Jaaromzet Geenstijl 2,1 miljoen euro?
Erik van Roekel schreef gisteren over ‘The 50 people who matter now’. Ook het ondernemersblad Sprout publiceerde deze week een interessante top-50 lijst: de Sprout 50 met ondernemende uitdagers zoals Achtung, Eyeworks, Geenstijl, iLocal, Hyves en Nieuw Amsterdam Uitgevers.
Meest opmerkelijke vond ik de (geschatte) jaaromzet van Geenstijl die volgens Sprout maar liefst 2,1 miljoen euro bedraagt. Zeker als je je bedenkt dat het slechts 4 vaste medewerkers in dienst heeft en nauwelijks onkosten maakt. Vergelijken we dit bijvoorbeeld met Hyves, evenals Geenstijl gestart in 2004 maar inmiddels 20 medewerkers in dienst (fulltime?), dan moeten Raymond en de zijnen het voorlopig met veel minder doen (geschat jaarinkomen 1 miljoen euro).
2,1 miljoen euro, waar halen ze het vandaan?
Goh, 2.1 miljoen. Da’s niet verkeerd. Zal de Telegraaf blij mee zijn… zou dat allemaal uit reclame komen?
Naast Geenstijl.nl is er natuurlijk ook nog NieuwNieuws.nl en Gamert.nl maar dan nog lijkt mij 2,1 miljoen een overschatting. Zeker als deze inkomsten zijn gebaseerd op advertentie-inkomsten maar wellicht zijn er andere inkomstenbronnen die ik niet ken.
@Marco: Wat is hier precies onmogelijk aan?
Stel voor geenstijl.nl: Ze hebben 150.000 impressies per dag * 12 cpm * 3 posities = 1,97 miljoen per jaar.
Nou weet ik wel 150.000 impressies uit de lucht is gegrepen, dat niet al hun sites 3 posities vullen etc. Maar hier komen geen advertorials en hun andere sites in naar voren etc, zoals de Uli actie voorafgaand aan het WK en 12 cpm is volgens hun ratecard aan de lage kant. Dus misschien toch?
Ik vraag me wel af wat de bron is van de omzetgegevens? Ik zie het nergens vermeld staan. Gamingworks is ook fascinerend. Interessant concept. Jammer van hun slechte site. Als die workshops net zo weinig transparant zijn, schrijf ik ze bij voorbaat al af.
En Unico Glorie gewoon op 1. Werd altijd in de zeik genomen door Geen Stijl maar troeft ze hard af nu toch…
Edwin
150.000 impressies per dag * 12 cpm * 3 posities = 1,97 miljoen…dat zou mooi zijn he, maar je vergeet de gemiddelde sell through en ervaring leert dat dit echt niet ver boven de 20% zal uitkomen. Daarnaast is een ratecard prijs van 12 in de praktijk iets van 6 euro max, te meer omdat het bereik van de site behoorlijk generiek is. De opbrengst uit banners zal dus zo rond de 2 ton liggen. Daarnaast nog wat inkomsten uit sponsorships. Dus even op de achterkant van een filtje, Geenstijl zelf doet zo’n 3 a 3,5 ton per jaar aan omzet uit advertising. Maar ik laat me graag van mijn ongelijk overtuigen
JW
Sluit me helemaal aan bij JW; ik schat de advertentie-inkomsten van Geenstijl ook op max. 3 ton euro per jaar. Tel daar nog een paar ton bij voor NieuwNieuws.nl en Gamert.nl en dan zal het niet meer zijn dan max. 5 ton euro per jaar. Nog steeds een leuk bedrag maar niet de 2,1 miljoen euro die worden genoemd in Sprout.
3 ton p/jaar lijkt mij dan weer behoorlijk laag. Ik heb voorbeelden van sites die met veel minder bezoekers 2 ton p/jaar met alleen Adsense binnenhalen. 2 Miljoen lijkt mij dan ook behoorlijk realistisch, vergeet niet dat hun bijvoorbeeld voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor het succes van Speurders.
Laat ik het zo zeggen, als het minder is dan een miljoen p/jaar doen ze echt iets verkeerd maar dat kan ik me niet voorstellen.
(…) voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor het succes van Speurders (…)
Laat Maarten het niet horen 😉
Mijn schattig is gebaseerd op graphical advertising + sponsorships, eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet zo’n goed inzicht heb in AdSense. Maar die 3 ton voor bovengenoemde categorien is volgens mij wel realistisch. Laten we even verder redeneren. De graphical wordt dit jaar geschat op ongeveer 100 miljoen en laat ik eens een slag slaan naar Google in NL: 50 miljoen? Dat zou dus 150 miljoen voor 2006 zijn waarvan alleen al Geenstijl 2.1 miljoen binnenharkt, dat is bijna 1.5% van de totale omzet. Dat zou voor al die duizenden andere titels 98.5% overlaten. Lijkt mij niet reeel. Maar ook hier moet ik eerlijk zeggen dat die 150 miljoen natuurlijk slechts een gok is. Iemand betere cijfers?
JW
Al eerder heb ik de omzet van GS Media Groep op zo’n 3 miljoen euro per jaar geschat. Traditionele reclame is natuurlijk een belangrijke inkomstenbron, maar wat te denken van guerilla marketing waarvan niet bekend wordt gemaakt dat ze er voor betaald worden?! GeenStijl is een pionier die zich niet houdt aan wat op dit moment normaal is en bereikt zo ook een omzet die niet normaal is.
Wat bedoel je in dit verband precies met Guerilla marketing? En welk afrekenmodel hangt daar dan aan vast? En welke adverteerders doen dit dan op Geenstijl?
JW
Beste Justien,
Je schrijft:
“Dit ondersteund de theorie dat ‘de economie verlaten wordt’ en geld niet langer schaars is. Een verschuiving van individuele winstmaximalisatie naar gemeenschappelijke nutsoptimalisatie.”
Kun je uitleggen wat je met deze zin bedoelt? Volgens mij kan de economie nooit worden verlaten. De economie kan wel (tijdelijk) worden ontwricht bijvoorbeeld door een tekort of een overschot aan geld.
Het laatste is het geval. De geldgroei loopt in Europa met circa 8% behoorlijk uit de hand. Vandaar dat de ECB de rentetarieven optrekt.
Groet,
Arnoud
@Arnoud: Ik denk dat Justien de verschuiving bedoelt van een op schaarste gebaseerd economisch model naar eentje die op overvloed gebaseerd is.
Bij een op schaarste gebaseerd economisch model betalen mensen voor het opheffen van die schaarste, bij een op overvloed gebaseerd model betalen ze juist voor het opheffen van de overvloed.
Momenteel zie je dit al gebeuren met betrekking tot advertising: mensen betalen graag om daarvan verlost te worden. En parallel hieraan zie je dan bedrijven ontstaan die mensen betalen om naar advertenties te kijken (het kopen van aandacht).
Verder zie je de nieuwsvoorziening bijvoorbeeld gratis worden (het zal niet lang meer duren of je krijgt geld – in de vorm van kadootjes enzo – als je de Sp!ts leest), en ontstaan er steeds meer sites die verdienen aan het wegfilteren van overvloed (oftewel: je alleen laten zien waar je écht in geïnteresseerd bent).
Uiteindelijk is zo’n op overvloed gebaseerd economisch model natuurlijk weer eenvoudig te vertalen in een op schaarste gebaseerd type, als je ‘aandacht’ definieert als de nieuwe schaarste: je betaalt geld aan mensen/bedrijven die aandacht geven, en je verdient geld aan mensen/bedrijven die om aandacht vragen.
Hi,
we hebben inderdaad een succesvolle samenwerking met GS Media gehad, en zonder overdrijving durf ik te stellen dat het adverteren bij GS absoluut fors heeft bijgedragen aan het succes. Gelukkig is ook het adverteren op GS mijn keuze geweest (moest ik indertijd nog wel even uitleggen op de hoogste etages..), dus hoor ik het graag 😉 ! Wat betreft die omzetten moet je bij de heren zelf zijn, maar die zullen je ook niet veel vertellen. Ik hoor de laatste tijd wel steeds vaker verhalen over roze zeiljachten van 20 meter, dus er zal wel een kern van waarheid inzittten..
MR
Tssk, ik dacht dat de slogan was “Alles koop je voor een koopje”, dan kan zo’n jacht toch ook niet al te duur zijn?
Ja kunst! Ik heb ook zo’n roze zeiljacht van 26 meter, maar die dingen kosten een paar tientjes op Speurders.nl!
Even gekeken in KvK:
GS Media gevestigd te Amsterdam is een gezamenlijke onderneming van Amatus Wiegers (Zuigkracht B.V.) en Dominicus Weesie (D4M8 B.V.). Het Eigen Vermogen op 31-12-2005 (Vennootschappelijke balans over 2005 na winstbestemming) bedroeg EUR 126.000. Balanstotaal bedroeg EUR 213.166.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!