WhatsApp is de nieuwe sociale media

6 januari 2015, 06:00

Sociale media is uit, messaging is in

Aan het eind van 2014 zorgde Fred Wilson, durfkapitaal-investeerder in onder andere Twitter en Facebook, voor een klein relletje onder de socialmediagoeroes. Zijn opmerking ‘de sociale media fase van het internet is afgesloten’ schoot bij hen regelrecht in het verkeerde keelgat. Op Twitter, Facebook en LinkedIn rolden de zelfbenoemde deskundigen over elkaar heen: social media was helemaal niet dood, social media was juist springlevend! Gedwongen door hun tijdlijn, nieuwe tweets schreeuwden om hun aandacht, kwamen de meeste experts er niet aan toe om het gehele artikel van Wilson te lezen. En dat is jammer want Wilson heeft als geen ander de toekomst van Silicon Valley heel scherp op zijn netvlies staan.

Uiteraard zei Wilson niet dat sociale media ten dode was opgeschreven. Wel zei hij dat de strijd gestreden is. Er vindt niet of nauwelijks meer innovatie plaats. De grote socialmediaplatformen zijn volwassen geworden. Ze hebben hun nut bewezen en zijn daarmee niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken.

Messenger is de volgende mobiele OS

Veel interessanter vind ik zijn tweede opmerking ‘messaging is nieuwe sociale media’. Een opmerking die hij in een eerdere blogpost al eens maakte. Daar verwoordde Wilson het echter als volgt: “Ik durf boven alles te wedden dat messenger de volgende mobiele OS is”. Aanleiding voor deze gedachte was een artikel van Ben Thompson waarin deze drie tijdperken – PC, internet en mobiel – van technologie voor consumenten onderscheidt. Volgens Thompson maken we nu de overgang naar een vierde computer tijdperk mee, die gedomineerd wordt door messagingdiensten.

Het bijzondere aan deze diensten is, dat het een op zichzelf staand platform is en daarmee het onderliggende mobiele platform ondergeschikt maakt. Apps als LINE en WeChat laten alvast het voorland zien van hoe deze platformen zich in de nabije toekomst ontwikkelen. Naast het aanschaffen van virtuele stickers, games te spelen, is het ook mogelijk om betalingen te verrichten, online aankopen te doen en bijvoorbeeld taxi’s te bestellen.

De kracht van de push notificatie

Recentelijk liet ook de lancering van de nieuwste single ‘Only One’ van Kanye West en Paul McCartney zien hoe krachtig messagingdiensten zijn. Het muzieknummer werd op oudjaarsdag tegelijkertijd gepromoot op Facebook, Instagram, LINE en Twitter. Het bereik van LINE was vele malen groter. Meer dan 10 miljoen volgers kregen een privé chatbericht van McCartney met een directe link naar het nummer op SoundCloud. Het virale effect van de sociale netwerken viel daarbij in het niet.

Diverse online platformen zijn nu al druk aan het experimenteren met WhatsApp. Zo merkt Buzzfeed bijvoorbeeld al dat er meer op de WhatsApp-button wordt geklikt dan de Twitter button om nieuws te verspreiden. In Nederland biedt het nieuwe kanaal van NRC, NRC Q, de mogelijkheid om je te abonneren op nieuwskoppen via Whatsapp. En is het mogelijk om user generated content op te sturen naar Skoften of VKMag via WhatsApp.

Wie het laatst lacht

Bedrijven die WhatsApp, Line, WeChat etcetera slechts zien als een veredelde variant op SMS missen dus de boot. Implementeer je in 2015 geen eigen WhatsApp kanaal, dan doe je simpelweg niet mee. De mogelijkheden tot nieuwe vormen van interactie met klanten is immers nagenoeg eindeloos wanneer messagingapplicaties als een op zichzelf staand platform worden beschouwd. Niet voor niets zei David Marcus – de voormalige CEO van Paypal en tegenwoordig het hoofd van Facebook’s messaging divisie – in een interview met Wired dat hij ‘messaging tussen mensen en bedrijven opnieuw wil uitvinden’.

WhatsApp is met meer dan 600 miljoen gebruikers ‘s werelds meest gebruikte messaging applicatie. Hoe groot kan het bereik van Whatsapp straks worden als daadwerkelijk de de webversie WhatsApp Web wordt uitgerold? En welke diensten kunnen bedrijven en consumenten straks allemaal (betaald) van dit platform afnemen? We staan inderdaad aan de vooravond van een nieuw computer tijdperk waarin messaging diensten een uiterste belangrijke rol in ons leven gaan spelen. Werd Mark Zuckerberg bij de aankoop van WhatsApp voor een bedrag 19 miljard dollar nog stiekem uitgelachen, inmiddels lacht hij het hardst.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

20 Reacties

    tjans

    Ik ben benieuwd of er al een Nederlands voorbeeld is van het inzetten van Whatsapp als social media kanaal of voor promotie. Tot nu toe wordt het hier inderdaad vooral als veredeld sms kanaal gezien. En hoe zit het met de wet op telemarketing? Volgens mij mag je niet zomaar mensen whatsappen als organisatie. Bij Line kun je je abonneren op iemands posts, maar bij whatsapp ligt dat toch anders. Zie ook de goede link in dit artikel naar het blog op Techcrunch. Ik zie het nog niet zo op Whatsapp, maar zie graag voorbeelden van het tegendeel!


    6 januari 2015 om 09:01
    Timo

    Tanja, bedrijven sturen ook geen bericht naar de mensen. De mensen sturen berichten naar elkaar net als een Facebook deelknop alleen nu stuur je het als gebruiker van Whatsapp naar een persoon. Hierdoor is ook de click rate hoger. Indien ik een link van een vriend krijg met dit moet je zien dan bekijk ik het sneller dan als ik een link voorbij zie komen op bijvoorbeeld Facebook. Door de Whatsapp deelknop stuurt iemand die het gelezen heeft direct door naar zijn virendengroep/vriend. Dit is de perfecte mond op mond reclame.


    6 januari 2015 om 09:37
    Gijs van der Post

    Een leuke en interessante ontwikkeling in de marketingwereld. Echter ben ik wel benieuwd naar de reacties van mensen als bedrijven binnen WhatsApp, Line of WeChat gaan opereren. WhatsApp is volgens mij een communicatiemiddel wat hoofdzakelijk voor privézaken wordt gebruikt. Bij mij roept dan de volgende vraag op: Wil men wel dat privé en werk door elkaar gebruikt wordt met WhatsApp, Line of WeChat? Leidt dit niet tot vele irritaties? Ik zou eerder denken aan Alterdesk, een app om zakelijke communicatie efficiënter en effectiever te laten verlopen. Ik ben benieuwd hoe men hierover denkt.


    6 januari 2015 om 09:44
    Peter Minkjan

    Interessant artikel (vond het overzicht van Wilson ook zeer goed) maar je opmerking “Implementeer je in 2015 geen eigen WhatsApp kanaal, dan doe je simpelweg niet mee.” slaat natuurlijk nergens op of verdient op zijn minst iets meer onderbouwing van jouw kant.

    Waarom doe je dan niet meer mee? Waarmee doe je überhaupt niet meer mee? Wie doet dan nu wel al mee? Gaan bedrijven failliet als ze niet op Whatsapp zitten op 31 december 2015? Nu blijft het een loze kreet en klink je een beetje als de door jou verfoeide socialmediagoeroes uit de eerste alinea.


    6 januari 2015 om 09:49
    Erik Eggens

    Opmerkelijk hoe we toch weer verschuiven van social als Twitter en Facebook (massa) naar messaging (persoonlijk).

    Hoewel: is het wel een verschuiving? Kunnen beide kanalen niet perfect naast elkaar bestaan? Doen ze dat niet al? Ik denk dat kanalen als Twitter en Facebook reeds diepgeworteld zijn. Here to stay. WhatsApp geldt denk ik slechts als aanvulling, een andere manier van communiceren.


    6 januari 2015 om 10:13
    tjans

    Eens met Erik. En dank voor jullie reacties allen! Heb weer lees- en denkvoer.


    6 januari 2015 om 11:55
    Bart van der Kooi

    Interessante discussie met betrekking tot de opmerking van Peter en de stelling van Sander. WhatsApp is nog geen must-have, maar de ontwikkeling is wel gaande waarin ‘een’ messaging app de basis van de volgende communicatiegolf vormt.

    Bij een klant van ons (overheid) zien we dat men massaal gebruik maakt van WhatsApp sinds de lancering. De technologie is geaccepteerd, het vertrouwen is er, het is gratis, snel en altijd bij de hand. Alle ingrediënten zijn aanwezig om het volgende communicatiemiddel te worden. Zowel P2P als B2C/C2B en zelfs B2B.


    6 januari 2015 om 12:08
    stefheutink

    Ik word zo langzamerhand allergisch van dit soort beweringen: ‘Implementeer je in 2015 geen eigen WhatsApp kanaal, dan doe je simpelweg niet mee.’

    Dat heb ik in mijn 22 jaar als internet adviseur zo vaak gehoord (meestal overigens van guru’s en boekjes schrijvers, maar toch).

    Dit werd ook bijvoorbeeld ook beweerd over websites (1995), ecommerce (1998), social media (2009), app’s (2010) en nu dus deze weer.

    Het is bewezen verstandig om eerst de ontwikkelingen aan te kijken en dan pas te gaan handelen als bedrijf. En vooral: nooit in middelen denken maar altijd in strategie.

    ‘Vele eersten zullen de laatste zijn’ (Marcus) is zo’n gekke zegswijze nog niet.


    6 januari 2015 om 18:27
    Judith

    Leuke invalshoek van dit artikel om de kracht van messaging apps in kaart te brengen. Ben zelf wel erg benieuwd naar wat er gebeurt als we messaging apps massaal als marketingmiddel gaan gebruiken.. Heb jij hier ideeën over?


    7 januari 2015 om 08:08
    Bart van der Kooi

    Om even in te haken op de vraag van Judith: (traditionele) marketing wordt met messaging apps wel een stuk lastiger, maar zoals uit het voorbeeld van Sander blijkt (de single van McCartney en Kanye) is het wel mogelijk. We gaan dan echter nog meer naar Permission Marketing in plaats van Push Marketing (wat natuurlijk al aan het afbrokkelen was).


    7 januari 2015 om 08:32
    Judith

    @Bart, in die gedachtegang kan ik mij inderdaad ook vinden.

    Het gaat erom dat je relevant bent, niet dat je je boodschap er gewenst of ongewenst doorheen drukt (push marketing). Binnenkort nog in het oosten? Leuk om eens door te praten hierover!


    7 januari 2015 om 09:50
    Bart van der Kooi

    Morgen ben ik in het Oosten van het land – stuur je me een bericht?


    7 januari 2015 om 09:57
    Junior

    Zouden consumenten dan niet gek worden, als er op via elk mogelijke kanaal maar reclame binnen komt? Als ik mijn E- mail dagelijks bekijk, de E- mail die ik gebruik bij het bestellen van goederen via internet, zit het vol met nieuwsbrieven en promotie/ reclame mails. Als ik op mijn Facebook, Twitter, Instagram of andere social media kanalen kijk, word ik ook overspoeld met acties van dergelijke bedrijven.

    Nu wil Facebook al gebruik gaan maken meer narrowcasting d.m.v. gebruik te maken de locaties van jou vrienden en foto’s van jou vrienden.

    Waar ligt die grens van Like & Share acties, als ook een prive kanaal als WhatsApp al gebruikt gaat worden om acties op te voeren?


    7 januari 2015 om 16:34
    Junior

    Zouden consumenten dan niet gek worden, als er op via elk mogelijke kanaal maar reclame binnen komt? Als ik mijn E- mail dagelijks bekijk, de E- mail die ik gebruik bij het bestellen van goederen via internet, zit het vol met nieuwsbrieven en promotie/ reclame mails. Als ik op mijn Facebook, Twitter, Instagram of andere social media kanalen kijk, word ik ook overspoeld met acties van dergelijke bedrijven.

    Waar ligt die grens van Like & Share acties, als ook een prive kanaal als WhatsApp al gebruikt gaat worden om acties op te voeren?


    7 januari 2015 om 16:40
    Judith

    @Bart, heb je een bericht via Twitter gestuurd!


    10 januari 2015 om 10:03
    Nancy Seesing

    Ik mis de privacygevoeligheid in het kader van de WBP(Wet Bescherming Persoonsgegevens) als keerzijde in deze Whatsapp aanbeveling. Whatsapp is niet geschikt voor snelle werknemersoverdracht, info of het delen van gevoelige zaken; als het om mensen gaat zoals in de zorg bijvoorbeeld. En om het voor algemeenheden te gebruiken, wordt vast een overkill omdat je dan via je Whatsapp direct in contact staat met zoveel vermenging van werk en privé dat je zaken weg zult klikken. Ik ben dus nogal sceptisch maar sta open voor nieuwe inzichten en blijf mee lezen.


    12 januari 2015 om 14:35
    bert

    Whatsapp is géén Social Media. Essentieel onderdeel van Media is component dat ontvanger ONBEKEND is. WA is niks anders dan email met telefoonnummer als ID. En bedrijskanalen niks anders dan email nieuwsbrief.


    16 februari 2017 om 11:47
    thomasvanmanen

    @bert

    Facebook en Twitter zijn ook geen (sociale) media volgens jou? Ontvanger is daar immers, in de meeste gevallen, bekend.


    16 februari 2017 om 12:17
    technorelated

    Thanks for the list of these social media sites. We all know how it becomes a big help to online industry especially when it comes to their marketing strategy. I will surely bookmarked this post of yours because it has the list of the best social media I need for my business too.


    11 november 2019 om 04:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!