special

Non-profitmarketing

Marketing is een commerciële discipline: het gaat in essentie om het behalen van meer omzet. Dat betekent niet automatisch dat de organisaties waarvoor de marketing plaatsvindt ook ingesteld zijn op het behalen van meer winst. Non-profitorganisaties moeten zichzelf net zo goed verkopen als bedrijven die wél een winstoogmerk hebben. In deze Special onderzoeken we wat die non-profitmarketing kenmerkt. Waarin het verschilt van 'mainstream'-marketing? Wat de uitdagingen en kansen zijn.

Marketing is een commerciële discipline: het gaat in essentie om het behalen van meer omzet. Dat betekent niet automatisch dat de organisaties waarvoor de marketing plaatsvindt ook ingesteld zijn op het behalen van meer winst. Non-profitorganisaties moeten zichzelf net zo goed verkopen als bedrijven die wél een winstoogmerk hebben. In deze Special onderzoeken we wat die non-profitmarketing kenmerkt. Waarin het verschilt van 'mainstream'-marketing? Wat de uitdagingen en kansen zijn.

    • Non-profitmarketing

    Ook bedrijven zonder winstoogmerk kunnen enorm profiteren van online advertising. Paid search kan worden ingezet om meer donateurs te werven, vrijwilligers te bereiken of simpelweg meer aandacht te vragen voor een bepaald onderwerp. Voor een non-profitorganisatie hebben wij een creatief concept neergezet om zo meer aandacht te vragen voor Fairtrade-producten.

    • Non-profitmarketing

    "We hebben veel fans en weinig klanten", zei een marketeer bij een middenmoter in de Eredivisie pas tegen mij. Grappig: merken verheffen het hebben van fans tot doel, voetbalclubs scoren graag meer betalende klanten. Dit is herkenbaar voor veel kleine en middelgrote non-profitfestivals en -events. Fans genoeg, maar geld tekort. Gelukkig is er content.