Ruime meerderheid jongeren vertrouwt media

6 januari 2007, 05:59

Ruime meerderheid jongeren vertrouwt mediaVrijdagavond is één van de weinige avonden dat ik nog wel eens op de bank hang om een beetje te zappen. Zo bleef ik gisteravond even hangen bij de discussie tussen Hans Laroes (NOS Journaal) en Bert Wiggers (NU.nl) in het VARA-programma ‘De Leugen Regeert’. Een discussie naar aanleiding van een onderzoek naar het vertrouwen van het publiek in de media dat de VARA eind vorig jaar voor het derde jaar heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau De Vos & Jansen onder 500 jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 29 jaar.

Uit het onderzoek blijkt dat nieuwslezer Philip Freriks volgens 67,8 procent van de ondervraagden de meest betrouwbare persoon is als het gaat om informatievoorziening. Van de jongeren noemt 34,2 procent de televisie de belangrijkste bron van informatie. Internet en kranten delen de tweede plaats met 21,3 procent. De nieuwssite van de NOS vinden jongeren het meest betrouwbaar. Dit vindt 65,4 procent van de ondervraagden. Het meest betrouwbare dagblad is volgens 75,9 procent van de jongeren het AD (Bron: ANP).

Ik heb helaas het onderzoeksrapport zelf nog niet online kunnen vinden. De discussie tussen Hans Laroes en Bert Wiggers is inmiddels al wel online te bekijken (vanaf ca. 22 min).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    media

    Nu is de groep ondervraagden iets ouder dan de groep die wordt beschreven in het boek Generatie Einstein, maar eerlijk gezegd verbaasde mij de resultaten ook enigsinds. Ik had dan ook gehoopt het onderzoeksrapport online te kunnen vinden. Heeft iemand al wat meer resultaten uit het onderzoek gezien?


    6 januari 2007 om 08:35
    Michel

    Ik zag gisteren inderdaad ‘de leugen regeert’ en de reacties op het artikel over ‘de dood’ van Meurders vind ik wel boeiend: het GS publiek heeft gelijk door dat het een grap is, terwijl een mevrouw van het ANP er serieus op ingaat. Zijn jongeren kritischer in het beoordelen van betrouwbaarheid van (internet)media?


    6 januari 2007 om 12:55
    Kasper Katje

    GS was toch zogenaamd voor hoger opgeleiden, niet voor jongeren Michel? Iemand dood verklaren omdat je met je tere zieltje niet tegen kritiek kunt is niet grappig maar kinderachtig en triest.


    6 januari 2007 om 13:04
    Michel

    Zogenaamd ja Kasper. Intussen is het vooral een jongerenpodium volgens mij.

    Ik zeg ook niet dat het grappig is en kan weinig over de achtergrond zeggen. Zijn ze op hun zieltje getrapt of laten ze extra zien dat het niet uitmaakt dat ze niet betrouwbaar zijn. Hoe dan ook, ik blijf het boeiend vinden dat het GS publiek het doorheeft en ANP duidelijk niet. Zegt volgens mij wel iets over het opgroeien met ‘nieuwe media’ of blind vertrouwen op de oude..


    6 januari 2007 om 16:24
    Kasper Katje

    Het gaat denk ik meer over de verschuiving/verharding in wat nog grappig is of wellicht zelfs wat ‘nieuws’ is en wat niet. Waarom je druk maken om dingen als je er voor kunt kiezen er simpelweg om te lachen?

    Ik zie het dus meer als een veel bredere maatschappelijke onwikkeling die je tijdens de hoogbloei van vele beschavingen in de geschiedenis zag, bijv. het Romeinse Rijk, voordat het imperium ineen stortte.


    6 januari 2007 om 16:55
    Ron Toekook

    Geen Stijl is geen journalistiek, maar nieuws-entertainment. Algemeen gesteld hebben journalisten weinig gevoel voor humor, nog minder vermogen tot zelfrefelectie en bij de VARA leven ze nog steeds met een jaren dertig wereldbeeld van voor en tegen een sociale samenleving. Het item in De Leugen Regeert was non-nieuws en ik zou me als journalist de ogen uit de kop schamen als dit het niveau is waarop de Nederlandse media tegen haar eigen werkveld aankijkt. Verder heb ik een hoop lol, hoor.


    7 januari 2007 om 09:34
    Ron Toekook

    Oh ja, en sinds wanneer vertrouwen jongeren media? Ik wil wel eens een keer die cijfers zien in afgezet in een periode van de afgelopen veertig jaar, te beginnen in de tijd waarin de meeste huidige mediabepalers zelf 15 waren. Een beetje waan van de dag anders, nietwaar?


    7 januari 2007 om 09:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!