Zorgeloos mailen met je eigen mailserver: 3 tips om te zorgen dat je nieuwsbrief aankomt

31 oktober 2016, 14:00

Zorgen dat je nieuwsbrief gelezen wordt, is een kunst op zich. Voordat je bij deze stap aankomt, is het essentieel dat je nieuwsbrief bij zo veel mogelijk abonnees in hun inbox terechtkomt. Met een toename aan spammail worden spamfilters steeds strenger in het doorlaten van e-mail en is de aflevering van je nieuwsbrief iets om rekening mee te houden. Bewapen je met deze 3 tips om er zeker van te zijn dat je e-mailnieuwsbrief de eindstreep haalt en in de inbox belandt.

Update 11 november 16:05 uur: Op basis van de discussie in de comments is dit artikel op enkele plaatsen aangescherpt.

1. Een vertrouwd IP-adres

Een belangrijk punt waarnaar spamfilters kijken, is het IP-adres waar een e-mail vandaan komt. Als vanaf een IP-adres vaak spam verstuurd wordt, zal dit adres geblokkeerd worden en komen e-mails niet meer aan op de plek van bestemming. IP-adressen zijn schaars en worden hergebruikt, dus het kan zijn dat jij een IP-adres toegewezen krijgt dat eerder aan een spammer toebehoorde. In dat geval denken spamfilters dat jij ook een spammer bent en is er een kans dat je nieuwsbrieven nooit je abonnees bereiken.

Het is dus belangrijk dat je voorzien bent van een vertrouwd IP-adres. Als je gebruikmaakt van een eigen mailserver, is het onzeker of het IP-adres van die server vertrouwd wordt door spamfilters. Een goede hostingprovider lost dit op door zijn mailserver met goed onderhouden IP-adressen beschikbaar te stellen aan zijn klanten. Dit wordt ook wel een mailservice genoemd. Dankzij een mailservice heb je minder zorgen over nieuwsbrieven die niet aankomen.

2. Een goede reputatie als verzender van e-mail

Naast een vertrouwd IP-adres heb je ook een goede reputatie nodig voor het verzenden van e-mail. Als je bekendstaat als de belhamel van het internet, zal een spamfilter extra voorzichtig zijn met het doorlaten van je nieuwsbrieven.

Als een spamfilter doorheeft dat je e-mails verstuurt naar verdachte adressen of ziet dat mensen je vaak als spammer rapporteren, zal je reputatie fors omlaaggaan. Let op de volgende punten als je dit wilt voorkomen.

Dubbele toestemming vragen

Bij dubbele opt-in moet iemand nadat hij toestemming heeft gegeven op je website om nieuwsbrieven te ontvangen dit nogmaals geven via het e-mailadres dat hij heeft achtergelaten. Op deze manier ben je er zeker van dat je nieuwe abonnee een bestaand e-mailadres heeft opgegeven.

Als je namelijk een e-mail verstuurt naar een niet-bestaand adres wordt deze direct naar je teruggestuurd. Dit wordt een ‘hard bounce’ genoemd en als dit vaak voorkomt, kunnen spamfilters je aanmerken als spammer. Via een dubbele opt-in voorkom je dat er meerdere nieuwsbrieven worden verstuurd die een hard bounce veroorzaken.

Hou je mailinglijst actueel

Verwijder de adressen van mensen die zich hebben uitgeschreven of eerdere nieuwsbrieven als spam hebben gerapporteerd. Deze mensen zijn niet geïnteresseerd in je nieuwsbrief en ze blijven storen met nieuwe e-mails kan tot klachten leiden die je reputatie schaden. Abonnees die langer dan een half jaar je nieuwsbrieven niet meer openen, kun je opnieuw benaderen met een nieuwe kennismaking. Als dit niet werkt, overweeg dan om ze te verwijderen.

Stuur relevante nieuwsbrieven

Spreek je in een nieuwsbrief een klein deel van je lezers aan, stuur hem dan niet naar je hele mailinglijst. Hiermee voorkom je dat een grote groep abonnees je als spammer aangeeft omdat de nieuwsbrief niet relevant voor hen is.

Let op de inhoud van je nieuwsbrief

Spamfilters letten in de tekst van een e-mail op meerdere factoren om te bepalen of er sprake is van spam. Een van die factoren is het overmatig gebruiken van spamachtige woorden als “free“, “dear” en “million“. Veel spamfilters geven je ook de optie Nederlandse woorden toe te voegen waarop gelet moet worden. Dit betekent niet dat je dit soort woorden helemaal niet meer mag gebruiken, maar kijk wel uit met overmatig gebruik.

Ook het misbruiken van interpunctie en hoofdletters of het gebruiken van te veel afbeeldingen en te weinig tekst zijn factoren waarop je moet letten in de inhoud van je nieuwsbrief.

3. Authenticatie toepassen

Spammers mailen vaak vanaf domeinnamen die niet van hen zijn. Om dit te voorkomen, controleren spamfilters of jij wel bent wie je zegt dat je bent.

Een vorm van authenticatie is een SPF record (sender policy framework). Hiermee wordt gekeken of je mailserver gemachtigd is om vanaf een bepaalde domeinnaam e-mails te versturen. Als een spamfilter doorheeft dat een e-mail is verzonden vanaf een mailserver die niet in het SPF record staat, bestaat de kans dat jij de e-mail niet verzonden hebt. Een spamfilter is dan extra voorzichtig met het doorlaten van je e-mail.

Een andere vorm van authenticatie is DKIM (domain keys identified mail). Hierbij wordt een digitale handtekening met je e-mail meegestuurd die alleen jij als verzender kunt zetten. Een spamfilter kijkt of deze handtekening klopt, zodat het zeker is dat een e-mail rechtstreeks van jou afkomstig is en niet onderweg is gewijzigd door een spammer.

Het is verstandig deze vormen van authenticatie in te stellen op je mailserver. Je hostingprovider kan je hiermee helpen.

Zorgeloos mailen

Bijna de helft van alle e-mail is spam. Spamfilters hebben er een dagtaak aan om al die spam eruit te vissen en te zorgen dat een inbox schoon blijft. Om dit te realiseren, wordt gebruikgemaakt van steeds strengere en geavanceerdere technieken. Hou hier rekening mee als je er zeker van wilt zijn dat je nieuwsbrieven goed aankomen.

Door de hierboven besproken tips toe te passen, ben je goed op weg naar de inbox van je abonnees en is de aflevering van je nieuwsbrief meteen een zorg minder.

Akif Hodzic
Contentmarketeer bij TransIP

Akif Hodzic is werkzaam als contentmarketeer bij TransIP in Leiden, de grootste domein-, hosting- en VPS-leverancier in de Benelux. In zowel zijn artikelen als zijn werk staan zelfredzaamheid en gebruiksgemak voorop. Hiernaast interesseert hij zich in de relatie tussen content en zoekmachine, nieuwe webdesigntrends, 10X-content en contentcuratie. Dit uit hij door middel van zijn blogs.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!