Wordt Cyworld US een serieuze concurrent voor MySpace?
Marktleider bij de social networks MySpace.com (en zoals hier aangegeven, ‘de meest bezochte website van dit moment’), heeft sinds vandaag gezelschap gekregen van de Amerikaanse uitvoering van Cyworld. Cyworld, dé Zuid-Koreaanse community, is opgericht in 2001 en heeft meer dan 15 miljoen gebruikers, waaronder 90% van alle 24 tot 29-jarigen. 80% van deze groep bezoekt de site dagelijks, 3,8 miljard pageviews per week. Het belangrijkste onderdeel van Cyworld (en een onderscheidend verschil met de meeste andere communities) zijn de uitgebreide eigen homepages, ook wel ‘minihompy’ genaamd. Hierop zijn eigen blogberichten te vinden, foto’s (ongelimiteerd uploaden, 6,2 miljoen foto’s per dag) en een gastenboek. Tevens is er een drie-dimensionale miniroom, waar de virtuele alter ego (avatar) een plaats heeft gevonden. Voor het aankleden van de miniroom (vergelijkbaar met HabboHotel) moet wel betaald worden.
En nu dus de overstap naar de Amerikaanse markt, nadat eerst succesvolle communities zijn gestart in China, Japan & Taiwan. Net als MySpace wil men uitbreiden in Europa, startende in Groot-Brittanië. Is de Amerikaanse markt inderdaad al verdeeld? Is het reëel te verwachten dat MySpace- (of Facebook-, Xanga-, etc) gebruikers gaan switchen naar (en geld uitgeven bij) de nieuwe marktbetreder?
We hebben de vergelijking met de offline wereld al eens eerder gemaakt en ik doe het nu weer. In het dorp waar ik ben opgegroeid had je een aantal dorpcafe’s. Op het ene moment was de ene kroeg populair (en ging er niemand naar de ander), een paar jaar later was het omgekeerd. Wat was nu de reden van die wisselende populariteit? De barkeeper? De populaire meiden? De flipperkast in de hoek? Het blijft moeilijk te voorspellen of en wanneer mensen overstappen naar de andere kroeg. Belangrijk is in ieder geval dat je vrienden er ook zijn!