special

Conversational interfaces

Conversational interfaces draaien om de inzet van chatapps, berichtenservices en andere taalgestuurde interfaces voor interactie met merken en services. Op bekende apps als WhatsApp, Facebook Messenger en het Aziatische WeChat via tekstgestuurde chatbots of via spraakgestuurde virtuele assistenten als M van Facebook, Alexa van Amazon, Siri van Apple en Google Assistant. Geen zoekfuncties, dropdowns of andere elementen, maar een gesprek tussen klant en bedrijf. En in de toekomst tussen klant en algoritme. Bedrijven willen immers zijn waar hun klanten ook zijn: de conversatie als interface.

Conversational interfaces draaien om de inzet van chatapps, berichtenservices en andere taalgestuurde interfaces voor interactie met merken en services. Op bekende apps als WhatsApp, Facebook Messenger en het Aziatische WeChat via tekstgestuurde chatbots of via spraakgestuurde virtuele assistenten als M van Facebook, Alexa van Amazon, Siri van Apple en Google Assistant. Geen zoekfuncties, dropdowns of andere elementen, maar een gesprek tussen klant en bedrijf. En in de toekomst tussen klant en algoritme. Bedrijven willen immers zijn waar hun klanten ook zijn: de conversatie als interface.

    • Conversational interfaces

    De meeste bedrijven kijken nog vooral naar social media voor het opbouwen van klantenrelaties, maar dat gaat snel veranderen. Al in 2015 hebben messaging-apps social media voorbijgestreefd in maandelijkse actieve gebruikers. Bovendien openen de grootste van deze apps – WhatsApp en Facebook Messenger – zich voor b2c-communicatie, terwijl apps als WeChat en Telegram dat al langer waren. Wat betekent dit voor jouw klantenrelaties en -communicatie?

    • Conversational interfaces

    Luke Skywalker had R2D2, Tony Stark had Dum-E, Michael Knight had K.I.T.T. en Cooper had Tars. Opvallend veel badass actiehelden worden vergezeld door loyale robots.​ Wat als jij ook je eigen robot sidekicks zou hebben om je te ondersteunen in je ondernemingsactiviteiten?

    • Conversational interfaces

    We kennen KLM als voorloper als het om social gaat: als een van de eerste bood de vliegtuigmaatschappij 24/7 snelle social service aan. Waar social zich steeds meer beweegt richting chatapps als WhatsApp en Facebook Messenger, beweegt KLM mee met de klant. Zo was het een van de eerste bedrijven die een bot lanceerde voor Messenger. Wat KLM betreft is social het derde entry point voor klanten, naast de website en de app. In gesprek met Karlijn Vogel-Meijer, KLM’s director social, over de persoonlijke conversatie als anker van je sociale strategie, chatbots en samenwerken met Facebook.

    • Conversational interfaces

    Een chatbot kan een intelligent agent zijn, maar is dat niet per se. En mocht je in de nabije toekomst aan de slag willen met een conversational interface, dan is het wel handig om het verschil te begrijpen. Daarom leggen we dat je dat graag uit.

    • Conversational interfaces

    Spraakassistenten, chatbots of robo-adviseurs zijn bezig om de nieuwe interface tussen diensten en consumenten te worden als vervanging voor apps. De IT-giganten Microsoft, Google, Apple, Amazon en Facebook maken zich op voor een nieuwe ronde in de platformenstrijd. Het speelveld zou in enkele jaren drastisch kunnen veranderen. Voor dienstverleners en marketeers is het dus zaak alert te zijn en tijdig in te spelen op de nieuwe mogelijkheden en snelle veranderingen. Wat houden de ontwikkelingen in en welk platform moet je kiezen?

    • Conversational interfaces

    Wat komt er na apps? Dat was en is een beetje de vraag die sinds vorig jaar rondgaat in marketing- en techland. Bots zijn het antwoord, stelden Microsoft en vooral Facebook. Toen Facebook vorig jaar zijn botplatform voor Messenger lanceerde, kregen 900 miljoen gebruikers plotsklaps toegang tot geautomatiseerde communicatie met een merk. Niemand wil meer bellen met een bedrijf, bots zijn de nieuwe telefoonnummers, aldus Zuckerberg. Dat is in april een jaar geleden. Inmiddels staken de eerste merken hun botactiviteiten en blijkt dat de praktijk weerbarstiger is dan de bothype wil(de) doen geloven. 

    • Conversational interfaces

    Terwijl we nu nog vaak Google of Facebook gebruiken als belangrijkste online informatiebron, is het niet ondenkbaar dat we straks chat-apps en voice search gebruiken om online te navigeren, informatie te zoeken en zelfs aankopen te doen. Gebruikers zullen hierdoor steeds minder handelingen nodig hebben om te vinden waarnaar ze op zoek zijn. De opkomst van conversational interfaces kan grote gevolgen hebben voor het zoekmachinelandschap zoals we het nu kennen. Welke gevolgen zijn dit en hoe kun je daar als zoekmachinemarketeer op anticiperen?

    • Conversational interfaces

    Technologische vooruitgang zorgt vaak voor verschuivingen in markten. De opkomst van voice control is een voorbeeld: het heeft flinke impact op de markt voor search, waarbij een flink aantal verrassende nieuwe namen hun entree maken. En dat is te verklaren aan de hand van 4 P’s, maar dan niet die van Kotler.

    • Conversational interfaces

    De bots komen eraan. Steeds meer mensen willen mobiel chattend met merken communiceren. En door kunstmatige intelligentie kunnen we dat automatiseren. Maar chatcommunicatie stelt nieuwe eisen aan geschreven content. Zeven dingen om aan te denken als je schrijft voor chatbots.

    • Conversational interfaces

    2017 moet het jaar van de chatbot worden. Zoals de app de belofte was van 2008, is de chatbot nu aan een opmars bezig. Chatbots bestaan echter al veel langer. Al sinds halverwege 20e eeuw zijn er ideeën en prototypen van chatbots te vinden. De wens om te communiceren met een machine bestond al lang voordat moderne chatbots of zelfs het internet bestonden. Hoe zit het met de ontwikkeling van chatbots in Nederland?