YouTube kost miljoen dollar per maand
Afgelopen week publiceerde Forbes.com een aantal interessante cijfers over de videosite YouTube:
(…) Startup of the moment YouTube, which garnered 12.9 million unique visitors in March, doesn’t care what viewers watch, as long as they keep tuning in. Making money is another matter: The site, which has raised $11.5 million in venture capital in the last year, didn’t see a penny in revenue until March, when they cautiously began selling ads. Meanwhile the site’s bandwidth costs, which increase every time a visitor clicks on a video, may be approaching $1 million a month–much of which goes to provider Limelight Networks. (…)
Met dank aan Sander.
Oftewel: erg lang zal het niet meer duren?
Dit lijkt wel weer een ouderwetse .com, in ieder geval qua verliescijfers dan ;).
Met 12.9 miljoen bezoekers per maand en met de juiste advertenties (van o.a. Google) lijkt het mij geen probleem om uit de kosten te komen….
Jos, dat is nu net het probleem bij videosites zoals YouTube. Platte advertenties werken niet omdat de bezoekers actief bezig zijn met de content. De enige oplossing lijkt dan ook het ‘adverteren’ in de content zelf. Denk aan een 10-sec advertentie voordat een video start, het betaald plaatsen van viral video’s (seeden) of samen met een adverteerder thematische kanalen openen (bijv. op gebied van sport).
Ik verwacht echter dat YouTube een moeilijke tijd tegemoet gaat nu steeds meer online communities (denk aan MySpace, Hyves) zelf ook videofunctionaliteiten aanbieden en sites als Google Video zich verder zullen ontwikkelen.
Ik ben eens gaan rekenen. 200TB per dag is 6000TB per maand. 1Gbit/s bandbreedte gemiddeld is na een maand 320TB. 6000TB / 320 = 18.75. Dus uitgaande van die informatie doen ze zo’n 19Gbit/s gemiddeld of ongeveer 25Gbit/s op basis van 95% meting. Inkoopprijs van 1Gbit/s is zo’n 8.000 euro per maand (in Nederland). Dan kom ik uit op 25 x 8.000 = 200.000 euro ($ 250.000) per maand aan bandbreedte kosten. Vreemd dat ze bij YouTube het viervoudige kwijt zijn.
En wat als een partij als Flickr (Yahoo) zich nu wel met de videomarkt gaat bemoeien? Die hebben flink wat laten liggen op dat vlak, bewust of onbewust. Daar zit i.i.g. een kapitaalkrachtigere partij achter die niet zoveel geld verbrast als YouTube. Bovendien is het een logische combi: foto’s en filmpjes vanaf je digitale camera in één keer uploaden bij hetzelfde account.
Tsja.
In webwinkelland hebben we al gezien dat er per branche slechts enkele spelers wereldwijd en lokaal overblijven (bijv. amazon en bol). Ook qua communities hebben we daar al vaker op gezinspeeld: massa trekt massa aan, niches (landen, special interests) floreren daarnaast. Zou dit nu ook hier van toepassing worden? Gaan Youtubers en Flickrs overstappen op MySpace, wat daarmee nog groter gaat worden (en wellicht meer internationale deelnemers gaat krijgen)?
Houden we straks alleen nog Google en MySpace over?
Nee, toch?
Nee.
Toch?
Lode, een nog interessantere partij dan Flickr is in dat opzicht Photobucket. Flickr is leuk voor de techies/tag-ers, maar Photobucket is een dienst voor de massa, inmiddels worden daar meer filmpjes geupload als op YouTube en qua foto’s zijn ze veel groter dan Flickr. Veruit de meeste (63%) video/foto’s die je op MySpace vind worden gehost op Photobucket. 2% van het totale internetverkeer in de VS gaat via Photobucket…. Hun inkomstenmodel is gebaseerd op de pro-users en het bedrijf is al een tijd winstgevend. Ter vergelijk, YouTube is zeer verliesgevend en slechts goed voor 1,38% van de video’s op MySpace.
fulfix opinioni
Nicely put. Cheers.
nicorix come si usa
You actually revealed that effectively!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!