Yahoo! koopt del.icio.us
Zit je rustig op de bank om de loting voor WK 2006 te bekijken, gaat de telefoon: Yahoo! (dat eerder Flickr overnam) koopt del.icio.us voor een nog onbekend bedrag. In de RSS-reader stromen de eerste berichten over de overname binnen.
Het is dus niet Google maar Yahoo! dat met de meest populaire social bookmarkservice (gebaseerd op tags) in zee gaat. Social bookmark-services zijn van cruciaal belang bij het verder verbeteren van zoekdiensten. Goede zet dus van Yahoo!
Interessante stap van Yahoo. Ze lopen al erg op Google voor op het gebied van communities, social networks, recommendations enzovoorts en die voorsprong breiden ze zo alleen maar verder uit.
Dit heeft allemaal te maken met het verschil in visie tussen Yahoo en Google. Yahoo zet daar zwaar op in, terwijl Google er niet in lijkt te geloven.
De tijd zal leren welke van de twee het bij het juiste eind had.
Iemand ook de laatste nieuwsbrief van trendwatchers.com gelezen? Hoe tags te gebruiken om trends te voorzien. Dit is natuurlijk een mooie extra tool, zeker gekoppeld aan andere services van Yahoo die tags gebruiken.
Een geweldige klapper voor Yahoo! en inderdaad helemaal in lijn met de eerder ingezette strategie.
Yahoo! heeft vier pijlers waarop ze hun strategie baseren:
1 Search (technisch vrijwel gelijk aan Google + tagging)
2 Content (User generated of door betalende partners)
3 Community (schept vertrouwen en binding)
4 Personalization (1, 2 en 3 op maat)
Google verwacht meer succes te halen uit puur technologie en het beleid om iedere werknemer 20% vrije tijd te geven om nieuwe producten uit te vinden zoals de vele Bèta’s van de laatste tijd. Yahoo! verwacht meer succes te halen uit technologie en de vrije tijd van de rest van de wereldbevolking.
Google PhD’s vs. The world…
Ik zet mijn geld in op Yahoo!!
Mooi geformuleerd Bas!
Kreeg inmiddels al een email of ik kon uitleggen waarom het een goede zet is van Yahoo! Zoals ik al aangaf is social bookmarking van belang bij het verder verbeteren van zoekdiensten. Zoekmachines krijgen steeds meer websites te verwerken en daar zit steeds meer spam en irrelavante content tussen. Hoe onderscheid je het kaf van het koren? Zoekdiensten maken daarvoor gebruik van algorithmen (denk aan PageRank bij Google). Ze zijn daarbij in continue gevecht met spammers zodat we uiteindelijk toch weer de menselijke filters nodig hebben om te beoordelen wat wel en niet relevant is. Social bookmarkingservices gaan straks absoluut een rol spelen in de wijze waarop zoekdiensten de ranking van websites bepalen!
Het meten van de populariteit en kwaliteit van een pagina door linkjes te tellen is toch wat eenzijdig, (negatieve publiciteit trekt immers ook veel linkjes aan) en ‘community intelligence’ (zoals ze het geheel van user generated content, recommendations, tags, social networks wel noemen) lijkt een veel betere maatstaf voor populariteit en kwaliteit.
Yep, dit is wat ik bedoel met de menselijke filters!
Ik hoop niet dat ze Yahoo! accounts integreren in del.icio.us…
Ik vind het een slimme stap – hoe slim hangt natuurlijk af van hoeveel ze betalen. Bij Yahoo lijken ze wel bereid flink de portemonnee te trekken voor concepten die in zijn. Of dat op termijn een betere strategie is dan concepten kopen die nog niet in zijn is maar de vraag.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!