WhatsApp Status: opnieuw een Snapchat kopie?

23 februari 2017, 10:00

Nieuwe WhatsApp Status: vanaf nu kun je foto’s, video’s en gif’s in je status plaatsen.

Sinds deze week heeft WhatsApp een nieuwe functie geïntroduceerd: WhatsApp Status. Alhoewel, misschien is ‘nieuw’ niet helemaal het juiste woord. De functie is namelijk vergelijkbaar met de bekende storyfuncties van Snapchat en Instagram. Lees in dit artikel alles wat je moet weten over de nieuwste functie van WhatsApp.

WhatsApp heeft de laatste tijd niet stil gezeten en verschillende features gelanceerd, zoals het versturen van Gif’s en het video bellen. Deze week presenteerde WhatsApp zijn laatste feature: Status. Deze nieuwe functie heeft veel weg van bekende stories op Snapchat en Instagram. Snapchat, WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram blijven functies en features van elkaar kopiëren. Belangrijke kanttekening daarbij is dat drie van die vier apps eigendom is van Facebook: alle ruimte dus om door een combinatie van nieuwe en gekopieerde functies Snapchat – het snelst groeiende sociale netwerk – het leven zuur te maken.

Met de story-functie kan je jouw volgers 24 uur lang, middels foto of video, een kijkje geven in je leven. Het werkt bijna precies als Snapchat-stories, zoals Facebook al eerder probeerde met de introductie van Stories op Instagram. En niet zonder succes, in januari maakte Instagram namelijk bekend dat zo’n 150 miljoen gebruikers dagelijks een foto of video plaatsen in hun verhaal. Toch is dit nog maar 25 procent van het totaal aantal dagelijkse gebruikers van Instagram, wellicht daarom ook de komst van ‘WhatsApp Status’.

Hoe werkt het?

In de menubalk zal je nu links onderin Status zien staan, in plaats van Favorieten. Wanneer je hier klikt, zie je de verschillende statusupdates van jouw contactpersonen en kan je zelf een status toevoegen. Vervolgens kan je net als bij het versturen van media in een WhatsApp-bericht kiezen tussen het maken van een foto of een video, een foto uit je foto-album plaatsen of een gif versturen. Natuurlijk is het ook nog steeds mogelijk om te tekenen op de afbeeldingen of het toevoegen van emoji’s.

Anders dan bij Instagram, kan je bij WhatsApp Status zelf bepalen wie jouw status updates kunnen bekijken. Je kunt kiezen uit de volgende opties:

1. Mijn contacten: Iedereen in jouw contactenlijst.

2. Mijn contacten behalve: Hier kan je kiezen om bepaalde mensen uit te sluiten.

3. Alleen delen met: kies er voor om de status alleen maar met bepaalde mensen te delen.

Instagram stories, Snapchat stories of WhatsApp Status?

Waarschijnlijk zal je een keuze maken tussen de drie verschillende kanalen om je updates te delen, maar welke? Natuurlijk zijn er wel verschillen tussen de kanalen. Hieronder benoem ik de voordelen per kanaal:

Snapchat

Het kanaal onderscheidt zich nog steeds door middel van de verschillende lenzen en geostickers. Daarnaast is het anders dan bij Instagram of WhatsApp Status, mogelijk om te bepalen hoelang een status update zichtbaar is. Zo kan je zelf instellen of je de foto drie of tien seconden zichtbaar wil laten zijn.

Instagram

Het bekijken van stories gaat het snelst op Instagram. Zodra je de app opent verschijnen direct de eerste stories bovenaan. Het meest actuele verhaal staat meteen vooraan en is direct te bekijken. Zo zal je dus op Instagram sneller geneigd zijn om een kijkje te nemen in de levens van je contacten.

WhatsApp Status

De nieuwste functie van WhatsApp heeft goed gekeken naar wat wel en niet werkt bij de twee andere kanalen. Het grootste voordeel van WhatsApp Status zit hem misschien wel in het karakter van het kanaal. WhatsApp is namelijk een kanaal dat voornamelijk gebruikt wordt om op de hoogte te blijven van je familie, vrienden en je collega’s. WhatsApp is niet voor niets het grootste social media platform van Nederland. Eigenlijk deel je al jaren via WhatsApp de laatste statusupdates in individuele of groepsgesprekken.

En met WhatsApp Status kan je dit nu eenvoudig in één keer doorsturen naar al jouw familieleden, vrienden of collega’s in plaats van dit te doen in individuele gesprekken. Op Instagram zullen mensen toch minder snel een story delen van hun dagelijkse beslommeringen, hier wordt de functie eerder gebruikt om een kijkje achter de schermen te geven tijdens een evenement of een avondje uit. Waar met WhatsApp Status eerder een update wordt gedeeld van iemand die lekker languit op de bank een Champions League-avondje beleeft.

Of de vernieuwde functie iets is wat jouw merk direct moet inzetten, zoals verschillende merken al doen via Instagram Stories is nog maar de vraag. Mogelijk kan de functie van pas komen als je WhatsApp gebruikt als servicekanaal. Je kan je met de statusfunctie van WhatsApp wel alvast voorbereiden op de komst van Facebook Stories.

Alex Vijfvinkel
Media Specialist bij Fresh Bridge

Als Media Specialist bij Fresh Bridge ben ik continu op zoek naar dé trends en ontwikkelingen binnen social media. Graag blog ik over de verschillende mogelijkheden waarop de kanalen ingezet kunnen worden zodat merken hiermee hun doelgroepen bereiken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!