Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

Onderzoek: Merk onder vuur

Meer dan helft van de Nederlanders wijst naar economisch beleid als oorzaak van prijsstijgingen en 83% past levensstijl aan, inclusief het boycotten van Amerikaanse merken. Maar ook Nederlandse merken ontkomen niet aan de toorn van de consument…

Iene Miene Media 2025: jonge kinderen en digitale media – hoe vinden ouders de balans?

Elk jaar onderzoekt Netwerk Mediawijsheid hoe jonge kinderen media gebruiken en hoe ouders daar mee omgaan. Het Iene Miene Media-onderzoek van 2025 laat zien dat beeldschermen een vaste plek hebben in het leven van kinderen van 0 tot 6 jaar, maar ook dat ouders zich bewuster zijn van de risico’s én steeds meer op zoek zijn naar een gezonde balans. Ik neem je mee langs de belangrijkste resultaten van dit onderzoek.

BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands: ‘Retailmedia van cruciaal belang voor categorieën Retail en Leisure’

Samen zijn de Top 30 Nederlandse merken nu 95 miljard dollar waard. De hoogste waarde die de Nederlandse ranking ooit heeft gezien.

Wendbaarheid is geen luxe, maar een gamechanger

AI versnelt processen, maar technologie is zelden de bottleneck. Het echte verschil? Hoe snel en slim je organisatie kan meebewegen als alles verandert: klantgedrag, concurrentie, regelgeving of tools. Wendbare bedrijven benutten kansen, pareren risico’s en houden tempo – zónder hun koers te verliezen. Wie morgen wil winnen, moet vandaag al leren bijsturen. Ben jij wendbaar genoeg als de markt morgen iets anders van je vraagt?

Kortingen als standaard, verwenmomenten als kans: hoe blijf je relevant?

De Nederlandse consument anno 2025 beweegt zich in een interessante paradox: enerzijds zijn kortingen leidend voor aankopen, anderzijds trakteren ze zichzelf vaak op iets extra’s. Als marketeer of retailer weet je dat consumentengedrag nooit zwart-wit is, maar deze combinatie van prijsbewustzijn en verwennerij dwingt je om scherper dan ooit te kijken naar hoe je klanten verleidt én behoudt.

De vergeten P in automotive marketing: Hoe klantfeedback je positionering bepaalt

Van 4 P's naar 5 P's: de stem van de klant als missende link. Elke ervaren marketeer kent de klassieke marketingmix van product, prijs, plaats en promotie. In de praktijk van de automotive wordt deze mix volop ingezet – van flashy modelintroducties en scherpe leaseprijzen tot omnichannel campagnes. Toch ontbreekt er vaak een cruciale P, eentje die in het huidige landschap het verschil kan maken: de P van de Publiekstem (klantfeedback).

Waarom Branding 13.0 ‘Verbinden op Waarden’ wordt (deel 2)

In deel 1 van deze tweeluik, een korte terugblik op de evolutie van branding: Waar staan we nu op het gebied van branding en zijn we hier gekomen. Nu in deel 2: Onze verwachting voor wat gaat komen volgens de actuele trend- en tijdsgeestanalyses: Wat volgt nu? Wat wordt de volgende stap en kansen voor branding? Oftewel, Wat wordt branding 13.0? 

Mensgericht werken in een AI-gedreven wereld: zo maak je het concreet

AI verandert organisaties fundamenteel: niet alleen technisch, maar ook in hoe we samenwerken, beslissingen nemen en mensen aansturen. Tools zijn er in overvloed, maar zonder de juiste cultuur, vaardigheden en mindset blijft de impact beperkt. Terwijl technologie een sprint trekt, strompelt de organisatie er vaak achteraan.

Kwantumtechnologie komt in kleine stapjes dichterbij

De afgelopen weken kwamen enkele belangrijke doorbraken op het gebied van quantum communicatie in het nieuws. Het zijn stapjes in een langere ontwikkeling van quantum technologie waarbij China, de Verenigde Staten en Europa strijden om de supremacie.

Moeten we in 2025 na gaan denken over een comment-verbod?

In nieuwsmedia wordt nog dagelijks gerefereerd aan reacties op sociale media. De vraag is: wie hecht er anno 2025 nog waarde aan ongefilterde en polariserende comments, juist als waardevolle context in de vorm van feiten essentieel is? De overschaduwende vraag luidt: welk nut heeft commentaar van ongeverifieerde personen en welke schade hebben berichten van bots op hoe mensen de waarheid percipiëren? Scherper nog: moeten we niet af van het commentaar van Jan en alleman op sociale media?

Waarom brandsafety van een platform cruciaal is bij adverteren met video

Brandsafety is een belangrijk begrip binnen de advertentiemarkt, en dat is niet zonder reden. De plek waar jouw merk zichtbaar is, heeft namelijk invloed op de perceptie van jouw merk.

Digitale detox: hype of hoofdpijndossier voor marketeers?

Wat betekent het als de kapitaalkrachtige doelgroepen als ‘de Postmodernen’ steeds minder bereikbaar worden via de traditionele digitale kanalen?