Zoekmachine Ilse in het nieuw

10 april 2006, 11:14

(Ilse Weblog) Deze ochtend gaan we over naar de nieuwe look&feel voor ilse.nl.

De homepage en zoekresultaatpagina hebben binnen de bestaande stijl een nieuw uiterlijk gekregen welke beter aansluit bij de hernieuwde focus op ilse.nl als zoekdienst voor Nederland.

De portal ilse.nl is gereduceerd tot een homepage met diverse zoekresultaatpagina’s. De homepage bestaat voorlopig uit een zoekbalk, een aantal zoektips en nieuws headlines. De voornaamste zoekresultaatpagina (zoeken op internet) heeft een frisser uiterlijk gekregen wat de gebruiker beter in staat moet stellen snel resultaat te krijgen. Lees verder

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

41 Reacties

    Dennis Sievers

    Laten we voorop stellen dat er eindelijk een beetje snelheid in de machine zit. Dat is al een hele verbetering op zich. Wat betreft de resultatenlijst ben ik nog steeds van mening dat het wat druk en onoverzichtelijk overkomt, maargoed, daar moet ongetwijfeld het grote werk nog aan gedaan worden.

    Er gebeurt in elk geval eindelijk iets..


    10 april 2006 om 12:01
    Maximale Hypotheek

    De zoekmachines blijven bezig.. Nu is Ilse in het nieuw, MSN is druk bezig met beta-testen van het nieuwe systeem, google kocht er vandaag een nieuwe zoektechniek bij..

    Ik ben benieuwd hoe het marktaandeel verdeeld is begin 2007.. Wordt spannend iig.. Ik denk dat google wel een flink aandeel gaat verliezen in ieder geval..


    10 april 2006 om 13:38
    Vincent

    Ik ben voor! Ziet er goed uit. Functioneel. En snel. Perfecte combi tussen zoeken en nieuws van NU. Goede stap zo lijkt me.


    10 april 2006 om 13:53
    Rene

    Kweenie, zo’n 80% van de informatie op het scherm is toch weer dingen die ik niet wil als ik ga zoeken. Die ‘zoektips’ zijn wat random dingen. Als ik een pizza wil dan type ik wel pizza in, dat hoeft mij niet in een lijst van 20 andere willekeurige dingen te worden voorgehouden. Nieuws is nieuws. Ik wilde geen nieuws, ik wilde zoeken.

    De gidsen kan ik me iets bij voorstellen. Het doet een beetje ouderwets aan, maar heeft een praktische waarde, staat er niet te opdringerig en onderscheidt Ilse met nationale merken van Google.

    Verder valt bij het zoeken meteen weer de bevoordeling op van de eigen startpagina’s, adverteerders etc. Zoek maar eens op ‘vacatures’. Je kunt diep scrollen naar de eerste neutrale link die iets met dat zoekwoord te maken heeft. Afknapper.


    10 april 2006 om 14:54
    media

    Vind de nieuwe vormgeving en de zoekmogelijkheid absoluut een vooruitgang. Nu de index zelf nog want als je zoekt op marketingfacts kom je uit op niet (meer) bestaande mediafact-pagina’s!?


    10 april 2006 om 14:59
    evroekel

    ’t zal wel aan mij liggen, ik ben niet echt enthousiast, maar was nimmer een ilse-fan

    Mijn eerste indruk als ik de pagina open is niet van hé dit is een zoekmachine. Die zoekbalk is erg “dik aangekleed” met zaken waar ik niet op zit te wachten.

    Ik zie onder de zoekbalk een rijtje:

    Nieuw 1. Iran 2. ziekenhuizen 3. bingo etc.

    Ik heb geen idee wat dit te betekenen heeft.Helemaal niet als ik klik op iran en vervolgens krijg “Helaas; ilse heeft voor je gezocht, maar kon geen sites vinden die overeenkomen met jouw zoekopdracht.” dan ben ik het spoor bijster. En ik snap ook “Nieuw” niet in deze zin. Nieuw ten opzichte van wat?

    Doe je een zoekopdacht, wijzigt plotseling het rijtje nieuw. Klik je op een item, dan geef je een zoekopdracht met dat item. Maar wat is er dan Nieuw aan in deze versie?

    Daaronder links met Gerard Reve, Sodoko etc. zijn dat de recent zoekopdrachten? De meest uitgevoerde opdrachten van vandaag? Vanmiddag? Deze week? Ik denk het wel, maar dan is de link “Ilse vernieuwd” een vreemde eend in de bijt die qua usability daar dan niet thuis hoort.

    Stel ik weet niet wat familiefilter betekent dan heb je pech, want je vind nergens een uitleg.

    Video is hot, maar ik kan nog steeds alleen op afbeeldingen zoeken?

    Maar zoals gezegd ik ben geen ilse-fan.


    10 april 2006 om 15:53
    heini

    Absoluut een verbetering, al is het alleen de snelheid maar. Verder ziet het er ook een stuk minder commercieel uit (index pagina tenminste), wel jammer dat je verwacht op een veelgezocht resultaat te klikken, maar dan op een goudengids listing uitkomt (trefwoord: Pizza Amsterdam).

    Links naar wikipedia.ilse.nl zijn verrassend, niet objectief natuurlijk, maar wel informatief. Ben benieuwd of ze met deze nieuwe aanpak weer wat marktaandeel terug kunnen winnen.


    10 april 2006 om 17:30
    Ray

    Ze hadden beter iets aan de zoekmachine zelf kunnen doen…

    Een aantal sites al maanden geleden opgegeven, maar staan er nog steeds niet in.


    10 april 2006 om 17:58
    maarten

    Barry,

    wou je nou beweren dat alle bezoekers doorklikten naar gsmplaza?


    10 april 2006 om 18:09
    ralphbom

    Waarom zoekresultaten in een nieuw venster openen?

    Ilse, welkom in de wereld die ’tabbed browsen’ heet: ik heb geen 20 schermen meer openstaan.


    10 april 2006 om 19:16
    Lammert Postma

    Aan de ene kant vind ik het sterk en gedruft. Er mag zeker een alternatief zijn voor Google. Aan de andere kant denk ik dat het een onbegonnen zaak is en dat men nu juist alleen maar voor Google zal gaan. Want wat is nu de meerwaarde van Ilse?

    De focus gaat nu volledig liggen op de zoekresulaten en zoals in deze commentaren al valt te lezen is daar nog veel te verbeteren. Met name de vindbaarheid en indexatie van websites en de User Interface.

    Misschien moeten ze zich extra gaan richten op nationale zoekresultaten. Op welke manier weet ik niet maar Google nabouwen lijkt me onbegonnen werk. Je moet niet volgen maar leiden.


    10 april 2006 om 19:30
    Peter Bonjernoor

    @Ray – ik heb mijn site de afgelopen 2 jaar al iets van 10 keer aangemeld zonder enig resultaat…

    Sorry, ilsemedia-mensen, maar ilse zuigt.


    11 april 2006 om 05:44
    Nils

    @ all:

    dank voor de feedback. Een deel ervan is zeer terecht en gaan we zsm verwerken (de usability opmerkingen van E v Roekel, en klachten over aanmeldingen).

    De websearch is sowieso een punt van aandacht waar we binnen niet al te lange termijn verbetering willen realiseren. Dit niet met als doel hierin “beter” te worden dan internationale spelers, maar wel om _anders_ te zijn dan zij. Er is simpelweg behoefte aan een op Nederland gericht alternatief.

    Het “beter” zijn zoeken we dan ook niet in de WWW index, maar juist andere onderdelen van de zoekdienst welke verder aansluiten bij de behoefte van Nederland. Een eerste stapje hopen we te hebben gezet met een “search vertical” voor wikipedia.


    11 april 2006 om 06:19
    Krijn Hoetmer

    Ik heb mijn sites nog nooit bij Ilse (of welke zoekmachine dan ook) aangemeld en toch staan ze erin. Sites handmatig toevoegen zuigt pas 🙂 Als je site (goed) gelinked wordt en correct opgebouwd is, komt ‘ie er vanzelf toch wel in.


    11 april 2006 om 06:26
    Barry J

    Volgens mij weten de meeste mensen niet hoe ze of waar ze moeten zoeken.

    @Peter W.

    waarom zou je in godsnaam op mediaonderzoek.NL gaan zoeken? Zou je die niet gewoon in je browserbalk typen als je de naam al kent?

    @Rene & Henri van Bergen:

    Als je op zoek bent naar een pizza, waarom ga je dan niet meteen naar telefoon- of gouden gids.nl?


    11 april 2006 om 07:38
    loket

    @Barry J: ik check daarmee of ilse mijn site wel kan vinden. ‘k heb dat ook gedaan met ‘mediaonderzoek’, maar ook daar gaat het fout.


    11 april 2006 om 07:44
    loket

    ik laat me als simpele blogger graag adviseren!!


    11 april 2006 om 07:57
    Peter Bonjernoor

    @Krijn – ik heb mijn sites ook nooit ergens hoeven toevoegen, alleen blijft ilse mij stelselmatig negeren. Als je op ilse zoekt naar ‘zaph.nl’ vind je alle sites waar vandaan verwezen wordt, maar mijn site zelf staat er niet tussen. Veel links vanaf crossmediaforum.nl, waar zo’n beetje alle 90 posts geindexeerd zijn, en niet een vanaf higherlevel.nl waar ik inmiddels bijna 500 posts heb.

    Voor de half dozijn aanmeldingen bij de webdesign startpagina geldt overigens hetzelfde resultaat – nop.

    No, I’m not impressed. Wellicht dat een van de ilsemedia-mensen uit kan leggen hoe dit komt?


    11 april 2006 om 08:48
    Barry J

    @Peter Bonjemoor:

    En al zóu je gevonden worden op ‘Zaph.nl’, wat is daar dan de waarde van? Zorg dat je dan op andere termen gevonden wordt.

    En trouwens, ’n website die één keer in het half jaar iets nieuws te vertellen heeft… Waarom maak je geen folder?


    11 april 2006 om 09:59
    Peter Bonjernoor

    @Barry – dat is om te testen of ik uberhaupt in de zoekmachine voorkom. Als ik op die zoekterm al niet gevonden wordt, dan al helemaal niet op enig andere zoekterm.

    Die andere opmerking van je is erg stoer!


    11 april 2006 om 11:05
    Barry J

    @Peter B

    Waarom zou jouw site wel belangrijk zijn voor iemand anders, als je er zelf zo weinig aandacht aan besteed? Als je in één jaar tijd maar tot 4 minuscule nieuwsberichten kan komen, is er iets behoorlijk mis. Het spijt me zeer, maar ik zou met jouw site echt niet gevonden willen worden. Of hopen dat bezoekers niet op hun eerste indruk afgaan.


    11 april 2006 om 15:54
    Peter Bonjernoor

    Is het niet in je opgekomen dat die nieuwsberichten misschien niet het belangrijkste aan de site zijn?

    Ik heb een webdevelopment bedrijf en ik wil potentiele klanten informaren over wat ik voor ze kan betekenen. De berichtjes zijn meer een kleine aanvulling op het verhaal.

    Heb je dat nou echt volledig gemist, of probeer je alleen maar vervelend te zijn?


    12 april 2006 om 06:41
    Barry J

    Peter,

    jij vertelt anno 2006 met een statische website dat je klanten een site moet hebben met dynamische content. Je bent vast een prima programmeur, maar van communicatie heb je weinig kaas gegeten. Je spreekt van een “visitekaartje op internet”, daar staat het telefoonboek vol mee.

    Jouw ‘kleine aanvullingen op het verhaal’ zijn oud! Het is niet onwerkelijk dat mensen gaan denken dat je in één jaar 4 dingen hebt ontplooid. Dit lijkt niet op een bedrijf dat lekker actief is, maar zit te wachten tot er eens iets voorbij komt. Mond-tot-mond communicatie is vast het belangrijkste medium voor je. Dat is helemaal niet erg, maar vergeet je site niet.

    Ik kan me voorstellen dat je je aangevallen voelt, jouw website is iets persoonlijks en je bent er vast heel tevreden mee. Toch is het niet erg om er een ander tegenaan te laten kijken en probeer opmerkingen als deze als waardevolle tips te zien.


    12 april 2006 om 07:25
    Peter Bonjernoor

    Laten we het er op houden dat ik blij ben dat mijn klanten lang niet zo kritisch mijn website geanalyseerd hebben als jij, maar meer naar de inhoud gekeken hebben en toch gewoon contact hebben opgenomen.

    Ik snap je opmerkingen en kritiek wel, maar ik vind deze overdreven negatief. Los van het feit dat ze natuurlijk erg weinig met mijn oorspronkelijke bericht te maken hebben.


    12 april 2006 om 09:49
    Barry J

    Jouw opmerking ging over gevonden worden via Ilse.nl. Ik heb me afgevraagd waarom een website die al in tijden niets nieuws heeft te melden, gevonden zou moeten worden.

    Het is vooral de opmerking “Sorry, ilsemedia-mensen, maar ilse zuigt”, waar mijn nekharen van overeind gaan staan.


    12 april 2006 om 10:15
    Tim

    Heb zelf Ilse eigenlijk nooit gebruik, ik moet zeggen dat ze d’r nu wel een stuk beter uitziet, alleen zoals nieuws en ‘ook gezocht’ hoeft van mij niet. Bij de resultaten valt mij alleen de hoofdtitels op..vreemd


    12 april 2006 om 10:30
    Peter Bonjernoor

    Barry, er is een levensgroot verschil tussen gevonden worden, en de noodzaak daartoe.

    Maar goed, je negativiteit komt dus niet zozeer door mijn website, maar door een enkele wat ongenuanceerde opmerking, die je overigens inhoudelijk verder niet aansnijdt.

    Misscihen kun je daar je mening eens over geven – hoe kwalitatief een zoekmachine is die een bepaalde website compleet negeert, terwijl er wel enkele tientallen links naar die website toe in de index terug te vinden zijn.

    Of over het feit dat ilse de mogelijkheid biedt een website aan te melden, waarna de mededeling volgt dat deze binnenkort geindexeerd zal worden, terwijl daarvan in mijn logfiles ten enen male niets terug te vinden is.

    Wat zegt dit fenomeen over de betrouwbaarheid van de zoekresultaten van ilse? Heb ik misschien niet een klein beetje gelijk als ik me daar negatief over uitlaat?

    PS – werk je bij ilsemedia?


    12 april 2006 om 10:55
    Barry J

    Nee, ik werk niet bij Ilsemedia maar bij een webbureau. Ik word moe van mensen die alleen zoekmachines zien als hèt medium waarmee je een site promoot. Zorg er nou eens voor dat je op een spraakmakende manier onder de aandacht komt en kijk eens wat dat voor een resultaat geeft.

    Dat Ilse jouw pagina negeert, zegt in mijn optiek meer over jouw site dan over Ilse. Op jouw site gebeurt nauwelijks iets, dus zal de info niet belangrijk zijn. Zorg dat je iets te vertellen hebt en mensen zullen gaan luisteren. Als je niets nieuws te vertellen hebt, wat is dan jouw waarde? Als je zelf in een totaal vacuüm zit, hoe kun je dan zeggen dat iets anders zuigt?

    Als Ilse zegt dat ze je indexeert en vervolgens niet doet, is niet netjes. Daar heb je gelijk in.

    Maar waarom zou je op de resultaten van één zoekmachine afgaan? Ik gebruik de laatste tijd http://www.zoeken.nl, moet je ook maar eens proberen.


    12 april 2006 om 12:38
    Peter Bonjernoor

    Ho, ho, nou moet je me geen dingen in de mond gaan leggen. Wanneer heb ik gezegd dat zoekmachines hèt medium zijn om een site te promoten?

    Wat ilse betreft ben ik het toch nog steeds niet met je eens. Als de site niet/minder interessant zou zijn, zou hij lager in de resultaten voorkomen. Waarom kom ik in alle andere zoekmachines, inclusief zoeken.nl, dan wel voor? Over het al of niet iets nieuws te vertellen hebben – voor mensen die mijn site nog nooit gezien gezien hebben is de hele site nieuw.

    En wat is dat met die flauwe opmerking over totaal vacuum? Beetje last van een ego?


    13 april 2006 om 06:11
    Krijn Hoetmer

    Wat een gezelligheid hier 🙂


    13 april 2006 om 08:21
    Barry J

    Jouw vacuüm slaat op een ontzettende berg onnozelheid. “Voor mensen die mijn site nog nooit gezien gezien hebben is de hele site nieuw.” Je hebt helemaal gelijk: een krant van 100 jaar kan nieuw zijn. Maar is het daardoor ook actueel?

    Sorry dat ik de discussie met je ben aangegaan. Als jouw website niets meer hoeft te zijn dan statische informatie: prima. Weg met dynamische sites! terugkerende bezoekers? Nergens voor nodig! Pas als iedereen ‘m heeft gezien hoeft er iets te veranderen! Schande dat Ilse jouw topsite niet indexeert!


    13 april 2006 om 12:45
    Peter Bonjernoor

    Wow…je hebt echt problemen, he?

    Lighten up! :o)


    13 april 2006 om 17:17
    Barry J

    Nee hoor, ik heb geen problemen. Ik was lachend van mijn stoel afgevallen, om jouw opmerking dat jouw site nieuw is voor nieuwe bezoekers. Wat een bijzonder opmerkelijke gedachte. Ik veeg nu nog de tranen uit mijn ogen.

    Niet te hopen dat je dit weekend met eieren zoeken een ei van vorig jaar tegenkomt. Pas op Peter: “nog niet gezien, dus nieuw” gaat ook dan niet op.

    (Ik zit nog steeds lachend achter mijn computer, hoor!)


    14 april 2006 om 13:47
    Peter Bonjernoor

    Je hebt een opmerkelijk en behoorlijk uniek gevoel voor humor, maar ik ben toch min of meer blij dat ik je de paasdagen met een lach in heb kunnen laten gaan.

    Doe me een lol – reageer de volgende keer op dingen die geplaatst zijn, en ga er geen ongerelateerde persoonlijke obervaties bij halen terwijl je de inhoudelijke opmerkingen van anderen volledig negeert – dat zorgt er niet alleen voor dat de reakties op zo’n bericht on-topic blijven, maar het komt ook een stuk volwassener over. Succes alvast!

    Oh, en sorry – ik doe als overtuigd heiden niet aan pasen, dus je onovertroffen spitsvondige grap over die eieren zal helaas niet doorgaan!


    14 april 2006 om 18:50
    media

    Peter en Barry, zullen we de discussie maar eens ophouden en binnenkort een biertje gaan drinken?


    15 april 2006 om 06:01
    Peter Bonjernoor

    Ja, dat lijkt me een goed plan. Zeg maar waar en wanneer! 😉


    15 april 2006 om 06:58
    media

    Die is inderdaad heel sterk Frans; wellicht tijd voor ilse om en de index en het algorithme eens flink onder de loep te nemen!


    30 april 2006 om 16:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!