Zoekmachinehumor met een serieus tintje
Een krappe anderhalve maand geleden lanceerde Google de dienst lokale bedrijfsadvertenties in Google Maps. Met deze dienst wordt het voor Nederlandse bedrijven mogelijk om te adverteren in Google Maps, de populaire online kaarten- en routeapplicatie van Google. De dienst biedt de mogelijkheid om bedrijfsvestigingen op de kaart te laten verschijnen en daarbij extra bedrijfsinformatie te tonen. Tot zover niks nieuws dus. Maar nu komt de clou.
Het adverteren in Google Maps is natuurlijk gekoppeld aan het populaire Google Adwords. En bij Google Adwords kregen we, zeker in de begin dagen, vaak te maken met bedrijven die op de naam van hun directe concurrenten adverteerde. Inmiddels behoren dit soort praktijken (grotendeels) tot het verleden al moest daar wel een aantal keren een uitspraak voor de rechter aan te pas komen. Maar adverteren in Google Maps brengt dit weer naar een hele nieuwe hoogte.
Voor een adverteerder is het mogelijk om in Google Maps te adverteren op een bepaalde locatie. Handig voor bijvoorbeeld een reisorganisatie die een advertentie plaatst bij de hotels die je via die reisorganisatie kunt boeken. Als je op het hotel klikt verschijnt er een Adwords advertentie met het logo van de betreffende reisorganisatie en de mededeling dat je dit hotel goedkoop en snel via hun kunt boeken. De url leid dan gelijk naar de pagina op de site waar je het betreffende hotel kunt boeken. Goede toepassing al zeg ik het zelf, goede conversieratio en het is van toegevoegde waarde voor zowel het hotel als de reisorganisatie.
Dat bedrijven hier ook op een andere wijze gebruik van kunnen maken bewijzen de dames en heren van Mark van Werven internetmarketing. Om eens goed te testen hoe ver je kunt gaan met deze feature plaatste zij als grap een advertentie op het adres van een van hun concullega’s uit Amsterdam. En zie hieronder het resultaat 😉
Briljante en ludieke actie! Maar het brengt wel weer een hoop stof voor discussie met zich mee. Want hoe gaat Google dit aanpakken? Het blijkt dat als een bedrijf dit niet zelf afschermt je dus gewoon op hun naam en adres in Google Maps kunt adverteren. De bedrijfsnaam en het adres zijn dus al standaard ingesteld en niet aan te passen maar de tekst, de url en het logo wel. Ik zou zeggen leef je uit in de reacties.
(tip via Pieter van Gils)
Ik zie die advertentie al helemaal voor me:
“Hier op vakantie?
Ons hotel er vlak
naast is mooier en veel
goedkoper, boek nu!”
Dit is wat Google zelf zegt:
En dat is toch wat hier gebeurd.
Hoe Google daar iets aan zou moeten doen? Een brief sturen naar het adres waarvoor geadverteerd word. Hierin staat dan de activatiecode voor de advertentie.
@Andre,
activitatiecode voor het adres neem ik aan dat je bedoeld? De advertentie kan je natuurlijk altijd al laten verschijnen?
je kan in adwords gewoon zoeken op een adres, google geeft dan zelf suggesties aan. Die suggesties kan je gewoon gebruiken/hanteren….
Ps. Mark van Werven Internetmarketing bestaat toch niet meer? Is toch gefuseerd met Tribal Internet Marketing?
Voordat er misverstanden ontstaan; het ‘virtuele’ billboard is direct verwijderd na de test en is slechts korte tijd zichtbaar geweest in Google Mpas.
Om te voorkomen dat een concurrent op je bedrijfsvermelding in Google Maps kan adverteren is de beste remedie om je merknaam in Google af te dekken. Nu zijn er genoeg ondernemingen die een bedrijfsnaam hebben, die te algemeen van aard is om te registreren. Voor veel kleinere lokale bedrijven – waar het systeem zich in belangrijke mate op richt – is de vraag of zij wel toekomen aan het afdekken van hun bedrijfsnaam bij Google. Dit is namelijk een redelijk formele procedure waarvoor je je weg moet kennen bij Google. Mochten bedrijven overigens massaal die weg vinden, zal dat Google nogal wat werk opleveren. Het wordt dus interessant om te volgen hoe Google en de markt omgaan met advertenties die gekoppeld zijn aan bedrijfsvermeldingen van derden. Neemt niet weg dat Google Maps een krachtig advertentiemedium kan worden met grote mogelijkheden voor zowel consument als adverteerders.
InternetMARKeting Van Werven
Veel bedrijven zullen zich hier niet eens bewust van zijn. Als online makelaar is het zo natuurlijk makkelijk om in iedere stad op een aantal concurrenten te adverteren die zich praktisch niet met internet bezig houden. De advertenties verschijnen namelijk nog steeds gekoppeld aan zoekwoorden.
Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe duur deze kliks gaan worden in de toekomst omdat er maar twee advertenties vertoond worden. Wordt er dan zowel op zoekwoord als op locatie geconcurreerd door de adverteerder?
@ Mark: bedankt voor je toelichting/uitleg op de procedure hierover. Ik hoop dat uit de post voldoende duidelijk was dat jullie dit bij wijze van grap/test hebben gedaan en niet bewust op de naam van jullie concurrent hebben geadverteerd.
Ik snap het niet. Toen ik onlangs een vermelding wilde plaatsen liet Google mij weten dat er een brief aankomt om de plaatsing te bevestigen voordat het geplaatst wordt. Hebben ze dit veranderd?
google stuurt een kaartje per post naar het adres, zo ook onlangs naar mij. de zoekmachinehumor hiervan was echter dat op het kaartje staat: ” indien u dit e-mailbericht onterecht heeft ontvangen…” google is een anabeet?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!