Wereld Natuur Fonds wint Usability Award 2008
Een paar uur geleden is bekend gemaakt dat het WNF de Usability Award 2008 heeft gewonnen. Dat gebeurde op een leuke bijeenkomst op Mediapark in Hilversum, waar alle genomineerde websites en hun webbouwers bij waren.
In totaal hebben bijna 10.000 mensen hun stem uitgebracht. Daarbij telde overigens niet het aantal stemmen, maar de hoogte van het cijfer. WNF was duidelijk de site met het meeste gevoel en de beste band met gebruikers, daardoor hebben ze de prijs terecht in de wacht gesleept. Gedoodverfde winnaar Albert Heijn moest genoegen nemen met de tweede plaats, ziekenhuis Meander Medisch Centrum werd verrassend derde voor Zomoto en Aegon Bank.
In het juryrapport wordt WNF vooral geroemd vanwege de uitstraling van de site, gekoppeld aan de goede “call to action” (overal staat “Hoe kan ik helpen?”) en een heldere navigatiestructuur. WNF weet een visueel zeer aantrekkelijke site toch nog overzichtelijk en commercieel te houden, dat is knap.
De “verliezers” (het waren natuurlijk allemaal winnaars!)
Albert Heijn krijgt uiteraard complimenten voor de overzichtelijkheid van de grote site, en de goed geintegreerde web2.0 features die ook nog nuttig zijn voor bezoekers. MeanderMC was een outsider, maar met een site waar gewoon bijna niks mis mee was. Het ludieke commentaar van MeanderMC’s communicatie manager was dan ook “Tja, het was best simpel. We hebben gewoon naar de gebruikers geluisterd”. Op hun site is alle content zeer duidelijk voor het web geschreven. Bovendien wordt veel inhoud in vraagvorm aangeboden, passend bij waar de gebruiker op dat moment mee bezig is.
Zomoto kon bij de gebruikers kennelijk nog geen potten breken, ondanks een post-juryberaad redesign. Zij waren het enige echte internetbedrijf bij de genomineerden, dat vond ik persoonlijk wel jammer want hun interface biedt een hoop nieuws. Voor Aegon Bank prees men vooral de bescheidenheid van de site, zonder overzicht te verliezen. Ze gaven echter terecht aan dat er op applicatiegebied (het aanvragen van hypotheekoffertes e.d.) nog een lange weg te gaan was.
Hoe win ik een usability award?
Zelf heb ik ook nog een presentatie mogen geven op de award uitreiking, getiteld “Hoe win ik een usability award? 10 tips om het in 2009 te maken”. Die verschijnt een dezer dagen in Viddix videoformaat op deze site, hoop ik 🙂
Bureaus in de spotlight
Tijdens de uitreiking hebben we geprobeerd de bureaus die de sites hadden ontwikkeld wat meer in de spotlight te zetten. Als je de Spinawards bekijkt, lijkt het wel alsof het alleen om de bureaus gaat, en dat helpt natuurlijk wel voor het enthousiasme in de branche en het aantal aanmeldingen. Suf genoeg konden we de bouwers van het WNF niet snel genoeg achterhalen (hoop dat ze zich even melden, dan zet ik ze er alsnog bij). De site van WNF is ontworpen door Black Magic Marker en gebouwd door e-Vision. Verder verdienen Fabrique (voor AH), Snakeware (MeanderMC), Eden (Ageon) en Zomoto zelf zeker een compliment. Ik hoop dat er volgend jaar nog meer bureaus nog meer sites aanmelden, zodat we de awards weer een stapje groter kunnen maken.
Wat vinden jullie van de winnaar?
Ik hoor natuurlijk graag wat jullie van de wellicht verrassende winnaar vinden. Verder is dit misschien een leuke plek om de discussie over bureaus ook even aan te zwengelen. Moeten die meer naar voren komen in het proces, zoals bij veel andere branche awards het geval is? Of moeten de Usability Awards juist op de websites van de winnaars gefocused blijven?
Ja Mark, nu moet je toch met de billen bloot he 🙂 Waarom zou jij het WNF niet als winnaar aanwijzen?
Gelukkig is AH wel tweede geworden, dus zat ik er maar een plaat naast 😉
WNF heeft wel als een van de weinigen (naast MeanderMC) haar achterban opgeroepen om te stemmen….en die achterban is best groot denk ik. Hoe was de verhouding is aantal stemmen?
Waarom niet WNF? Ach dat is vooral een buikgevoel. Ik vind de site een vreemde eens in de bijt, ook al kijk je naar de winnaars van de voorgaande jaren. Dat zijn allemaal andersoortige sites met andere functies. Ik wacht vol spanning op jouw 10 tips. Kijken of ik volgend jaar een kans kan maken 😉
Wat kleinigiheden: Ik snap niet dat je kunt winnen als je witte letters in een grijs/zwarte achtergrond plaatst (Promo IJSBEER BESCHERMD DOOR VS op de homepage). Ik kan dat slecht lezen. Dus op het punt van leesbaarheid een min. Die sneeuw in de header zorgt er bij mij ook voor dat ik WERELD NATUUR FONDS bijna niet kan lezen (homepage)
@Ruben: Wie zit er eigenlijk achter deze Award en met welk doel? Is dit een initiatief alleen van 2C Usability of zijn er nog meer partijen bij betrokken?
Uiteraard de felicitaties voor WNF!
Mark: Ja, dat zijn best valide piunten, maar ik denk wel kleine dingen. Die leesbaarheid is niet echt slecht, hoewel op de homepage soms een plaatje met tekst eroverheen wel echt slecht leesbaar wordt. Dan zie je dat bij hun de beleving toch teveel voor gaat wat mij betreft.
Marco: Ja, de organisatie is alleen en al 8 jaar in handen van 2C, inmiddels dus onderdeel van Metrixlab. Het doel is usability meer op de kaart te zetten in NL, maar natuurlijk is er voor 2C ook een promotioneel doel voor henzelf. Ze doen wel hun best ook andere partijen erbij te betrekken, waaronder Vals Plat en Ben Vroom. Met welke insteek vraag je dit?
@Ruben: ik zou hier meer betrokkenheid verwachten van branchepartijen als PIBN. Is daar ooit mee gesproken?
En de accessibility.nl….
@Ruben: kun je iets vertellen over de tot stand koming van de winnaar en hoeveel invloed de publiekstemmers vs de jury hebben gehad? Is die verhouding 50/50? Of bepaalt de jury de winnaar en nemen ze de aanbeveling van het stemmende publiek mee als aanbeveling?
Marco: So far wordt als “branche” meer de usability branche gezien denk ik, maar ik weet niet of PIBN bijv. wel eens is gevraagd. Lijkt mij een prima idee in ieder geval, dit jaar was al een goede opstap door er echt een uitreiking op locatie met wat meer programma eromheen te doen. Wat mij betreft maken we het volgend jaar weer wat groter en cooler 🙂
Hm Mark, beetje blijven opletten he 😉 De jury bepaalde dit jaar de 5 genomineerden, het publiek koos de winnaar door de hoogte van hun beoordeling. Wat daar dus nog tricky (maar ook goed) aan is, is dat niet per se de site met de meeste stemmen, maar met de hoogste beoordelingen wint. In dit geval geloof ik echter dat het WNF zowel de meeste stemmen als de hoogste beoordelingen had. Dat vind ik logisch te verklaren, want zij hebben natuurlijk een enorm trouwe en grote achterban.
@Marco 2C Usability heeft de Usability Award in 2000 opgezet met als doel aandacht te vragen voor het vakgebied Usability. Hier had destijds nog vrijwel niemand van gehoord Het was in die tijd vooral zaak aanwezig te zijn op het internet.
Nu het vakgebied bekender is geworden, leek het ons niet meer dan logisch ook andere partijen bij de award te betrekken, o.a. in de vakjury. Ook na de overname door MetrixLab blijven wij de kar trekken en de award sponsoren.
De uitdaging voor volgend jaar is om er voor te zorgen dat nog meer goede sites worden aangemeld (zie de presentatie van Ruben, tip 1). Wij onderzoeken de mogelijkheid om meer samen te werken met organisaties als het PIBN of Chi Nederland. Daarnaast hoorden wij van meerdere kanten dat aandacht door de bladen Adformatie en Communicatie wenselijk is.
@Bastiaan: ik denk inderdaad dat deze awards meer aandacht verdienen en zou het dan ook zeker breder trekken. Mochten jullie interesse hebben, ik bied bij deze Marketingfacts aan als mediapartner (en wellicht meer).
WNF gefeliciteerd! Ben het echter wel eens met Mark dat de leesbaarheid erg slecht is. Na een korte blik op alleen de homepage vallen mij de volgende zaken op:
* lichte letters op een donkere achtergrond
* het menu rechtsbovenin, met daarin contact informatie (erg belangrijk) en de zoekfunctie (veel websitebezoekers navigeren via de interne zoekmachine en niet via het navigatie menu) vallen weg in de banner (header) welke doorgaans genegeerd wordt.
* De call to action “hoe kan ik helpen” wordt als positief beoordeelt, maar deze staat nu als onderdeel van het grijze vlak met ijsbeer, welke wederom een banner uitstraling heeft en doorgaans dus genegeerd wordt.
Voordeel voor een site als WNF is wel dat bezoekers bewust op deze site op zoek zijn naar iets en er geen concurrentie is voor WNF. Bezoekers zullen daarom meer geduld hebben om informatie die zij zoeken te vinden.
Maar zo is op iedere site wel wat aan te merken ;-). Qua content vind ik m erg goed. Veel informatie te vinden, foto materiaal en video’s.
Ik ben benieuwd naar je presentatie Ruben!
@Marco
Welke aanbeveling doel je precies op?
Ik denk dat Mark (niet Marco ;)) doelt op de suggesties voor de longlist van aanmeldingen. Die werden echter door de bureaus en organisaties voorgedragen, zoals altijd bij dit soort awards. De jury had dus te werken met de aanmeldingen, en veel suggesties van MF lezers waren simpelweg niet aangemeld door de webbouwers of organisaties zelf. Hierover klaag ik trouwens ook in mijn presentatie 😉
Maar misschien bedoelt Mark iets heel anders, dan mag dit genegeerd worden! 😀
Aegonbank.nl werd ook in de reacties bij mijn artikel genoemd en die is wel genomineerd. Maar andere suggesties als fd.nl, hema.nl, zibb.nl, abnamro.nl, startpagina.nl, esprit.nl, landal.nl en immospy.nl niet.
Mark: AegonBank heeft zichzelf dus voorgedragen, en al die andere sites niet. Landal en ABN AMRO hebben zichzelf ook voorgedragen en zijn afgevallen trouwens (zo snel even uit mijn hoofd, er waren 64 aanmeldingen) 🙂 Die andere sites hadden zich moeten aanmelden om mee te doen.
Nogmaals: de jury kon niks met suggesties, de webbouwers en organisaties moesten zichzelf aanmelden via een formulier op de usability award website. Alleen al omdat een van de criteria is dat de site afgelopen jaar moest zijn geredesigned of gelanceerd.
Het stomme is dat ik zo’n 3 weken geleden toevallig de webmanager van WNF tegenkwam bij een Google Analyics en Website Optimizer cursus, waarbij de website van WNF als case werd neergezet voor het stukje Website Optimizer. Cursus van 20 man en wat me opviel was dat bijna vanuit iedereen erg veel kritiek werd geleverd op de website, vooral op usability gebied.
Grappig om te zien dat veel mensen er dus anders over denken of dat de usability award misschien wel wordt bepaald door mensen die voornamelijk afgaan op het design en de eerste indruk en minder op de techniek en positionering van content wat zeker even belangrijker is in de usability van een website. Als dit het geval is is de naam Usability award dan wel zo goed gekozen?
Robin: Thanks voor de feedback. Ik kan je verzekeren dat een eerste indruk, bijv. van de vormgeving, niet genoeg is om genomineerd te worden voor een usability award. De jury bestond uit mensen die vrij veel ervaring (dat kun je een understatement noemen) met usability onderzoek en online marketing hebben. Overigens is de content van WNF.nl juist van hele hoge kwaliteit, dus daar zal de kritiek niet geweest zijn denk ik?
Techniek is wat mij betreft slechts een negatieve factor, het kan in de weg staan, maar als het goed is zie je het niet. Zowel de URL’s als de HTML+CSS van WNF zijn heel behoorlijk (AH is daarin nog een stuk beter), verder is techniek een kwestie van zo min mogelijk “vreemde” dingen doen en die doet WNF ook niet denk ik.
Wat zouden voor jou redenen zijn om WNF geen usability award te geven? En kun je jouw factoren techniek en content wat meer uitdiepen?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!