Zakelijk gebruik van social media in trek, hoewel ICT-bijscholing achterblijft
Uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de ondernemers gebruikmaakt van social media. Dit wordt door de bedrijven vooral ingezet om meer klanten te krijgen en om naamsbekendheid te genereren. Social media vinden de ondernemers belangrijk, maar slechts eenderde van de ondernemers heeft een beleid opgesteld voor het gebruik van social media. Facebook is, vergeleken met 2012, nog steeds het populairste medium op basis van accounts: 41 procent van de ondervraagde ondernemers heeft een Facebook-profiel. Daarop volgt LinkedIn (37 procent), dat Twitter (24 procent) een plek naar beneden heeft geduwd.
LinkedIn populairder dan Twitter
Ondanks dat LinkedIn populairder is dan Twitter, wordt Twitter vaker gebruikt. Wekelijks worden de Twitter- en Facebook-account geüpdatet door de ondernemers tegenover een maandelijkse update op LinkedIn en YouTube. Dit komt natuurlijk ook door de aard van het medium: Twitter wordt vaak gezien als ‘micro-blog’, terwijl LinkedIn vooral fungeert als visitekaartje voor het bedrijf en haar werknemers.
Socialmediabeleid
Niet veel ondernemers hebben een beleid voor het gebruik van social media. Slechts 19 procent van de ondernemers geeft aan een beleid te hebben en gebruikt dit om duidelijkheid te scheppen naar hun werknemers, omdat zij hun imago niet willen schaden of om een andere reden. Van de 36 procent die geen socialmediabeleid hebben, heeft grotendeel er simpelweg nog nooit over nagedacht (12 procent). Een andere reden voor het niet hebben van een beleid is dat ze er de toevoegde waarde niet van inzien, niet weten wat er in zo’n beleid zou moeten staan of de ondernemer vindt dat het bedrijf te klein is om er een beleid voor op te stellen.
De overige 45 procent gebruikt geen social media of weet niet of er een beleid gebruikt wordt.
Gebruik van technologie
Om content op je socialmedia-account te plaatsen, heb je natuurlijk wel iets van technologie nodig. 89 procent van de ondernemers gebruikt een PC, 66 procent maakt gebruik van een laptop, 64 procent van een smartphone en tot slot 60 procent van een tablet. Nu volgt slechts eenvijfde van de ondernemers een cursus, training of opleiding om goed om te kunnen gaan met de systemen en programma’s. De trainingen, cursussen of opleidingen die gevolgd worden, zijn vooral trainingen voor MS Office, boekhouden of beveiliging van ICT.
Geen behoefte aan trainingen
Op de vraag waarom ze geen gebruik maken van trainingen, cursussen of opleidingen geeft bijna driekwart (71 procent) aan dat ze er geen behoefte aan hebben of dat het niet nodig is (omdat ze het bijvoorbeeld uitbesteden). Daarnaast geven de ondernemers aan dat er onvoldoende aanbod is voor hun bedrijfssituatie. Ook zijn tijdgebrek, hoge kosten en onbekendheid met de trainingen redenen om hier niets mee te doen.
Opvallend is dan wel dat, ondanks dat slechts eenvijfde van de ondernemers een training, cursus of opleiding volgt, 71 procent ICT-bijscholing een must vindt als je wilt bijblijven met technologieën en innovaties.
Privacy ICT-systemen staat hoog in het vaandel
De veiligheid van hun systemen vinden ondernemers erg belangrijk en ze zijn zich hier dan ook ontzettend bewust van. 96 procent is zich goed bewust van de veiligheidsrisico’s van online ondernemen. Cybercrime is en blijft een probleem, 36 procent van de ondernemers krijgt hier mee te maken, maar iedereen werkt er aan. 97 procent heeft een virusscanner en 91 procent maakt regelmatig een back-up. Andere maatregelen die worden genomen zijn een ICT-beveiligingsbeleid, een beveiligd netwerk en firewall, een downloadverbod voor medewerkers en het verbod om een eigen tablet te gebruiken op het bedrijfsnetwerk.
Zakelijke apps
Slechts 38 procent van de ondernemers maakt gebruik van apps voor zakelijke doeleinden op hun smartphone of tablet. Mobiel bankieren wordt het vaakst gebruikt, gevolgd door LinkedIn en Dropbox. Facebook, Twitter, agendabeheer, navigatie en Evernote zijn andere applicaties die in trek zijn bij de ondernermers. De reden dat de ondernemers deze apps gebruiken voor zakelijke doeleinden is puur gemak. Toegang tot informatie en documenten vinden de ondernemers ook belangrijk. Daarnaast is het een voordeel dat ze, door het gebruik van de apps, overal kunnen werken en niet gebonden zijn aan hun bureau.
Openen van een webshop
12 procent van de ondernemers heeft op dit moment een webshop en 6 procent is van plan er eentje te openen in het komende jaar. De meest voorkomende reden hiervoor is het vergroten van de omzet. Toch geeft bijna de helft (42 procent) aan dat ze nog niets weten over het openen van een webshop en verder klinken er veel specifiekeren vragen zoals: “Hoe werkt het?”, “Hoe wordt ik gevonden op het internet?” en “Welke eisen worden er aan webshops gesteld?”.
Houding tegenover ICT
Zoals eerder gezegd vindt 71 procent ICT-bijscholing een must als je bij wilt blijven met de nieuwe technologieën en innovaties. Een groter deel (86 procent) geeft aan dat ICT-cursussen, -opleidingen of -trainingen alleen nuttig zijn als ze direct in de praktijk toegepast kunnen worden. Ook over de apps zijn de ondernemers het bijna allemaal eens: 71 procent is van mening dat het gebruik van apps voor zakelijke doeleinden hun de mogelijkheid biedt om flexibel en mobiel te werken. Meer dan de helft van de ondernemers ziet de toegevoegde waarde van social media in voor zakelijke toepassingen.
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Panteia in opdracht van Digivaardig & Digiveilig. Je kunt het rapport hier downloaden. Er zijn 500 ondernemers ondervraagd werkzaam bij het MKB met minder dan 50 werknemers. Digivaardig & Digiveilig is een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke organisaties om de digitale vaardigheid van de Nederlandse (beroeps)bevolking te vergroten en tevens om het vertrouwen in ICT en internet te bevorderen door het vergroten van de digitale veiligheid.