Yahoo sluit advertentie deal met Google
Zoals al werd genoemd (in de reacties op) “Microsoft ziet ‘definitief’ af van overname Yahoo”, maakte Yahoo gisteren bekend definitief niet verder te willen met Microsoft. Tegelijkertijd maakt Yahoo bekend een minimaal 4-jarige advertentie overeenkomt aan te gaan met Google. Wat zijn de details van de Yahoo-Google overeenkomst? Is deze samenwerking toegestaan? En welke gevolgen heeft dit voor de search markt?
Einde voor Microsoft
Op 1 februari dit jaar werd de online wereld opgeschud toen er bekend werd dat Microsoft Yahoo wilde overnemen. Het bod was echter redelijk vijandig en het liep alles behavle soepel, waarna Microsoft besloot het bod op Yahoo weer in te trekken.
Later kwam Microsoft er toch op terug en gaf aan dat ze Yahoo wel gedeeltelijk wilde overnemen, met name de Search-tak van Yahoo. Wat Yahoo betreft, komt hier nu een einde aan: gisteren maakte Yahoo bekend dat ze niet verder willen met Microsoft, omdat ze hun Search-tak als cruciaal zien voor hun strategie op lange termijn.
Al tijdens de ‘MicroHoo’ soap zocht Yahoo toenadering tot grootste rivaal Google. De zoekgiganten startten in april een test waarbij Yahoo gebruik maakte van Google’s advertenties. De rare sprongen van Microsoft in combinatie met het feit dat de test met Google’s advertenties succesvol bleek, heeft Yahoo in feite in de armen van Google gedereven.
Details overeenkomst Yahoo-Google
Zowel Yahoo als Google maakten bekend dat ze een 4-jarige overeenkomst aangaan, waarbij Yahoo gebruikmaakt van de advertentietechnologie van Google. De mogelijkheid is opgenomen om de overeenkomst 2 maal met 3 jaar te verlengen. Yahoo verwacht met deze overeenkomst per jaar circa 800 miljoen dollar extra omzet te genereren.
“AdSense for Search” en “AdSense for Content”
Net als in de eerdere test ging het om “AdSense for Search”, wat de officiële naam is voor Google’s gesponsorde zoekresultaten die bij andere zoekmachines verschijnen. “AdSense for Content” is wat iedereen kortweg AdSense noemt: het contextueel plaatsen van advertenties op basis van de inhoud van een website (Google AdWords is het programma wat adverteerders gebruiken om de AdSense ‘placements’ te kopen).
Yahoo Search Marketing & Opvullen van de ‘Long Tail’
Met deze overeenkomst verwerft Yahoo de mogelijkheid om zoekopdrachten uit te kiezen waarbij ze Google’s advertenties vertonen. Yahoo blijft het eigen advertentiesysteem Yahoo Search Marketing onveranderd gebruiken en ontwikkelen. Maar voor zoekopdrachten waar Yahoo geen adverteertenties heeft, met name de specifiekere zoekwoorden in de “Long Tail”, zal Google’s voorraad worden aangesproken.
De overeenkomst tussen Yahoo en Google geldt alleen voor de VS en Canada, maar gaat verder dan Yahoo’s zoekmachine. De “lege” ruimte bij de Yahoo Content Match advertenties en de partners in het Yahoo! Publisher Netwerk worden opgevuld met de “AdSense for Content” voorraad van Google.
Waarom nog Yahoo Search Marketing gebruiken?
Ik kan me voorstellen dat nu de vraag opkomt: “Waarom zou je als adverteerder nog gebruikmaken van Yahoo Search Marketing, als je nu ook het systeem van Google kunt gebruiken?” Het antwoord is dat Yahoo de volledige controle heeft over wanneer ze gebruikmaken van Google’s advertenties. Kortom, je bent voor het grootste gedeelte van de zoekopdrachten nog afhankelijk van het Yahoo Search Marketing systeem.
Niet-exclusieve overeenkomst
De overeenkomst tussen Yahoo en Google is niet exclusief. Zowel Yahoo als Google hameren op het feit dat het een open overeenkomst is en dat het volgens de zoekgiganten geen gevolgen heeft voor de concurrentie op de Search markt. Yahoo is vrij om zo veel of zo weinig mogelijk gebruik te maken van Google’s advertenties (mits ze niet binnen 24 maanden opzeggen). Daarnaast is het ook nog steeds mogelijk voor andere partijen – zoals Microsoft – om een deal met Yahoo te sluiten.
Om dit ‘aan te tonen’ noemt Google voorbeelden van andere branches waar vergelijkbare samenwerkingen zijn. Zo levert Toyata hun technologie aan concurrent General Motors en Canon levert laser printer apparatuur aan HP. Ondanks dat Yahoo en Google geen toestemming hebben gevraagd (en waarschijnlijk ook niet nodig hebben) van mededingings autoriteiten, wachten ze 3,5 maand met de implementatie van de overeenkomst.
Instant Messengers Yahoo en Google
Onderdeel van deze Yahoo-Google overeenkomst is ook dat de Instant Messaging programma’s van Yahoo (Yahoo Messenger) en Google (Google Talk) met elkaar gaan samenwerken. Ook wordt er niet uitgesloten dat Yahoo op termijn display advertenties gaat leveren aan Google. Ik verwacht echter dat dit niet zo snel zal gebeuren, maar Yahoo is nog steeds de marktleider in display advertenties.
Gevolgen voor de Search Markt
Yahoo lijkt met deze overeenkomst duidelijk aan te geven dat ze op eigen kracht verder gaan. Deze overeenkomst zorgt er in feite voor dat ze hun zwakte- de kwaliteit van hun search advertenties – ondervangen. Aan de andere kant is het op z’n minst opvallend te noemen dat de zwakte van Yahoo wordt ondervangen met de sterkte van de grootste rivaal Google. En dat is niet goed voor de markt.
Ondanks dat mededingings autoriteiten deze Yahoo-Google deal waarschijnlijk goedkeuren, is het niet goed voor de search markt. In theorie zal Google de prijs niet opdrijven, omdat de prijs wordt bepaald door de adverteerders in een veilingmodel. Maar de prijs van de klikken in Google AdWords worden steeds meer bepaald door de Google AdWords kwaliteitsscore. En die factoren bepaalt Google wel zelf.
Daarnaast beschikt Google ook over nog meer informatie over gebruikers. Nu ook over de gebruikers op het domein van Yahoo, wat ze in staat stelt om Yahoo te pakken op hun zwakke plekken. Een interessante ontwikkeling die Google nog dominanter maakt in de al door hun gedomineerde zoekmarkt.
Wat vind jij ervan? Welke aspecten van deze dela vind je goed of slecht? Laat je horen in de reacties!
Als ik het goed lees, vindt de schrijver van dit artikel deze deal een slechte ontwikkeling. Ik denk dat het wel zal vallen.
De eerste vraag die beantwoord zal moeten worden is hoeveel Yahoo! gebruik gaat maken van het systeem van Google. Immers kan Google alleen bij die zoekopdrachten advertenties tonen (waarvan ze dan zelfs deels de prijs kunnen bepalen) en gegevens van bezoekers verzamelen.
Bovendien hoeft een adverteerder niet via Google te adverteren. Als de prijs van Google te hoog wordt, dan adverteer je toch gewoon direct via Yahoo!? Als ik het systeem goed begrijp, valt Yahoo! alleen terug op het systeem van Google wanneer zij zelf geen advertentie hebben voor een keyword.
Wat bovenstaande beredenering nog in de weg kan staan: hoe snel is een adverteerder erachter dat zijn Google advertentie bij Yahoo! getoond wordt…
Wat mij vervelender lijkt, is een situatie waarbij een site wel goed scoort in de organic search van Yahoo!, maar niet in die van Google en daarom besluit te adverteren bij Google. Zo’n advertentie zou dan ook bij Yahoo! getoond kunnen worden. Als een bezoeker dan klikt op de advertentie in plaats van op het zoekresultaat, betaal je als adverteerder onnodig.
Aanpassing op eerste post: het woordje ‘mee’ is weggevallen in de eerste zin :-).
@Koen
Dankjewel voor je reactie (en excuus voor mijn late reactie).
Yahoo zal inderdaad de ‘gaten vullen’ met ads van Google. De gesponsorde zoekresultaten zijn uiteindelijk niets anders dan een business model. En met deze deal haalt Yahoo simpelweg extra omzet binnen, waarmee ze het bedrijf weer verder kunnen ontwikkelen.
Maar het is geen optie om ‘dan maar niet via Google te adverteren’. Als het advertentiesysteem van Google zo dominant wordt, heb je steeds minder keus. En dat lijkt me geen goede ontwikkeling.
Ik verwacht dat je kunt deactiveren dat je ad bij Yahoo wordt getoond, dus de situatie die je schetst kun je dan voorkomen (maar dat zal moeten blijken als het live gaat).
@M. Roelofs
Thx voor de link.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!