Zijn retailers wel klaar voor digitale marketing?
Het kan je niet ontgaan zijn, er vindt een grote verschuiving plaats van traditionele marketing naar digitale marketing. Vast wel eens van gehoord. Maar zijn de retailers er wel klaar voor? En geloven ze in een hogere ROI door digitale marketing? RetailMeNot, Inc. en Kelton Research deden er onderzoek naar.
Hoger digitaal budget
Uit het onderzoek blijkt dat 75 procent van de ondervraagde retailers vindt dat digital advertising voor een hogere ROI zorgt dan traditionele of offline advertenties. Ondanks dat de retailers zo enthousiast zijn over digital marketing, wordt toch bijna de helft (49 procent) van het marketingbudget besteed aan offline marketing.
De retailers zien inmiddels in dat het nodig is om te veranderen, willen ze hun consumenten bijblijven. De waarde van digitale marketing is herkend, de manier om dit op te laten nemen in de budgets nog niet. 82 procent van de retailers verwacht wel dat hun digitale marketingbudget zal verhogen in de komende 3 tot 5 jaar. Volgens 39 procent zal het offline marketingbudget hetzelfde zal blijven in de komende 3 tot 5 jaar en 60 procent geeft aan dat ze minder aandacht gaan geven aan direct mail, print promoties en/of print advertenties in de komende 12 maanden.
Meer halen uit kanalen
In deze verschuiving naar digitale marketing vinden retailers steeds meer mogelijkheden, ook buiten hun eigen kanalen. Juist omdat de retailers zo enthousiast zijn over digitale en mobiele marketing, zijn ze bang of ze het wel kunnen klaarspelen. 42 procent geeft aan veel meer uit de verschillende kanalen te kunnen halen dan dat ze op dit moment doen.
Bijna driekwart van de retailers (70 procent) gelooft dat consumenten het meeste belang hebben bij het vinden van een goede deal. De helft van de retailers is het ermee eens dat de consumenten hun informatie verzamelen via mobiele apparaten en bijna de helft (47 procent) maakt hier ook actief gebruik van. De consument heeft, omdat ze over zo veel informatie beschikt, hoge verwachtingen van het vinden van een goede deal en wil hier het liefst zo veel mogelijk informatie over verzamelen.
Waar hoort het thuis?
Er zit een duidelijk verschil in waar, volgens de retailers, mobile marketing thuishoort. Bijna de helft (45 procent) ziet het als een geïntegreerd component van digital marketing, voor bijna een kwart (24 procent) is het een onderdeel van e-commerce, 12 procent plaatst het onder ‘Winkels’ en slechts 18 procent ziet het als een onafhankelijk onderdeel.
RetailMeNot, Inc., ’s werelds grootste marktplaats voor digitale aanbiedingen en moederbedrijf van ActiePagina.nl, deed samen met onderzoeksbureau Kelton Research onderzoek onder 204 retailers. Het is het eerste onderzoek naar de visie van Amerikaanse retailers op de verschuiving van traditionele naar digitale marketingkanalen.