Billboards passen advertenties aan op automobilist

5 januari 2007, 14:09

Billboards passen advertenties aan op automobilistAdverteerders hebben nu de mogelijkheid om op billboards getargete advertenties te laten zien op basis van voorbijrijdende automobilisten. Deze slimme billboards kunnen ‘zien’ naar welk radiostation er geluisterd wordt en kunnen op basis van deze informatie een specifieke advertentie laten zien. De adverteerders gebruiken hiervoor de informatie die radiostations hebben van hun luisteraars verkregen door vragenlijsten.

De billboards zijn verbonden met internet en hebben dus de mogelijkheid om up-to-date content te laten zien. Adverteerders kunnen bijvoorbeeld een vraag stellen en vragen om te reageren via een SMS in ruil voor een kortingsbon. Op dit moment vinden we deze billboards alleen nog maar in de USA (Atlanta, Las Vegas, New York City en 15 plaatsen in Californie, waaronder San Francisco, Santa Clara en Fresno).

(via: MediaLife)

Bart Kappenburg is oprichter van Conversify. Het bedrijf levert software voor webwinkels om bezoekers door middel van notificaties, zoekfunctionaliteit en aanbevelingen te kunnen beïnvloeden om zo tot betere productkeuzes te komen. Dit leidt tot meer omzet voor de webwinkel, meer tevredenheid onder de klanten en minder retouren.

Categorie
Tags

6 Reacties

    mangold

    Ik heb even onderzocht hoe dit werkt (ik ben vroeger zendamateur geweest):

    FM radio’s verwerken FM muzieksignalen altijd op één vaste frequentie (10.8 MHz). Maar radiostations zenden juist allemaal op verschillende frequenties uit. Er zit daarom een systeempje in elke radio, die de door jou gewenste radiofrequentie naar die 10.8 MHz terugmixt.

    Die lui van die billboards hebben nu een systeempje ontwikkeld waarmee ze het signaal van die mixer kunnen opvangen. En daaruit kunnen ze dus eenvoudig terugrekenen naar welk radiostation de automobilist luistert.

    Ik hoop dat ik ’t simpel genoeg heb uitgelegd 😉


    5 januari 2007 om 15:23
    ssmeding

    Klinkt interessant. Vooral wanneer op deze wijze radiocommercials realtime gecombineerd kunnen worden met billboardreclame…


    5 januari 2007 om 16:11
    Langace

    Carl, bedankt voor de uit leg.. zo wordt het in 1 keer ook echt een beetje tastbaar. Vraag ik me alleen af hoe het werkt als er een file staat….. Welke zender zouden ze dan nemen.


    5 januari 2007 om 16:24
    Robin

    Staan billboards niet meestal op plekken waar heel veel auto’s tegelijkertijd langsrazen….met bestuurders die naar verschillende stations luisteren. Valt de targeting toch wat tegen.


    5 januari 2007 om 18:06
    mangold

    @Langace en Robin: Naar wat ik begrijp maken ze gebruik van een spectrumanalyser, een apparaat dat een soort staafdiagrammetje maakt van alle beluisterde stations. En op basis van dat staafdiagrammetje vertonen ze vervolgens de meest relevante campagne voor de op dat moment passerende menigte.


    5 januari 2007 om 18:13
    mangold

    @Sint: Dat is technisch gezien helemaal niet zo moeilijk te realiseren. Vraag maar snel patent aan; ’t zijn Amerikanen 😉


    5 januari 2007 om 18:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!