Welke service mag je verwachten van gratis diensten?
Bloglines, de meest populaire online RSS-reader en begin dit jaar overgenomen door Ask Jeeves, is voor de
tweede
derde keer in korte tijd uit de lucht.
Nu hebben we hier recentelijk nog een discussie gehad over de problemen bij Gmail. Verder merk ik in toenemende mate dat gratis diensten als FeedBurner, Nedstat, Flickr en Feeds4all (om er maar een paar te noemen) er uit liggen of zodanig traag zijn dat ik niet kan werken zoals ik dat wil of in het ergste geval dat ook mijn website(s) niet functioneren. Ben ik nu aan het zeuren of mag je ook van gratis diensten een bepaalde service verwachten?
En als jij bij die diensten werkte: hoe dacht je er dan over?
Als iemand die zelf meerdere gratis diensten beheert: ik vind dat een beetje respect voor de maker geen kwaad kan soms. Mensen beseffen niet hoeveel tijd je in een project steekt die je vele malen beter had kunnen besteden (bijvoorbeeld aan betaalde klanten), en dan heb ik het nog geen eens over de (hosting)rekeningen die je om je oren vliegen.
Ik ben de eerste die zich realiseert dat je leden je geld opleveren, maar andersom gezien ben ik het die ervoor zorgt dat jij in je levensfeer wordt verrijkt. Je inleven in iemand anders is kennelijk niet iets wat je bij je geboorte meekrijgt.
Ik heb inderdaad ook gemerkt dat gratis services vaak trager worden. Reden te meer om te kijken of bepaalde dingen ook zelf geregeld kunnen worden.
Een voorbeeld is feedburner die steeds trager wordt. Daar is overigens ook een betaalde versie van die hoop ik sneller is. Zo erg zelfs dat het soms meer dan 10 seconden duurde voordat er wat te zien was.
Maar het is wel gratis en je hebt geen contract afgesloten waar wederzijdse verplichtingen in staan, dus kun je er ook geen probleem van maken wanneer dingen veranderen, en je er op achteruit gaat, of wanneer de snelheid te wensen overlaat.
Ik denk inderdaad dat je ervanuit moet gaan dat je geen eisen kunt stellen aan iets wat gratis is. wanneer het kritisch is voor je bedrijfsproces zou ik dus zoiezo kiezen voor een betaalde oplossing, want dan kan je tenminste eisen stellen. Dat is ook de reden waarom ik met een betaald pakket blog.
BlueAce, respect? Je wou toch niet zeggen dat die gratis diensten uit een soort ‘moeder theresa’ instelling zijn ontstaan? Er zal vast een achterliggend iets zijn waarmee inkomsten worden gegenereerd.
Je mag zeker een normale werking verwachten, eisen kun je inderdaad weinig.
Ja respect ja, is dat nou werkelijk zoveel gevraagd? Het heeft er geen kloot mee te maken of er inkomsten of niet uit komen, JIJ krijgt iets gratis. Dat is het grondbeginsel. Dat wij er iets voor terugkrijgen (en nee, dat is lang niet de volle 100%) dat is een tweede.
Als je met zo’n toon tegen je gratis gebruikers praat kun je dat respect helemaal wel schudden. Respect is iets wat je verdient, niet iets wat je kunt eisen.
Dus omdat iets gratis is moet je maar niet klagen?
Je mag best kritiek hebben, maar eisen stellen: nee, dat vind ik niet kunnen.
@Marco: Ik kan aleen voor Feeds4all spreken. Wij doen er alles aan om de service in de lucht te houden. In de disclaimer va Feeds4all.com staat dat gebruik van info van Feeds4all.com voor eigen risico is. In situaties waar de hoeveelheid verkeer boven verwachting hoog is, kan het voorkomen dat je moet wachten voordat de gevraagde informatie (waar Feeds4all geen geld voor vangt en geen geld voor vraagt) geserveerd wordt.
Alleen in een betaalde-variant-situatie kunnen uiteraard kwaliteitseisen worden gesteld. Vooralsnog is een betaalde variant van Feeds4all.Com (nog) niet in zicht. Wellicht dat dat later aan de orde komt.
Ben jet met Blue Ace eens. Als jij het gratis krijgt, moet je respect hebben voor de aanbieder. En als niet alles 100% werkt mag je kritiek hebben, maar eisen stellen: nee.
Wij krijgen ook wel eens (gelukkig bijna nooit) kritiek op de inhoud van een gratis analyse. Als die komt zeg ik altijd: voor 295 euro heb je een rapport, staat alles in. Dan haakt men vaak snel af.
Het juist verwerken van kritiek is de beste manier om je dienst te verbeteren dus ik denk dat kritiek leveren op gratis diensten zeker moet kunnen. Het is maar net aan de beheerder hoeveel hiermee gedaan wordt (dus hoe dicht het leveren van kritiek bij het stellen van eisen komt).
@Blue et al: ik heb geen kritiek op gratis diensten, mijn vraag was eigenlijk welke service mag je van gratis diensten verwachten. Vergeet niet dat ik met Marketingfacts in principe ook een gratis dienst lever.
Van een gratis dienst mag je in ieder geval een redelijke up-time verwachten. Natuurlijk kan elk systeem een keer plat gaan maar als dat regelmatig gebeurt is het wat anders. Juist als het gaat om gratis diensten van bijvoorbeeld bedrijven als Google en Yahoo mag je een redelijke professionaliteit verwachten en komt het nogal knullig over als het regelmatig plat ligt.
Gmail gebruik ik overigens al een hele tijd vrij intensief en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. (Behalve dat ik die 2 GB maar niet vol krijg..)
Ach, de meeste gratis diensten proberen je te verleiden tot een betaalde dienst, maar als de gratis dienst vaak plat gaat dan doet dat geen goed voor de business lijkt me.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!