Uitgeverij Nieuw Amsterdam nu ook sociaal en interactief
Uitgeverij Nieuw Amsterdam kondigt vandaag middels een persbericht een restyling aan van de website van het bedrijf. En als je als uitgever (met als corebusiness papieren boeken) je website gaat restylen in april 2008, dan moet je er wél voor zorgen dat je iets doet met interactiviteit en video. Anders kan je het wel vergeten en doe je zeker niet mee. Dachten ze bij Nieuw Amsterdam.
Uit het persbericht: ‘De uitgeverij maakt zelf videoreportages om lezers te informeren over boeken en auteurs van Nieuw Amsterdam. Lezers kunnen op de site reageren op boeken en video’s.’ Voor alle auteurs van de uitgeverij is een apart platform, waarop ze, natuurlijk, kunnen webloggen en foto’s kunnen uploaden. Manon Burger, hoofd marketing van Nieuw Amsterdam: ‘Wij proberen op een nieuwe manier marketing te maken met hele kleine budgetten.’
Interactie bevorderen
Nieuw Amsterdam gaat web-tv inzetten als promotie- en marketinginstrument voor boeken en auteurs. De uitgeverij heeft hiervoor een eigen tv-studio en productieteam. Een mooie manier om boeken te promoten, lijkt me. Zie bijvoorbeeld hier een interview met Patrick Pouw, die onlangs debuteerde bij Nieuw Amsterdam met Salaam! (lees hier een voorpublicatie van het boek in De Pers).
Met de website wil Nieuw Amsterdam de interactie tussen auteurs en lezers bevorderen. Of de auteurs daarop zitten te wachten? Manon Burger: ‘Ja. Het grappige is, dat auteurs het erg leuk vinden om wat terug te horen van hun lezers. Ze hebben soms wel twee jaar zitten zwoegen op een boek. Ze vinden het vaak heel verfrissend om iets terug te horen van de gewone lezers en niet alleen van de recensenten. De auteurs willen heel graag met de lezers in contact komen. Het is dus een vraag, die van twee kanten komt.’
Eigen webshop
Burger verwacht heel veel van de interactie en van de promotie van de auteurs via de vernieuwde site. Maar, denkt Burger: ‘De boekhandel zal hier gemengd op reageren. Wij benaderen nu rechtstreeks consumenten. We hebben nu een eigen webshop, we zijn de eerste uitgever die dat doet.’ Burger vindt dat een logische stap. ‘Wij zijn vooral bezig met de promotie van onze auteurs. Als je alle informatie geeft over een auteur, dan is het gek om niet ook direct de boeken te verkopen.’
YouTube en inloggen
De interviews met de auteurs worden aangeboden via YouTube. Dat ziet er niet professioneel uit, vind ik zelf. Burger: ‘We vinden het meer van deze tijd om alles te delen. Wij proberen op een nieuwe manier marketing te maken met hele kleine budgetten. We zijn ook bezig met een eigen channel op YouTube, dit is dus eerst een test.’
Andere terzijde: om te reageren op de nieuwe site moet je je eerst registreren. Burger: ‘Een lezer reageert naar een auteur toe, en we willen dat hij dat persoonlijk doet. We willen dat mensen die reageren echt betrokken zijn bij een boek en bij een auteur.’
Geweldig initiatief! Ik denk zelfs dat – wanneer meer van zulke initiatieven in het leven worden geroepen – het de internetactiviteit in oudere bevolkingsgroepen zal verhogen.
Bij mijn bezoek aan de site knap ik al gelijk af…. Het filmpje op de frontpage is niet gelijk af te spelen maar brengt je naar een andere pagina…. Het spijt me, maar dat vindt ik een soort van wortel voorhouden en deze pas later echt geven…
@Martin Dan knap jij dus ook af op de frontpage van youtube?
@Gijs
Ik vind er nogal een verschil zitten tussen deze frontpage en die van youtube qua functie en doel. Daarbij zijn alle filmpjes met een play button erin bij youtube (embedded of niet) altijd gelijk af te spelen en hier dus niet!
the ultram er tramadol hcl – generic of tramadol
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!