Wegener beconcurreert Marktplaats

13 augustus 2003, 15:06

Uitgever van regionale kranten Wegener lanceert voor september een eigen variant van Marktplaats.nl. Consumenten kunnen zowel op papier als via internet gratis advertenties plaatsen. In het najaar krijgen autodealers gerichtere mogelijkheden om hun advertenties te plaatsen.

“Een dezer dagen gaan we online met een site waar men gratis advertenties kan plaatsen, zoals je bij Marktplaats.nl, Viavia.nl en Ricardo.nl ziet”, zegt Harold Rimmelzwaan, directeur van Wegener eMedia.

“De advertenties worden online opgegeven en doorgeplaatst naar de regionale krant. Als het geadverteerde product een waarde van onder de 100 a 200 euro vertegenwoordigt is de advertentie gratis. Daarboven kost deze rond de 10 euro”.

Voor het einde van de maand gaat de bijbehorende site, Kleintjesmarkt.nl, online. Wegener noemt de nieuwe advertentiemogelijkheid ‘reversed publishing’. Daarbij verwijst de uitgever naar het feit dat advertenties eerst op internet komen en kort daarna op papier. De advertenties blijven enkele weken online. Tegen betaling plaatst Wegener de papieren advertenties ook buiten de regio van de adverteerder.

Bij lancering van de site zullen er enkele honderdduizenden advertenties online zijn. “Met de site hopen we een substantieel marktaandeel terug te winnen”.

Op de advertentiesite maakt Wegener onderscheid tussen abonnees en niet-abonnees. Abonnees van Wegener-kranten betalen minder dan niet-abonnees om foto’s bij hun advertentie te plaatsen, buiten de regio te adverteren of een duur artikel aan te bieden. “Dat onderscheid maken we met een log-in procedure op de site. Dat systeem wordt momenteel ingevoerd bij al onze dagbladsites.”

Bijna 2 miljoen unieke bezoekers genereren maandelijks gezamenlijk 15 miljoen pageviews voor Wegeners regionale dagbladen. “Afgelopen Juli was een topmaand”, zegt de eMedia-directeur. “Sinds de start vorig jaar zien we alleen maar groei in het aantal pageviews en bezoekers. Men surft voornamelijk tijdens werktijd.”

De bezoekcijfers van Autotrack.nl en Jobtrack.nl staan volgens Rimmelzwaan los van de dagbladpageviews. “Autotrack.nl heeft maandelijks 19 miljoen pageviews en 700.000 unieke bezoekers”.

Autotrack uitgebreid

Vandaag presenteerde Wegener de financiele resultaten over het eerste halfjaar van 2003. Als gevolg van sterk afgenomen advertentieverkopen daalde de omzet met 13,6 procent tot 420,7 miljoen euro. Het advertentievolume daalde met 11 procent. De nettowinst over de eerste twee kwartalen van 2003 bedraagt 8,4 miljoen euro, een ruime halvering van de winst van vorig jaar. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg de nettowinst 18,3 miljoen euro.

Wegener is somber over het verloop van het tweede halfjaar van 2003. De uitgever verwacht een verdere daling van inkomsten uit advertenties. Vooral omzet uit personeelsadvertenties blijft uit. Wegener verwacht dat in 2003 het financiele dieptepunt bereikt wordt, daarmee aangevend betere resultaten voor 2004 te verwachten.

Wegener schrijft een deel van de teruglopende advertentie-inkomsten toe aan de opkomst van gratis advertenties op internet. Woordvoerster Ria Broekhuizen: “In een aantal segmenten zien we dat online ontwikkelingen ten koste gaan van traditionele printadvertenties. Meetbare effecten zien we dagbladbreed vooral in het autosegment (aanbod occasions) en in iets mindere mate onroerend goed (huizen) aanbod.”

Teneinde de advertentieomzet terug te winnen op de automarkt lanceert Wegener komend najaar een uitbreiding op autosite Autotrack.nl. Wegener eMedia-directeur Rimmelzwaan: “De 3.200 autodealers die hun auto’s reeds automatisch plaatsen op Autotrack.nl krijgen dan de optie hun advertenties door te plaatsen naar onze kranten.”

Tegen een extra vergoeding krijgen de advertenties een prominenter plaats in een of meerdere kranten en kunnen, bijvoorbeeld, foto’s en vette teksten bij de advertenties worden gezet. Het systeem is gebaseerd op internetstandaard XML.

“Dat is sneller voor de dealers en levert ook ons efficiency voordelen. We testen de nieuwe Autotrack-software al bij enkele dealers. Wanneer alle dealers hierover kunnen beschikken is nog niet exact bekend.”

Bron:

http://www.planet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!