special

Non-profitmarketing

Marketing is een commerciële discipline: het gaat in essentie om het behalen van meer omzet. Dat betekent niet automatisch dat de organisaties waarvoor de marketing plaatsvindt ook ingesteld zijn op het behalen van meer winst. Non-profitorganisaties moeten zichzelf net zo goed verkopen als bedrijven die wél een winstoogmerk hebben. In deze Special onderzoeken we wat die non-profitmarketing kenmerkt. Waarin het verschilt van 'mainstream'-marketing? Wat de uitdagingen en kansen zijn.

Marketing is een commerciële discipline: het gaat in essentie om het behalen van meer omzet. Dat betekent niet automatisch dat de organisaties waarvoor de marketing plaatsvindt ook ingesteld zijn op het behalen van meer winst. Non-profitorganisaties moeten zichzelf net zo goed verkopen als bedrijven die wél een winstoogmerk hebben. In deze Special onderzoeken we wat die non-profitmarketing kenmerkt. Waarin het verschilt van 'mainstream'-marketing? Wat de uitdagingen en kansen zijn.

    • Non-profitmarketing

    In een oud stripalbum heeft Guust Flater iets uitgevonden: een zelfrijdende rolkoffer. Het apparaat werkt uitstekend, maar de motor neemt zoveel ruimte in, dat er verder alleen nog een tandenborstel in de koffer past. Het werkt, maar het werkt ook niet. Zo is het ook met traditionele fondsenwervingsmethoden.

    • Non-profitmarketing

    Is er binnen het zakelijke karakter van LinkedIn ruimte voor goede doelen? De Hartstichting laat zien van wel. Want juist een organisatie die zich actief beweegt tussen een grote verscheidenheid aan doelgroepen (donateurs, vrijwilligers, zorgverleners, wetenschappers, bedrijfsleven, patiënten en naasten), zoals de Hartstichting, heeft een groot belang bij aanwezigheid op LinkedIn om haar maatschappelijke positie en expertise op het gebied van hart- en vaatziekten te delen en zichtbaar te vergroten.

    • Non-profitmarketing

    Veel goede doelen drijven op structurele geldstromen van donateurs. Maar de cultuur van doneren verandert. Mensen verbinden zich niet meer jarenlang aan één goed doel, maar steunen incidenteel of voor korte periodes diverse doelen. Ze geven geld voor zaken waarmee ze zich op dat moment verbonden voelen. Dat vraagt om een andere aanpak voor fondsenwerving en contentmarketing.

    • Non-profitmarketing

    Nederlanders zijn gek op goede doelen en maatschappelijk verantwoorde producten. We geven zo’n 225 euro per jaar per huishouden aan goede doelen en kopen massaal Tony’s Chocolonely. Maar als het over het bedrag gaat dat een maatschappelijk betrokken organisatie aan sales of marketing uitgeeft, worden we boos. Van organisaties die zich maatschappelijk inzetten, verwachten we dat ze draaien op vrijwilligers in een afgetrapt kantoor zonder marketingafdeling. Een nobele en begrijpelijke gedachte, maar ook een gedachte die wezenlijke verandering in de weg zit. Als non-profitmarketeer kun je dus rekenen op extra weerstand uit de achterban van je merk. Hoe kun je daarop inspelen bij je marketingstrategie? In dit artikel een schets van de extra uitdagingen waar non-profitmarketeers voor komen te staan en negen concrete tips om daarmee om te gaan.

    • Non-profitmarketing

    Delft wordt Groen is een non-profitcampagne om groene awareness bij bewoners en ondernemers aan te jagen en de stad te verduurzamen. Ik kreeg een kijkje in de keuken van Astrid Overvoorde en Stephanie van Dijk, die namens de gemeente achter de knoppen zitten en het gesprek met de stad aangaan.

    • Non-profitmarketing

    Ook bedrijven zonder winstoogmerk kunnen enorm profiteren van online advertising. Paid search kan worden ingezet om meer donateurs te werven, vrijwilligers te bereiken of simpelweg meer aandacht te vragen voor een bepaald onderwerp. Voor een non-profitorganisatie hebben wij een creatief concept neergezet om zo meer aandacht te vragen voor Fairtrade-producten.

    • Non-profitmarketing

    "We hebben veel fans en weinig klanten", zei een marketeer bij een middenmoter in de Eredivisie pas tegen mij. Grappig: merken verheffen het hebben van fans tot doel, voetbalclubs scoren graag meer betalende klanten. Dit is herkenbaar voor veel kleine en middelgrote non-profitfestivals en -events. Fans genoeg, maar geld tekort. Gelukkig is er content.