Zuid-Korea: een uniek online landschap

19 maart 2013, 05:59

Met Gangnam Style heeft Psy niet alleen de best bekeken YouTube-video ooit gemaakt, maar ook Zuid-Korea op de digitale kaart gezet. Zuid-Korea, de dertiende economie van de wereld en de derde in Azië, geniet relatief weinig bekendheid in het Westen. Van merken als Samsung, LG, Kia en Hyundai weten veel mensen niet eens dat ze Koreaans zijn.

Zuid-Korea is een ontzettend modern land dat op technologisch gebied een koploper is. Meer dan 80 procent van de bevolking is aangesloten op ADSL en de downloadsnelheid is de snelste ter wereld. Op scholen worden boeken vervangen door tablets en televisie kijken op je mobieltje is de normaalste zaak van de wereld. Korea kent een uniek online landschap met eigen applicaties en services. Wil je als bedrijf bekendheid genieten in Korea, dan is het goed om te weten dat je met een hoge Google-ranking en een iPhone-app niet ver gaat komen. In dit artikel een tipje van de sluier over de status van online in Korea.

Wat zeg je, Google?

In Nederland is Google als zoekmachine alleenheerser met een marktaandeel van meer dan 90%. Koreanen gebruiken Google echter niet of nauwelijks. De meest gebruikte zoekmachine (met een marktaandeel van bijna 80%) is de lokale zoekgigant Naver, in 1999 gelanceerd door een clubje oud-Samsungmedewerkers. Naver toont bijna alleen gesponsorde resultaten, wat wil zeggen dat je met search engine optimization niet veel bereikt in Korea. Wil je als website een goede positie in Naver scoren dan zul je de portemonnee moeten trekken.

De drukke homepage van Naver lijkt overigens in niks op die van Google en doet eerder denken aan die van Yahoo. Naver.com is niet alleen een zoekmachine, maar een uitgebreide portalsite die toegang biedt tot nieuws, e-mail, online communities, blogs, maps, online shopping, cartoons en nog veel meer. De content verandert continu en je kunt er uren rond browsen.

Naver, de meest populaire zoekmachine van Zuid-Korea

De zoekfunctionaliteit is dus slechts een klein onderdeel van Naver. De getoonde zoekresultaten zijn een mix van vooral betaalde resultaten en verder onder andere blogs, afbeeldingen, video, nieuws, boeken en tijdschriften. Naver’s algoritme is volledig gebaseerd op het Koreaanse schrift en taalgebruik, waardoor Naver vaak meer relevante resultaten voor de Koreaanse internetter laat zien dan Google. Ook zijn er nog steeds lokale websites die de Google-crawler blokken vanwege veiligheidsproblemen in het verleden. Het blijft daarom voor Google een grote uitdaging om in Korea meer voet aan de grond te krijgen.

Facebook doet het goed

Ruime tijd voor de geboorte van Facebook waren de Zuid-Koreanen al druk aan het sociaal netwerken. Bloggen en foto’s delen gebeurde al in 1999 via het lokale netwerk Cyworld. Cyworld heeft met 25 miljoen geregistreerde gebruikers nog steeds meer accounts in Korea dan Facebook. Maar Facebook heeft de afgelopen twee jaar een flinke inhaalslag gemaakt en heeft een stuk meer dagelijkse bezoekers.

Koreaanse bedrijven weten Facebook inmiddels ook te vinden voor hun marketingcampagnes. Daarbij is het gebruik van Facebook Offers erg populair. Koreanen zijn gek op coupons die recht geven op extra korting of een gratis product en dus werkt deze tactiek heel goed. Coupons worden gedownload op een mobieltje dat vervolgens in de winkel wordt getoond om de korting te claimen.

De profielpagina van operazangeres Sumi Jo op Cyworld

Android rules

Waar in Europa en de USA bedrijven zich massaal storten op de creatie van een iPhone-app, ligt in Korea de focus op Android. Meer dan 90% van de Koreaanse mobieltjes draait op Android. Nergens ter wereld is het marktaandeel van Android zo groot als in Zuid-Korea. Dat komt natuurlijk door de invloed van lokale producenten als Samsung en LG. Daarnaast werd de iPhone tot eind 2009 geweerd door de Koreaanse overheid. Inmiddels kun je wel een iPhone kopen in Korea, maar de meeste consumenten kiezen voor producten van de lokale multinationals.

Het succes van KakaoTalk

Het grootste online succesverhaal op dit moment in Korea is dat van KakaoTalk. Meer dan 90% van de Koreanen gebruikt deze messaging app, waarvan 80% dagelijks. Elke dag worden er 2,3 miljard berichten uitgewisseld, dat is zeven keer meer dan sms. KakaoTalk is een Koreaanse versie van WhatsApp, maar dan met meer functies. Berichten kunnen ‘opgeleukt’ worden met emoticons en animaties. En het blijft niet bij berichten uitwisselen alleen, je kunt ook spelletjes spelen en gratis bellen met andere gebruikers. Merken als McDonald’s en Kia hebben een KakaoTalk-profiel waarmee ze berichten, promoties en coupons kunnen delen met hun volgers. Op KakaoTalk kom ik een latere post uitgebreid terug.

KakaoTalk

E-commerce

Online shopping is behoorlijk volwassen in Korea. Je betaalt zelden verzendkosten en goederen kunnen vaak dezelfde dag nog geleverd worden. De concurrentie is groot, waardoor leveranciers gedwongen zijn om diensten goedkoop en tegen een goede service aan te bieden. Of het nu gaat om meubels, electronica of de dagelijkse boodschappen: bijna alles is verkrijgbaar online. Gmarket (met als eigenaar eBay) is de meest populaire portal en heeft ook een Engelstalige versie. Bij de meeste bestellingen ontvang je iets extra’s als een cadeautje of een kortingsbon voor een volgende aankoop. Wanneer je een besteld product wilt retourneren, wordt het tegen een kleine vergoeding bij je thuis opgehaald, dat is nog eens service!

Homeplus virtuele supermarkt in een metro station in Seoul (bron: http://www.advancedtechnologykorea.com/12944)

Supermarkt Homeplus opende vorig jaar een aantal virtuele winkels in metrostations. Reizigers konden met hun mobieltje en een speciale app producten scannen en bestellen. Homeplus bezorgt elke 2 uur, dus je kunt eenvoudig een tijdstip kiezen dat jou goed uitkomt. Een mooie innovatieve campagne die ervoor heeft gezorgd dat Homeplus concurrent E-mart voorbij is gegaan in aantal online klanten.

Conclusie

Dit artikel licht slechts een tipje van de online sluier in Zuid-Korea op. Ontwikkelingen gaan snel en sommige verdienen een artikel op zich. Het mag duidelijk zijn dat wanneer je de buitenlandse markt target, je je vooraf goed moet verdiepen in het lokale online landschap. Ga er niet zomaar vanuit dat je lokale online marketingstrategie ook over de grenzen heen werkt. En definieer een strategie per land, want wat werkt in Zuid-Korea, werkt niet per se in andere Aziatische landen als Japan en China. Azië kent een heel divers online landschap en elk land heeft zijn eigen do’s and don'ts.

Daarnaast kunnen we op gebied van e-commerce van Korea leren. Een supersnelle levering tegen lage kosten met behoud van service is een gouden combinatie. Voor wat betreft social networking voorspel ik een grote toekomst voor KakaoTalk in Europa en de USA. Facebook en Twitter mogen wel uitkijken voor deze Koreanse concurrent!

Credits afbeelding: sunxez (CC)

Nina Fijen
Online Marketeer bij Asiance

Nina is werkzaam in Seoul (Zuid Korea) als projectmanager bij Asiance, een marketingbureau gespecialiseerd in de Aziatische markt. In de afgelopen jaren heeft Nina gewerkt in Nederland, Engeland, Finland, Japan en Zuid Korea. Op die manier combineert zij haar liefde voor reizen en nieuwe culturen met haar vakgebied online marketing.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Bart van der Meeren

    KakaoTalk ben ik al eerder tegengekomen in de nederlandse, destijds, android market. Even geprobeerd zelfs, maar geen nederlandse vrienden beschikbaar. Misschien dat KakaoTalk of bijvoorbeeld Voxer een interessante vervanging wordt, wanneer WhatsApp duurder wordt?


    19 maart 2013 om 10:02
    the_dude

    Een ander opvallend aspect in Z-Korea is trouwens ook de verwevenheid van hun versie van het BSN met de online omgeving. Vele registraties zijn gelinkt aan dit BSN, bijvoorbeeld online gaming, bankieren en andere websites.


    19 maart 2013 om 10:05
    ninafijen

    KakaoTalk is zeker een interessante vervanger voor WhatsApp maar zal eerst moeten zorgen voor een grotere userbase. Daarom zijn ze op dit moment naarstig op zoek naar lokale partners in de USA en Europa. In Japan werken ze samen met Yahoo! (daar nog steeds groot) en hebben ze inmiddels 8 miljoen gebruikers. In een volgend artikel meer over het business model en de groei van Kakao!


    20 maart 2013 om 02:32
    Lars Sang Mo Boom

    Gaaf deze post over dit super high tech land. We zouden veel meer geïnteresseerd moeten zijn in wat er zich daar afspeelt op tech gebied. Ze zijn daar op zoveel vlakken veel verder da Amerika en zeker Europa. Ik zou graag deze post op mijn blog http://www.alleskorea.nl plaatsen (uiteraard met bronvermelding) om ook mijn publiek hier enthousiast over te maken.


    20 maart 2013 om 07:46
    Marcel

    En het snelle mobiele internet vergeleken met Nederland, dat zelfs gewoon in de KTX sneltrein met 300 km per uur werkt.

    Een geweldig artikel, Ik heb een halfjaar in korea gewoond, en dit is een mooie trip down memory lane.

    Kansahamnida!


    22 maart 2013 om 22:37
    Eduard

    Nina, om te beginnen een top stuk! En ik ben het met je eens, ZK verdiend meer aandacht voor de ‘bizarre’ vooruitgang in dit land! En het ondertussen het behoud van culturele waarden. Wat ze in het westen vaak, die rare Koreanen noemen! Waren we in NL maar eens – die rare Nederlanders.

    Zelf ben ik regelmatig in ZK – min. 6 x per jaar – en ik blijf me keer op keer verbazen over wat er hier allemaal gebeurd!

    Helaas vlieg ik morgen weer ’terug in de tijd’ naar Nederland, waar KPN groots uitpakt vanwege het 4G netwerk;-) Hier zijn ze dat stadium al lang weer voorbij heb ik zo het idee. Maar eerst vandaag nog een Koreaanse bruiloft die waarschijnlijk maar max een uur zal duren…tja want er moet wel gewoon doorgewerkt worden;-)


    30 maart 2013 om 03:05
    ninafijen

    Bedankt voor je leuke reactie Eduard!

    Voor mijn verhuizing naar Zuid Korea had ik ook geen idee dat men hier zo voorloopt op digitaal gebied.

    Bij bruiloften slaan ze inderdaad in de Koreaanse efficiëntie, daar kunnen ze qua gezelligheid en romantiek nog een hoop van ons leren!


    30 maart 2013 om 03:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!