Adformatie trekt stekker uit Adfoblog
Bijna 2 jaar na de start besluit Adformatie te stoppen met haar weblog Adfoblog. Adformatie lanceert komende maandag haar compleet vernieuwde website waarbij Adfoblog geïntegreerd gaat worden in de nieuwssite Adformatie Online.
Afgelopen vrijdag stuurde Adformatie-hoofdredacteur Léon Bouwman hierover een mailtje naar alle gastbloggers van Adfoblog, die werden bedankt voor hun diensten:
(…) Met ingang van maandag 21 april gaat als eerste van alle titels de website van Adformatie live. Daar is de afgelopen maanden keihard aan gewerkt. Een belangrijke verandering in de nieuwe opzet is de integratie van Adfoblog en Adformatie Online in een nieuwe site. Adfoblog is in twee jaar tijd, mede dankzij jouw bijdragen, uitgegroeid tot een factor van betekenis in de blogwereld. Omdat Adfoblog echter te veel een stand alone-medium werd en te ‘ver weg’ raakte van wat Adformatie Online wil zijn, hebben we besloten tot een vernieuwde, geïntegreerde online opzet. (…)
Met enige verbazing is gereageerd door initiatiefnemer Jeroen Mirck, ex-blogger Mark de Kock en bekend marketingblogger Frank Meeuwsen. De keuze van Adformatie om de weblog te integreren in de nieuwssite, is na het vertrek van Mirck naar Emerce een logische. De manier waarop de bloggers worden bedankt voor hun diensten, verdient echter geen schoonheidsprijs. Aan de andere kant, hoe trek je dan de stekker uit een groepsblog en vertel je het de bloggers? Weet iemand nog hoe MarketingTribune het vertelde aan de bloggers die aktief waren voor het inmiddels niet meer bestaande MarketingPulse?
Tja, het komt mij over als weer een typsiche stuiptrekking van een uitgever oude stijl. We brengen het naar onze eigen site en… gooien de gratis redacteuren eruit, want stel je voor, anders blijken ze misschien wel net zo goed als de betaalde redacteuren…
Sorry, maar ik begrijp niet waarom je binnen een site geen blog kan hebben. Waarom dat wel los kan, maar niet in de site zelf. Handelen uit angst, zwaktebod.
Ik schrok eerst flink maar las vervolgens dit:
Dat is natuurlijk goed nieuws. Het kon natuurlijk eigenlijk niet dat er twee merken waren die naast elkaar leefden. Hopen nu wel dat ze het goed doen. Dat de bloggers daarvoor worden bedankt is echter geen goed teken aan de wand.
Als je jezelf ziet als een groep, dan kan het nooit zo zijn dat je mensen zo aan de kant zet. De groep blijft dan namelijk bestaan, kan met groot gemak een ander blog beginnen. Wie is eigenlijk eigenaar van de content? Is dat contractueel vastgelegd? Dat moeten wij maar eens uit gaan zoeken. Zijn er nog blogs die mensen zoeken? Ik wens de bloggers veel succes. Die komen we vast nog eens tegen.
@Marco hadden wij niet gewed dat voor juni Adfoblog zou verdwijnen? Is dat nog terug te vinden in de tweets?
De stap om Adfoblog te integreren in de nieuwe site van Adformatie lijkt me een logische, zo ontstaat een nog duidelijker link tussen de site en het tijdschrift. Wel is het jammer dat men er voor kiest om het groepsblog op te doeken, dit was toch een interessante community. Erg jammer ook voor de mensen die er enthousiast aan mee hebben gewerkt, dat het doek nu valt. Hopelijk gaat Adformatie nu zelf meer van dit soort artikelen plaatsen.
Net zoals Erwin van Lun ben ik nieuwsgierig hoe de integratie van site en blog voor ‘Communicatie Online’ is uitgepakt.
Ik vind het een logische stap dat dergelijke websites en blogs integreren, temeer omdat de scheidslijn tussen nieuws – waarin de feiten voorop (zouden moeten) staan, en blogposting – waarin ook stelling wordt genomen, steeds dunner wordt. Volgens goed journalistiek gebruik zijn feiten en meningen gescheiden, maar daarvoor heb je geen twee gescheiden platforms nodig. Dat kun je als online titel ook onder één ‘dak’ realiseren.
Eens met Sinst Smeding.
Lijkt me ook logisch omdat die 2 kanalen (site en blog) elkaar teveel in de weg zaten en veel te veel overlap hadden in content.
Kennelijk is Adfo er van overtuigd dat ze bij de integratie de huidige groep bloggers niet nodig hebben. Laten we over een paar weken eens kijken hoe ze dat hebben opgelost…
Jammer dat ze die gratis content, kennis, het netwerk en draagvlak van de vrijwilligers niet binnen het plan op Adformatie Online betrekken. Lijkt me een gemiste kans.
Misschien kunnen de ex-gastbloggers elders zich verenigen bij een andere groepsblog of zelf een nieuwe opstarten. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt en wat de resultaten van deze nieuwe koers zullen zijn, laten we zeggen, over een half jaar of een jaar?
Voor mij een perfect bewijs dat dergelijke (so called) ‘blogs’ geen blogs zijn/zijn geweest.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dit betekent voor AdfoResult en het Resultblog. Die structuur lijkt nu gelijk aan hoe Adformatie en Adfoblog zich op dit moment verhouden.
@Fred: is MarketingFacts al niet stiekum een tijdschrift aan het uitbrengen via MarketingTribune? Zo integreren de werelden, en zo moet het ook. Nu nog goede business modellen 😉
@Erwin Eh, dus… MarketingFacts ook geen echte blog? 😉
Laat ik er ook eens wat over roepen, na mijn ”ontslag” daar: een goeie vakblog maken is héél moeilijk, vreet véél tijd en véél energie, vraagt véél creativiteit en daarnaast véél commitment van iedereen er omheen, inclusief van het hogere. En levert -vooralsnog?- niet veel euro’s op. Maar je bouwt wèl leuke community’s op, waarmee t.z.t. van alles mogelijk is.
Een nieuwsblog maken is natuurlijk relatief eenvoudig. Dat is allerhande vaknieuws doorsluizen, de hele dag door, en hopen dat je ’t het eerste hebt. Zo trek je ook bezoekers. Alleen moet je maar hopen op reacties (=interactiviteit).
Maar ik vind persoonlijk -en ik denk oud-collega Jeroen Mirck ook, maar ik spreek niet namens hem- dat elk dominant vakblad in een bepaalde branche een héél goed blog zou moeten hebben. Dat hoort er gewoon bij, anno nu.
Adfoblog was toch wel een behoorlijk begrip geworden, maar een merk moet ook vooruit. Grote kans dat dit voor Adformatie zowel online als op print goed uitpakt. Kans dat het niet lukt is er natuurlijk ook, maar daar zal ongetwijfeld genoeg over gesproken zijn.
Adformatie, succes!
@Fred: ook MarketingFacts is een gewoon merk in het hoofd van mensen. Of dat nu een site is, een tijdschrift of iets waar we over praten wat totaal niet is aan te wijzen, het zijn per definitie merken. Elk merk heeft eigen uitingsvormen en interactie met haar klanten. Een ‘blog’ is zeker geen aangesloten en gedefineerd geheel maar een term die we nodig hebben gehad om communicatie tussen mensen en merken naar een ander niveau te tillen. Heel langzaam zal de term ‘blog’ weer in onbruik raken. Ben er zelf vorig jaar ook meer gestopt. Gewoon weer praten over redactie (die dan idd part-time werkt, wordt betaald of vrijwillig, wat maakt het allemaal uit).
@Erwin: Ik snap je betoog Erwin.
Prima als de term ‘blog’ in deze context weer in onbruik gaat raken.
Dan kan ie gewoon weer gebruikt worden voor ‘het web-loggen’. Want ik blijf van mening dat web-loggen iets anders is dan wat er op menige site momenteel gebeurt.
Je ziet… Ik ben en blijf eigenwijs. 🙂
@Fred: web-loggen? Je bedoelt de log files van het web? :-s
@Erwin: Als ik dit zo lees geloof ik dat ik jou nog een hoop uit moet leggen 😉
Lekker is dat…..
Had afgelopen week al een mailtje ontvangen van Adfo hierover binnen zien komen, maar gezien de drukke agenda nog niet voldoende begrepen dat input als blogger finito is.
Integratie is prima. Bloggers eruit gooien die er aan hebben meegewerkt een dieptepunt en blijk van traditioneel denken.
Eerst Adfo-live eruit, toen Mirck, toen Adfo-blog. Lijkt me een dalende tendens en tekenent voor toekomst van Adfo-online. De doelgroep was al zo lekker interactief (not), dus met een traditionele site zonder input van externe bloggers is precies in het straatje van de achterban. Er zou eens een discussie komen die je niet wilt…..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!