MF Jobs vergelijking: Achmea en Zwitserleven

28 juli 2007, 18:30

Momenteel op Marketingfacts Jobs, twee internet marketing functies bij twee financiële instellingen. Een mooie mogelijkheid voor een vergelijking van de beide vacatures.

Centraal Beheer (CB) Achmea begint meteen met de functie en laat het bedrijf in eerste instantie links liggen. Op zich niet onlogisch aangezien elke Nederlander ‘even Apeldoorn bellen’ wel kent en, hoewel niet iedereen natuurlijk weet dat dit bij CB hoort, mag je er van uit gaan dat de meeste marketeers dit weten. Toch jammer dat nergens in de advertentie een verwijzing wordt gemaakt naar dit sterke merk. Wel wordt later verwezen naar het feit dat CB het direct writen als verzekeraar in Nederland op de kaart heeft gezet. Die alinea valt eigenlijk tussen wal en schip en doet op die plek ook niet veel goed, het komt op mij over dat het er even bij moest, maar de schrijver het eigenlijk liever had weggelaten. Zelf vind ik dat je met het bedrijf moet beginnen of het helemaal moet weglaten, niet ergens nog tussenin zetten.

Wat mij opvalt is dat men roept over ‘veel ruimte voor innovatie’, terwijl grote financiële instellingen daar doorgaans niet om bekend staan. Of dit nu waar is of niet, bij mij roept het meteen twijfel op over het waarheidsgehalte van de vacature. Jammer dat men in deze ook geen referentie maakt naar de ‘oppepper’, wat een leuke online actie was en bewijst dat je bij Achmea in ieder geval verder mag gaan als innovatieve marketeer dan bij de meeste anderen.

Het Zwitserlevengevoel.

Zwitserleven speelt juist meteen wel in op de kracht van het merk: het Zwitserleven gevoel. Men begint eerst over het bedrijf waarbij de termen professioneel en informeel bedrijf in het oog springen bij mij als kritisch lezer. Informeel is namelijk iets dat ik niet snel associeer met een verzekeraar en ook dit roept meteen twijfel op. Natuurlijk is dit omdat ik bevooroordeeld ben, maar ik vraag me af of je bij Zwitserleven echt in spijkerbroek en t-shirt op kantoor mag komen. Indien dit zo is zouden ze dat misschien nog meer in de advertentie kunnen uitdragen (door het expliciet te maken). Het expliciet maken van hoe informeel de cultuur is lijkt mij, indien dit zo expliciet vermeld moet worden, noodzakelijk bij een financiële instelling. Ze hebben op dit punt het imago immers tegen.

Sterk bij deze advertentie is het ‘doel van de functie’ waarin men helder omschrijft dat het grotendeels een ‘doe’ functie is, geen rapport schrijf functie. Jammer is natuurlijk dat dit bij ‘de werkzaamheden’ weer ontkracht wordt door ‘het periodiek opstellen van product- en marktplannen’. Vooral het feit dat periodiek niet omschreven is (als het halfjaarlijks is, is het inderdaad een klein onderdeel van de werkzaamheden, bij maandelijks is dit toch een zeer groot deel van de werkzaamheden), maakt het een onverstandige regel.

Maar dan het vervolg…

De sollicitatieprocedure.

Bij geen van beide staat een e-mail adres waar je je CV met motivatie naar toe kan sturen en dit maakt mij huiverig. Wel (moet vermeld worden) staat er keurig een naam en telefoonnummer van een contactpersoon. Bij CB zowel van je toekomstig manager als iemand van HR, bij Zwitserleven is het onduidelijk wie het is, maar het lijkt iemand van HR te zijn.

Echter zoals gezegd geen e-mail adres, maar een link naar de website. Bij Centraal Beheer Achmea kom je in een formulier terecht waar ik meteen op af zou haken. Duidelijk vanwege een internationaal software pakket (straat 2, tel. nr. waar je een 8 of 15 cijferige code kan invullen, terwijl wij Nederlanders toch altijd 10 cijfers hebben) en met heel veel niet verplichte vragen. Onderaan staat ook nog eens stap 1 van 5. Bijlage(s), vragenlijst en begeleidende brief moet je ook nog door. Het is duidelijk dat in de procedure ze veel mensen zullen verliezen, want de gemiddelde Nederlander wil geen sollicitatieformulieren.

Bij Zwitserleven is het zo mogelijk nog erger. Je komt op een aparte wervingssite, met een ‘skip intro’. Die heb ik toch al jaren niet meer gezien (en met een goede reden). Het vervolg van de site is niet mijn smaak (maar smaken verschillen). Het filmpje van de CEO is duidelijk erg krampachtig gemaakt op de zitzak (poging om informeel te lijken) met enkele haperingen in de ingestudeerde tekst. Vooral de slotzin (overtuig ons en wordt wakker) overtuigt mij niet echt, de wordt wakker zal wel slaan op de ‘wake up’ die verder in de site is verwerkt. De site navigeert wel makkelijk, maar ook hier is een ‘stappenplan’ voordat je mag solliciteren. Zes stappen moet ik doorlopen voordat ik mag solliciteren. Hoewel de stappen redelijk simpel zijn (hoeveel jaar werkervaring heb je is één hele stap, je opleiding een andere) heb ik er geen goed gevoel bij. Bij stap 5 mag je je CV en motivatiebrief uploaden.

Ik vraag me af of Zwitserleven zoveel sollicitaties krijgt dat het zo belangrijk is dat men een automatische selectie maakt van de sollicitanten op basis van opleiding en ervaring. Immers, dat is de enige logische reden achter een dergelijke procedure. Een recruiter kan in 1 minuut per sollicitant zien op de opleiding het de werkervaring qua aantal voldoende is, dus enkel bij zeer populaire werkgevers (ik noem bijvoorbeeld British Airways in Engeland voor de functie van Stewardess) is een dergelijk systeem echt nuttig. De vraag is ook waarom al deze kleine stappen niet in één site zijn gevangen, als je dan toch per sé je interne systemen boven de ervaring van de sollicitant wil zetten.

Bij deze grote financiële instellingen heb ik dus een keer minder te klagen over de vacature, hoewel er natuurlijk verbetering mogelijk is. Centraal Beheer Achmea mag trotser zijn op de goede dingen die ze gedaan hebben, Zwitserleven zou iets consistenter kunnen zijn. De grote verbetering ligt bij deze beide bedrijven echter vooral in de procedure. Ik vrees dat hier veel mensen afhaken, want sollicitatieformulieren zijn niet meer van deze tijd.

Sollicitanten die afhaken kunnen dat op veel plekken in het proces doen. Daarom hier een slide die ik in masterclasses die ik geef regelmatig gebruik. Bij matige vacatureteksten gaat het dus mis bij de eerste stap (actief werven). Regelmatig kom ik tegen dat het mis gaat bij de eigen website of wanner sollicitanten navraag doen bij alumni. Bij deze twee verzekeraars vrees ik dat de bottleneck zal zitten bij het contact.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

1 Reactie

    edwin

    @Bas, jammer dat je de ING site niet hebt genoemd…Ik zou daar ook eens naar kijken Bas, ik heb daar nog een praktijkvoorbeeld van meegekregen (echt waar) van een recruiter die een sollicitant die belde en zijn cv rechtstreeks wilde sturen aan die recruiter werd verwezen naar de ‘onmogelijke’ website…GEEN GRAP! Ik schat heel voorzichtig in dat deze kandidaat niet meer heeft gereageerd.Doet iemand moeite wordt die moeite niet beloond…Jammer, in deze krappe arbeidsmarkt moeten recruiters van companies zich realiseren dat elke kandidaat die gericht contact zoekt met het bedrijf een potentiele positieve marketeer kan worden van het bedrijf. Nog even inspelend op de verschillende recruitmentsites: de site van Zwitserleven vind ik zelf wel grappig, ik kwam daar recentelijk bij toeval op, maar wat je zegt de processen zijn niet klantgericht en zorgen ervoor dat sollicitanten afhaken…Teveel tijd kwijt met onnodig invullen van digitale formulieren. Misschien leuk om in een volgend artikel een top 5 samen te stellen van de beste recruitment sites? (Heb je laatst gezien van de Rabobank, waarbij je op je mobiel ‘live’ wordt teruggebeld?)

    Edwin


    29 juli 2007 om 05:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!