Whitepaper Monitoring- en Webcaretools 2012
Monitoring van sociale media speelt een steeds belangrijker rol bij veel bedrijven en organisaties. Of het nu gaat om het volgen van de conversatie over het merk, over het monitoren van jongeren op weg naar Haren of het volgen van de mening over de verkiezingen thuis op de bank. Monitoring van sociale media ontgroeit qua belang en professionaliteit duidelijk het beginstadium. Dat zien we ook op Marketingfacts aan de populariteit van blogs over monitoring- en webcaretools.
Naast monitoring wordt webcare ook steeds vaker ingezet; het gaat niet alleen om het luisteren naar de doelgroep, maar ook om het aangaan van de interactie met individuen. Consequentie is dat steeds meer organisaties op zoek zijn naar professionele tools om monitoring- en webcareprocessen in te richten. In ons onderzoek vorig jaar naar Webcare in Nederland kwam dit nadrukkelijk naar voren.
Rapport monitoring- en webcaretools
Met dit onderzoek – uitgevoerd door Upstream in samenwerking met Repmen – naar monitoring- en webcaretools zetten we een eerste stap naar transparantie in de markt. Welke features zijn het meest belangrijk, welke verschillen zijn er tussen de tools en hoe is een selectie en implementatieproces het beste in te richten? In het onderzoek zijn de volgende toeleveranciers betrokken:
-
Salesforce Marketing Cloud (voorheen Buddy Media + Radian6);
-
SDL SM2 (voorheen Alterian SM2);
Deze lijst is samengesteld op basis van de toeleveranciers met een vestiging in Nederland.
Wijze van aanpak
Eerste stap was het bepalen van de lijst met criteria. Hiervoor hebben we op basis van literatuuronderzoek een eerste lijst samengesteld die we ter review gepubliceerd hebben hier op Marketingfacts. Op basis van de reacties hebben we de aangepaste lijst opgestuurd naar bovenstaande leveranciers. De leveranciers hebben allemaal antwoord gegeven op de vragen. Voor een laatste check op compleetheid en correctheid zijn alle antwoorden gebundeld en vervolgens nogmaals opgestuurd naar alle leveranciers.
Publicatie van het rapport
De resultaten van het onderzoek publiceren we in twee delen. In het whitepaper beschrijven we de verschillende criteria voor het in kaart brengen van de functionaliteit van monitoring- en webcaretools en wordt een overzicht gegeven hoe de verschillende leveranciers daar op scoren. Dit whitepaper is hier te downloaden.
Detailinformatie
De detailinformatie per leverancier is hier te vinden. Hier kan je precies zien wat elke leverancier biedt. Je kunt ook de verschillende leveranciers vergelijken met behulp van de interactieve tabel. Daarnaast kan je de informatie per leverancier downloaden in een pdf. De informatie op de Marketingfacts-website gaan we up-to-date houden.
Gebruikservaringen
Het is een snel ontwikkelende markt, de functionaliteiten worden daarom regelmatig uitgebreid en nieuwe leveranciers worden toegevoegd als die er in Nederland bij komen. Daarnaast nodigen we iedereen uit om ervaringen met de verschillende tools met ons te delen. Door gebruikservaringen te verzamelen kunnen we de objectieve beoordeling van tools verder verbeteren. Reageren kan via de comments onder de beschrijving per leverancier of door een e-mail te sturen naar algemeen@upstream.nl.
Volgend jaar brengen we een update uit van het rapport waar we jullie gebruikerservaringen in meenemen.
Workshop Webcare
Gelijk goed van start gaan met het invoeren van webcare in jouw organisatie? 10 april en 12 juni organiseren Upstream een workshop Webcare. De workshop is er speciaal voor medewerkers van organisaties die willen beginnen of net begonnen zijn met webcare en is gericht op de strategische implementatie van webcare. Aan het einde van de dag neem je een op maat gemaakt plan van aanpak meer naar huis hoe je webcare organisatiebreed kunt integreren. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Afbeelding: Marco Derksen (cc)
Mooi overzicht!
Een múst voor organisaties om de goede, en vooral ook juiste, tool uit te zoeken, alvorens je aan de slag gaat met social media. Daar kan deze lijst ook mooi bij helpen.
Een aantal ken ik uit eigen ervaring, een aantal nog niet. Ik ga me er eens goed verder in verdiepen. Dank voor het delen!
@Ludo, Tekst is aangepast met je opmerking. Alle nieuwe ontwikkelingen willen we ook graag de komende tijd telkens aanpassen in de informatie en het overzicht!
@Martijn hartelijk dank voor het uitgebreide onderzoek en de gedetailleerde beschrijving van ons en onze concollega’s.
Voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe tool. Probeer enkele uit, bind je niet gelijk voor een jaar of langer aan 1 partij. Trouwen in de pubertijd is vaak niet verstandig ;).
Een 0-meting, impact analyse, rules of engagement en webcare strategie uitdenken met een ervaringsdeskundige is mijn advies, voordat je de juiste tool kan kiezen.
Waar is de foto gemaakt? En dank voor het overzicht.
@Irene: dit is een foto van de “social media-hub” van de Rabobank. Als je goed kijkt, zie je hier en daar ook het logo terugkomen (3de monitor vanaf links) en “Rabobank” als centrale term in de tagcloud (2de monitor vanaf links).
Dag Tom,
Als jullie de info invullen zoals die ook door de overige partijen is ingevuld dan kunnen we jullie in de interactieve versie toevoegen. als je die stuurt naar martijn at upstream punt nl dan komt dat goed.
@Marco,
Dank voor het compliment!
@martijn
Ga ik regelen, je hoort van mij.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!