Wegener start pilot met burgerjournalistiek

12 januari 2006, 16:59

Wegener start pilot met burgerjournalistiekWegener Dagbladen begint deze maand een pilot met regionale internetportals onder de werktitel ‘digitale dorpspleinen’. De portals moeten per regio uitgroeien tot ‘zeer lokaal gerichte nieuws- en informatieplatforms’, zo meldt Adformatie dat zich baseert op gelekte interne stukken van Wegener Dagbladen.

Enschede en Haaksbergen zijn de eerste twee steden waar de pilot onder de vlag van De Twentsche Courant wordt getest. De twee nieuwe sites in de genoemde regio’s moeten een soort dorpspleinen zijn met ‘nieuws en informatie van dichtbij voor en door de regio ge?nteresseerden’. De inhoud van de sites moet tot stand komen in samenwerking met de bezoekers. Zij kunnen zelf nieuws toevoegen en delen met andere bezoekers. Naast het toevoegen van onder meer artikelen en foto’s kunnen bezoekers een eigen ‘clublog’ aanmaken voor bijvoorbeeld hun buurt of voetbalelftal. Met een punten- of beloningssysteem wil Wegener de medewerking van bezoekers bevorderen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

31 Reacties

    Jaap

    Ik ben erg benieuwd, maar ook sceptisch. De huidige Wegener-krantensites zijn per slot van rekening ook stuk voor stuk een drama; verder heb ik onlangs een voorlopige samenvatting van het plan gelezen, waaruit blijkt dat Wegener vooral hard op zoek is naar een winstgevend businessmodel voor online-activiteiten, dus ik verwacht niet dat het beloningssysteem veel voorstelt.

    Nou maar hopen dat die clubblogs over fatsoenlijke weblogfunctionaliteiten zullen beschikken…


    12 januari 2006 om 18:24
    Roy Huiskes – chapter42

    Ik zal het hier vanuit enschede in de gaten houden en ben benieuwd wat het zal opleveren.


    12 januari 2006 om 18:54
    media

    Dank voor de link Jaap, wist niet dat de sites al online stonden! Inmiddels de link ook opgenomen in de tekst.


    12 januari 2006 om 19:26
    media

    Ik denk dat het nog te vroeg is om te oordelen Jaap. Vraag me uberhaupt af of ze dit nu al naar buiten hadden willen brengen. Ze zitten immers in een testfase.


    12 januari 2006 om 20:09
    Jaap

    Testfase of niet, het is uitgesloten dat er over een paar dagen ‘opeens’ rss-feeds en permalinks bijzitten, of dat het niet langer is gebaseerd op het bestaande registratiesysteem. Dit is het ontwerp, dat is gebaseerd op keuzes die te analyseren en te bekritiseren zijn.

    Maar goed, elke organisatie kan leren, en het feit dat ze zich zo openstellen voor lezersgegenereerde content kan een mentaliteitsverandering teweegbrengen. Ik hoop vooral op een vruchtbare kruisbestuiving tussen professionele journalisten en burgers; zo las ik ergens op die site dat een journalist een bericht naar een burger (die een persoonlijke site beheerde met geschiedenis over zijn buurt o.i.d.) en voorstelde om samen te werken. Dat kan natuurlijk prima, en zolang die dingen kunnen plaatsvinden is het ontbreken van een ideale technische werkomgeving hooguit lastig. Ik blijf de pilots in elk geval met interesse volgen…


    12 januari 2006 om 20:31
    Jaap

    Nu zie ik dat het ook niet mogelijk is om een link te plaatsen. Testfase of niet, als uitgerekend de hyperlink zijn bestaansrecht bij Wegener nog niet bewezen heeft dan geef ik die dorpspleinen weinig kans.


    16 januari 2006 om 11:43
    Maria

    Beste,

    Nu, 2 jaar later, ben ik benieuwd naar de resultaten van al deze initiatieven… heeft iemand hier meer informatie over?

    bvd Maria


    8 maart 2009 om 16:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!