Billboards passen advertenties aan op automobilist
Adverteerders hebben nu de mogelijkheid om op billboards getargete advertenties te laten zien op basis van voorbijrijdende automobilisten. Deze slimme billboards kunnen ‘zien’ naar welk radiostation er geluisterd wordt en kunnen op basis van deze informatie een specifieke advertentie laten zien. De adverteerders gebruiken hiervoor de informatie die radiostations hebben van hun luisteraars verkregen door vragenlijsten.
De billboards zijn verbonden met internet en hebben dus de mogelijkheid om up-to-date content te laten zien. Adverteerders kunnen bijvoorbeeld een vraag stellen en vragen om te reageren via een SMS in ruil voor een kortingsbon. Op dit moment vinden we deze billboards alleen nog maar in de USA (Atlanta, Las Vegas, New York City en 15 plaatsen in Californie, waaronder San Francisco, Santa Clara en Fresno).
(via: MediaLife)
Ik heb even onderzocht hoe dit werkt (ik ben vroeger zendamateur geweest):
FM radio’s verwerken FM muzieksignalen altijd op één vaste frequentie (10.8 MHz). Maar radiostations zenden juist allemaal op verschillende frequenties uit. Er zit daarom een systeempje in elke radio, die de door jou gewenste radiofrequentie naar die 10.8 MHz terugmixt.
Die lui van die billboards hebben nu een systeempje ontwikkeld waarmee ze het signaal van die mixer kunnen opvangen. En daaruit kunnen ze dus eenvoudig terugrekenen naar welk radiostation de automobilist luistert.
Ik hoop dat ik ’t simpel genoeg heb uitgelegd 😉
Klinkt interessant. Vooral wanneer op deze wijze radiocommercials realtime gecombineerd kunnen worden met billboardreclame…
Carl, bedankt voor de uit leg.. zo wordt het in 1 keer ook echt een beetje tastbaar. Vraag ik me alleen af hoe het werkt als er een file staat….. Welke zender zouden ze dan nemen.
Staan billboards niet meestal op plekken waar heel veel auto’s tegelijkertijd langsrazen….met bestuurders die naar verschillende stations luisteren. Valt de targeting toch wat tegen.
@Langace en Robin: Naar wat ik begrijp maken ze gebruik van een spectrumanalyser, een apparaat dat een soort staafdiagrammetje maakt van alle beluisterde stations. En op basis van dat staafdiagrammetje vertonen ze vervolgens de meest relevante campagne voor de op dat moment passerende menigte.
@Sint: Dat is technisch gezien helemaal niet zo moeilijk te realiseren. Vraag maar snel patent aan; ’t zijn Amerikanen 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!