WordPress manipuleert via cloaking

31 maart 2005, 17:40

Het open source bloggingpakket WordPress blijkt via cloaking zoekmachines te hebben gemanipuleerd. Waxy.org ontdekte maar liefst 168.000 artikelen op de WordPress site, specifiek ingericht om via Google Adword inkomsten te genereren. De homepage van WordPress heeft een hoge ranking in Google, komt daarmee hoog in de zoekresultaten en is hierdoor aantrekkelijk voor adverteerders.

Matt Mullenweg, oprichter en developer van WordPress, gaf enkele dagen geleden al in een comment toe dat de specifieke content geleverd was door een derde partij en dat WordPress een flat fee voor de hosting kreeg. Deze derde partij blijkt startup Hot Nacho te zijn. Zij leverde freelancers om duizenden nepartikelen op de site te plaatsen vol populaire zoektermen. Inmiddels zijn zowel Yahoo als Google bezig de artikelen uit haar database te halen.

Ongewild hebben de gebruikers van WordPress bijgedragen aan de populairiteit van de homepage en daarmee inkomsten gegenereerd voor WordPress. Op waxy.org levert dit gemengde comments op. Ongelofelijk dat een developer niet door heeft wat voor reacties dit te weeg kan brengen.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!