Mediabestedingen steeds moeilijker meetbaar
Peter Wiegman verwees gisteren al naar de nieuwe mondiale bestedingsvoorspellingen van ZenithOptimedia (pdf) tot en met 2009. Hij ging daarbij vooral in op de toenemende complexiteit om bestedingen te meten. Bleef de complexiteit van de materie tot nu toe beperkt tot de discussie over netto en bruto, vanaf nu speelt de digitalisering van de media een vergelijkbare rol. Want wat zijn bijvoorbeeld nog radiobestedingen of televisiebestedingen als steeds meer radio- en televisiecontent via internet wordt geconsumeerd?
Toeval of niet, maar Peter Olsthoorn haakte daar vanmorgen op Molblog op in door te stellen dat het een rommeltje is met de cijfers voor internetreclame in Nederland. Hij verwijst daarbij naar de schattingen van resp. PricewaterhouseCoopers, Nielsen Media Research en het IAB.
Wat ook de exacte online mediabestedingen mogen zijn voor de mondiale en Nederlandse markt, feit is wel dat de online mediabestedingen fors toenemen de komende jaren. Volgens ZenithOptimedia zouden deze zelfs 7x sneller groeien (pdf) dan de offline mediabestedingen!