Weinig animo om te betalen voor online nieuws

15 mei 2003, 05:35

De bereidheid van de Nederlandse krantenlezer om te betalen voor nieuws via internet of i-mode is vooralsnog beperkt. Dat blijkt uit presentaties die De Telegraaf en de Volkskrant woensdag hielden op de IFRA Online Trend Day in Amsterdam.

De Telegraaf-i, een elektronische kopie van de papieren krant, heeft sinds de lancering in oktober vorig jaar duizend betalende abonnees aan zich weten te binden, zegt hoofdredacteur Charles de Vroede. Voor een bedrag van 90 euro per jaar kunnen zij elke dag de volledige Telegraaf via het internet bekijken. De losse verkoop – voor een euro is een exemplaar van de krant te bekijken – is minimaal, zegt de Vroede. Wel redelijk succesvol is de gratis versie van de Telegraaf-i, bedoeld voor abonnees van de papieren krant. Zo’n 30 duizend lezers registreerden zich voor deze service.

De belangstelling voor de Volkskrant via i-mode blijft ook enigszins achter bij de verwachtingen, zegt Robert Jan de Heer, manager nieuwe media van de Volkskrant. ‘Het aantal abonnees groeit, maar het gaat langzamer dan we hadden verwacht.’ Volgens De Heer loopt het ledenaantal in ‘de duizenden’. De Vroede noemt voor de Telegraaf een soortgelijk aantal i-mode-abonnees. Daarmee blijft Nederland overigens niet zo gek ver achter bij Japan. Daar heeft zo’n 12 procent van de i-mode-abonnees een betaald abonnement op een online nieuwsdienst, aldus De Heer. Het totaal aantal i-mode abonnees in Nederland bedraagt op dit moment ‘meer dan 111 duizend’, zegt Jeroen Jansen, content manager bij KPN, die ook op de conferentie aanwezig was. Ook dat is minder dan verwacht. Het zal zo voor KPN nog lastig worden haar doelstelling – totaal ??n miljoen abonnees eind dit jaar in Nederland, Duitsland en Belgi? – te halen.

Ondanks de tegenvallers hebben zowel de Volkskrant als De Telegraaf plannen om de betaaldiensten verder uit te breiden. De Telegraaf overweegt om de content van haar succesvolle site De Financi?le Telegraaf (8,5 miljoen pageviews per maand) gedeeltelijk betaald te maken. De Volkskrant is van plan om geld te gaan vragen voor de PDA-versie van de krant. Die is op dit moment nog gratis.

Er was ook nog goed nieuws voor de krantenuitgevers op de IFRA-conferentie. De Franse krant Le Monde is wel redelijk succesvol met het werven van online abonnees, zegt Bruno Patino, directeur van Le Monde Interactif – de internetpoot van Le Monde. De Franse kwaliteitskrant heeft een getrapt model voor haar internetkrant ontwikkeld. ‘Het droge, feitelijke nieuws dat lezers overal op internet kunnen vinden, is ook bij ons gratis’, zegt Patino. ‘Maar wie ge?nteresseerd is in onze analyses of achtergronden bij het nieuws, moet daarvoor betalen.’ Iets minder dan een jaar na de lancering van de betaalde zone, heeft de Le Monde Interactif zo’n veertig duizend abonnees. Zij betalen vijf euro per maand om de volledige krant via het internet te kunnen lezen.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!