Xbox Live: de potentie van betaalde content

13 juli 2006, 06:15

logo van xbox liveHet gaat goed met Xbox Live, de online dienst van Microsoft voor de Xbox en Xbox 360. Gamasutra schrijft dat op dit moment 60% van de Xbox 360 bezitters is aangesloten op Xbox Live. Ter vergelijking: van alle Xbox gebruikers was slechts 10% aangesloten op Xbox Live.

Via de dienst Xbox Live Marketplace worden gratis demo’s, trailers, extra game content (wapens, voertuigen, kostuums voor je character) en ‘kleinere’ games aangeboden. Deze games worden tegen betaling aangeboden via Xbox Live Arcade, een dienst waarmee Microsoft diverse casual en klassieke games aanbiedt. Hierbij gaat het om varianten van succesvolle casual games, die je online tegen elkaar kunt spelen en om games die voorheen zijn verschenen op de PC en oudere consoles.

Xbox Live Marketplace wordt gebruikt door 75% van de mensen aangesloten op Xbox Live. Sinds november 2005 zijn er 30 miljoen downloads gegenereerd via de dienst. Binnen enkele maanden zullen gebruikers tijdens het gamen extra content kunnen kopen, zoals een auto in een racegame. Via Xbox Live Arcade zijn er tot nu toe 5 miljoen games gedownload, waarbij de conversie van het downloaden van een gratis demo naar aanschaf van volledige versie 21% is.

Dit is slechts het begin, want Xbox Live is ook een geschikt platform voor Episodic Content: betaalde games die in delen verschijnen. Al met al ziet de toekomst van Xbox Live en betaalde content er rooskleurig uit voor Microsoft. Xbox Live is een sterk groeiende community van gebruikers, die in huiskamers tegen elkaar gamen, content downloaden en altijd met elkaar zijn verbonden. Het ambitieuze project Live Anywhere zal voortborduren op dit succes en Xbox Live verbinden met Windows Vista en mobiele telefoons. Gaat Microsoft hier een klapper mee maken?

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

10 Reacties

    John

    Eindelijk eens goed nieuws voor Microsoft 🙂 Iedereen is altijd maar druk bezig MS te bashen zonder er bij stil te staan dat ze ook goede produkten leveren. Ik heb zelf nog een PS2 maar zit er over na te denken om een Xbox 360 aan te schaffen, voornamelijk ook voor de online diensten.


    13 juli 2006 om 06:29
    Robert

    Ik ben zelf enthousiast Xbox Live gebruiker, maar Episodic Content krijg ik kriebels van. Valve heeft laatst ook Half-Life episodes online gezet via Steam en die waren naar mijn mening veel te kort (4 a 5 uur, zonder multiplayer) voor 20 euro. Ik hoop eigenlijk op meer waarde voor je geld.

    Neemt niet weg dat het een fantastisch platform is. Ik heb er veel plezier aan in ieder geval 🙂


    13 juli 2006 om 07:51
    CemYildiz

    Erg interessant David. Ben benieuwd naar vooral de betaalde afleveringen/content van MTV en de mogelijkheden voor adverteerders op Xbox Live. De technologie van Massive Inc. zal in dit verband deuren openen voor adverteerders die ook op Xbox Live willen adverteren.


    13 juli 2006 om 08:59
    Daan

    Maar deze cijfers gaan waarschijnlijk over XboxLive Silver en Gold. En Silver is gratis, dus ja…


    13 juli 2006 om 16:30
    CemYildiz

    @Daan: dat is naar mijn mening juist het interessante aan dit verhaal: er is altijd een conversie van Silver naar Gold abonnee’s. Bovendien kunnen mensen met een Silver abonnement ook betaalde content downloaden en blijven deze gebruikers, ondanks dat ze geen abonnee-geld betalen, zeer actieve gebruikers. In combinatie met de mogelijkheden van advertising biedt dit heel veel kansen voor Microsoft.


    13 juli 2006 om 18:06
    Roy van Veen

    Ik kan weinig enthousiast zijn over de Xbox 360. De online diensten zijn aardig, maar niet meer dan. Serieus materiaal rukt op naar de 20 euro en daar had ik niet echt het gevoel van waar voor mijn geld. Groot probleem is de hardware. De 360 maakt ongelofelijk veel herrie en is daarmee een huiskamer onwaardig. Gekscherend wordt wel eens geroepen dat Microsoft 3 versies nodig heeft om iets voor elkaar te krijgen, dus dat betekent dat de volgende het is. Dit is hem in ieder geval niet.

    Qua mobility heb ik wel veel verwachtingen van Nintendo met hun DS en Wii. Die konden nog wel eens hele vooruitstrevende dingen gaan doen. Als je kijkt hoe de DS zich ontwikkelt … daar zal Sony met zijn (technisch veel betere) PSP zich wel van achter de oren krabben. In november komt die Wii… ben benieuwd.


    13 juli 2006 om 19:28
    CemYildiz

    @Roy van Veen: uiteindelijk is het aan de gebruikers om te betalen voor de content. Voor fysieke add-ons wordt ook met gemak 15-20 euro betaald, dus waarom niet voor online digitale producten, als die een meerwaarde bieden? Ik denk dat de geluidsproductie van de Xbox 360 toch wel acceptabel is. Wellicht dat er nieuwe versies van de Xbox 360 zullen worden uitgebracht met enkele verbeteringen. Zelf verwacht ik ook veel van de DS en Wii, in combinatie met de online plannen van Nintendo.


    14 juli 2006 om 05:07
    Daan

    @Cem: “kunnen”, “mogelijkheden”, inderdaad… Maar cijfers over verkoop komen niet. Dus ik hou het er toch maar op dat velen het gewoon bij Silver houden. Degenen die ik ken (mezelf incluis) iig wel. Maar mocht MS ooit daadwerkelijk hele spellen aanbieden (die nu alleen in de winkel aan te schaffen zijn) dan zou dat wel een optie voor me zijn hoor.


    14 juli 2006 om 11:19
    Steven van Hoogland

    Nu, ruim 10 jaar later, bestaat Xbox Live nog steeds. Goed artikel over een onderwerp dat jaren later nog steeds van belang is. Zelfs Nintendo heeft een online dienst aangekondigd en ook Sony heeft al jaren een betaalde online dienst. Interessante ontwikkelingen!


    1 juli 2017 om 12:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!