Zes voorspellingen voor content in 2017

2 november 2016, 14:00

Sommigen halen wijsheid uit koffiedik, een ander heeft een glazen bol nodig om een kijkje in de toekomst te kunnen doen. Of je er nu in gelooft of niet, feit is wel dat richting de jaarwisseling veel artikelen verschijnen met voorspellingen voor 2017. Ze zijn erg populair, omdat ze doorgaans veel media-aandacht genereren. Dat is opmerkelijk, want je leest bijna nooit dat iemand een jaar later met een feitencheck controleert of de auteur inderdaad helderziend blijkt. Met die wetenschap durf ik zelf ook wel een voorspelling voor 2017 te doen als het gaat om trends op het gebied van content.

Laten we eerst eens inzoomen op het woord content, want het gaat in deze blogpost vooral over geschreven tekst. Dit zijn mijn voorspellingen voor 2017 op het gebied van het geschreven woord in de pr-wereld.

1. Het persbericht in de huidige vorm verdwijnt

Een marketingafdeling van een bedrijf hield vaak vast aan een bepaalde structuur van een persbericht, inclusief woorden als “innovatief” en “wereldleider”, om een aankondiging de wereld in te sturen. In 2017 wordt echter duidelijk dat journalisten en lezers veel enthousiaster worden van een verhaal waarin duidelijk wordt wat nieuw is en hoe zij daarvan kunnen profiteren.

Dus niet “bedrijf X kondigt aan dat…”, maar duidelijk maken wat die aankondiging betekent voor het leven/werken van mensen. De standaardpersberichten vallen niet meer op, het is tijd om meer kwaliteit te bieden.

2. Langere verhalen komen weer helemaal terug

In dit online tijdperk moesten we in het begin wennen aan het lezen op het scherm en daarom werden teksten korter en bondiger. In 2017 is dat echter geen probleem meer en mogen verhalen weer langer en inhoudelijker worden.

Waar we voorheen alles snel en behapbaar wilden, is de tegentrend nu ook steeds meer zichtbaar. Dat blijkt ook uit recent onderzoek van Moz en BuzzSumo waaruit blijkt dat langere verhalen (dus meer informatie en verdieping) zorgt voor een hogere conversie. Niet iedereen leest het, maar de mensen die het lezen, waarderen het meer.

3. Vakbladen stoppen met inwisselbare artikelen

Lezers gaan steeds meer op zoek naar goede verhalen en daar spelen bedrijven op in door betere content te bieden. Waar nu vaak wordt gekozen voor inwisselbare content en lijstjes, wordt 2017 het jaar waarin media niet langer hun ziel verkopen voor wat clicks, maar inzetten op het versterken van hun eigen merk, om zo lezers te trekken die oprecht zijn geïnteresseerd in hun content.

Zo creëren ze trouwe volgers en wordt dat het verdienmodel, in plaats van advertentie-inkomsten halen uit het aantal bezoekers. De recente ophef over het plaatsen (en intrekken) van dubieuze artikelen bij Esquire en Happinez maakt duidelijk dat bladen nauwkeuriger moeten kijken wat ze wel en niet willen plaatsen.

4. Feiten controleren wordt belangrijker

De kwaliteit van verhalen wordt in 2017 dus belangrijker, mensen willen dat hun investering (de tijd die ze nemen om een stuk te lezen) de moeite waard is. Clickbait-verhalen waren populair om bezoekers te trekken, maar worden ontmaskerd in 2017. Mensen willen verzekerd zijn dat de content waar en relevant is. Dat is een van de redenen waarom Google recentelijk de functie Fact Check aankondigde.

5. Vakmanschap prevaleert boven algoritmes als het gaat om teksten

Goede verhalen worden geschreven door goede schrijvers. Dat is nu ook al zo, maar in 2017 wordt veel beter duidelijk wat de echte waarde is van goede teksten. Hoewel Google’s Fact Check ook werkt op basis van algoritmes en Facebook de redacteuren heeft ingewisseld voor algoritmes, wil dat nog niet zeggen dat dit in 2017 al de norm wordt.

Er gaat immers nog te veel fout (nepnieuws wordt gezien als echt nieuws), robots zijn nog lang niet in staat om goede teksten te schrijven en dus krijgen journalisten meer ‘ruimte’ om hun werk uit te oefenen. Dat is dan waarschijnlijk niet bij de media, maar aan de bedrijfskant. Veel redacties hebben het moeilijk en moeten journalisten ontslaan, maar zij kunnen prima aan de slag als schrijvers bij bedrijven om verhalen op basis van journalistieke vaardigheden te schrijven.

6. Tekstschrijvers krijgen promotie

In 2017 worden goed geschreven verhalen steeds belangrijker en dat betekent dat het werk van tekstschrijvers beter wordt gewaardeerd. Naast de waardering die ze krijgen van collega’s, die hun content steeds meer delen op sociale media, ziet het hogere echelon ook meer de waarde van hun werk en dat wordt beloond met een forse loonsverhoging. Iets met hopen op een ‘selffulfilling prophecy‘ en ‘wishful thinking‘.

In het kort komt het bovenstaande er eigenlijk op neer dat de kwaliteit van content ook in 2017 belangrijk is en blijft. Met alle ophef over robots die het werk overnemen, redacties die omvallen, algoritmes die verkeerde nieuwskeuzes maken en vluchtige artikelen die weer worden ingetrokken, wordt 2017 het jaar waarin kwaliteit nog hoger op de prioriteitenlijst komt te staan.

Nee, ik heb geen glazen bol en het residu van mijn koffiezetapparaat verdwijnt in de prullenbak, maar de wens blijft natuurlijk ook de vader van de gedachte. Ik hoor graag of mijn voorspellingen eind 2017 zijn uitgekomen, bedankjes voor die loonsverhoging mogen uiteraard ook mijn kant op!

Michiel de Ruijter
Content Manager bij LEWIS

Content Manager bij LEWIS betekent dat Michiel contentstrategieën en contentcampagnes voor B2B-klanten bedenkt en uitvoert. Daarnaast geeft hij schrijftrainingen en begeleidt hij collega’s op het gebied van schrijfvaardigheid. Voordat hij aan de slag ging bij LEWIS, werkte hij een aantal jaren als regioverslaggever voor het Eindhovens Dagblad. Michiel is in zijn hoofd eigenlijk altijd journalist gebleven, maar werkt met veel plezier en enthousiasme aan bureauzijde.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Sia Windig

    Wat bijzonder: ik voel hetzelfde aan mijn water. In 2017 wordt het & is er tijd voor kwaliteit!


    4 november 2016 om 10:28
    Lieuwe Miedema

    “maar de wens blijft natuurlijk ook de vader van de gedachte.”

    Ik ben bang dat dit inderdaad geldt voor veel van je voorspellingen, maar ik help het je zeker hopen dat deze veranderingen werkelijkheid worden in 2017.


    7 november 2016 om 13:27
    Albert Bos – Kendomar Consult

    Michiel, wat een verademing…de techiek- en socialmediahype is voorbij. Als jouw voorspelling uitkomt (en waarom zou dat niet zo zijn?) wordt kwaliteit weer leidend. Naast een mooi design en strakke lak worden nu eindelijk ook de motor en de rijeigenschappen weer belangrijk. We hebben collectief genoeg van opgeklopte verhaaltjes, foto- en videostreams etc. op social media. Laten we hopen, dat kwaliteit nu eens viral gaat. Horen we elkaar over 1 jaar weer om de facts even te checken van deze voorspelling? Groet, Albert.


    7 november 2016 om 13:52
    Michiel de Ruijter

    Dank allen voor de reacties. Fijn om te zien dat we eigenlijk allemaal hetzelfde willen: kwaliteit.

    @Albert. Ik stel voor om een herinnering in de agenda te zetten voor november 2017 om te kijken wat werkelijkheid is geworden en waar we nog wat harder voor moeten strijden!

    Tot dan! 🙂


    7 november 2016 om 13:57
    Maikel Huurneman

    Ook wij merken dat content van goede kwaliteit steeds belangrijker wordt, dat kan je onderscheiden van de concurrenten en je net dat stapje extra geven.


    7 november 2016 om 13:59
    Albert Bos – Kendomar Consult

    Michiel, die afspraak staat nu in mijn Outlook. Alvast een succesvol 2017 vol kwaliteit gewenst.Groet, Albert


    7 november 2016 om 14:13
    Gustavo Woltmann

    Kwaliteit die belangrijker wordt, dat kunnen we alleen maar toejuichen! Ook het feit dat langere verhalen weer mogen, zou voor mij goed uitkomen omdat ik tijdens het schrijven echt geen woordjes zit te tellen, maar ervoor wil zorgen dat alles wat moet geschreven worden, er ook staat. Nu maar hopen dat jouw voorspellingen uitkomen…


    7 november 2016 om 16:00
    Najat Berrzal

    Mooi! Zo weet ik dat al mijn moeite in het verbeteren van tekst en seo niet voor niets is.

    Oprechtheid was altijd al een ingrediënt voor terugkerende klanten


    7 november 2016 om 19:00
    Eva Smitt – durfteschrijven.nl

    Ik kan me helemaal vinden in je betoog, eh, voorspellingen, Michiel. Maar ergens moeten we kennelijk hand in eigen boezem steken. Tekstschrijvers gaan promotie krijgen? Kwaliteit wordt belangrijker? Welke bagger hebben wij tekstschrijvers onze opdrachtgevers dan voorgeschoteld, de laatste jaren? Ga je voor meer salaris plotseling beter schrijven?

    Waarom zijn we niet eerder de barricaden opgegaan om ons vak te verdedigen? Waarom moet eerst Google een algoritme aanpassen voordat we opdrachtgevers ervan kunnen overtuigen dat kwaliteit boven alles gaat?

    Er zijn inderdaad veel bedrijven die het schrijven van hun content uitbesteden aan onervaren stagiaires. Ze verkiezen kwantiteit boven kwaliteit. Nu Google ‘kwaliteit’ gaat belonen met een betere vindbaarheid, zouden wij dus die ‘stageplek’ krijgen? Of beter betaald worden? Vergeet het. Die bedrijven sturen hooguit die stagiair naar een SEO-cursus.

    ‘Kwaliteit’ volgens Google heeft weinig te maken met een mooi geschreven artikel door een kundig journalist. Het heeft te maken met links naar en van gezaghebbende sites, met zinslengte en gebruikte afbeeldingen en metateksten. Een goed scorend artikel schrijven draait vooral om het zorgvuldig samenstellen ervan.

    Kwaliteit ‘mag’ weer, een longread ‘mag’ weer… het is nooit verboden geweest. Shame on us, als wij nu langs de zijlijn staan te juichen omdat Google bepaalt wat kwaliteit is. Schrijf gewoon altijd teksten waar je trots op bent, tegen een uurtarief dat de rekeningen betaalt. Hou je SEO-kennis actueel en blijf jezelf bekwamen in het schrijven. Leg die lat hoog, niet omdat Google dat wil, of een opdrachtgever, maar omdat JIJ dat wil, als professional. Zul je zien dat 2017 een fantastisch jaar wordt.

    Ik heb geen glazen bol, maar ik voel het aan mijn water.


    8 november 2016 om 13:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!