie was op de hoogte en ouders hadden een beveiligingsbedrijf ingehuurd om hun huis te bewaken, maar alsnog werd er veel vernield.
In juni 2012 kwamen bijna 1.000 mensen af op een feestje van de bewoners van een appartementencomplex in Giessen in Duitsland. En in juli 2012 kwamen er 150 jongeren naar een feestje van Matthias Lohr in Strandbad in Duitsland.
Je kunt je voorstellen dat 'men' in Duitsland niet blij is met deze 'Facebookfeestjes'. In het laatste geval heeft de 20-jarige Matthias een boete gekregen van maar liefst 227.000 euro. Een Duitse politicus deed de uitspraak dat hij vindt dat Facebook aansprakelijk moet worden gesteld voor de consequenties van deze uit de hand gelopen feestjes. Laten we hopen dat het voor het meisje uit het Nederlandse Haren allemaal met een sisser zal aflopen…
Kunnen bedrijven hiervan leren?
Bij deze uit de hand lopende Facebookfeestjes denk ik aan drie dingen.
-
Mensen springen nog steeds veel te licht om met hun privacy.
-
Deze jongeren zullen hier bij sollicitaties in de toekomst nog wel eens last van kunnen ondervinden.
-
Hoe komt het dat deze simpele jongeren zomaar duizend mensen op hun feestjes krijgen, terwijl bedrijven vaak veel tijd, geld en energie in de organisatie van een evenement stoppen en soms nog geen resultaten boeken?
De meest voor de hand liggende reden is waarschijnlijk omdat het 'gewoon leuk' is om in te gaan op zo'n onbedoelde uitnodiging. In de meeste gevallen komt slechts tien procent van de aanmelders daadwerkelijk opdagen. Een andere duidelijke reden in dit geval, is dat zo'n 'open feest' de perfecte plek is voor relschoppers: geen entreegeld, geen beveiliging, geen controle, geen dresscode. Gewoon gaan en je misdragen.
Toch kunnen marketeers hier veel van leren. Zorg ervoor dat je evenement een beetje rebels is, een beetje anders dan anders. Zorg dat je 'per ongeluk' en zonder restricties iedereen uitnodigt en je zult voldoende belangstelling hebben. Je moet je dan wel afvragen of je de gezelligste feestgangers op je stoep hebt staan, maar je bent wél het gesprek van de dag. PR-technisch zijn deze feestjes toppers. Je moet er alleen wel baat bij hebben dat je overal ter wereld in de krant komt te staan.
Wat kunnen marketeers leren van deze jongeren? En wanneer gaat het eerste bedrijf op deze manier een guerilla actie organiseren? Of is er al een bedrijf die naar Haren heeft gebeld om commerciële hulp aan te bieden?
Credits afbeelding: M31 (CC)
Taxi Noord speelt er handig op in:
http://www.taxinoord.nl
” Of is er al een bedrijf die naar Haren heeft gebeld”
Het bedrijf. Dat bedrijf. Dus: Een bedrijf dat naar Haren heeft gebeld.
“Deze jongeren kunnen er bij hun sollicitaties last van ondervinden”, beste heer Schilders, neem afscheid van uw ghostwriter. Wat een opzichtige manier om uw business te koppelen aan een ‘vinkfoutje’ van een minderjarig meisje.
U zou zich juist om deze persoon moet ontfermen, in plaats van dat commerciele gereutel er hier even doorheen te duwen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!