Nationaal Gaming Onderzoek: Nederlanders besteden 48 miljoen uur per week aan computergames

21 mei 2008, 03:57

{title}

Driekwart van de Nederlandse bevolking van acht jaar en ouder speelt computergames. Gemiddeld besteedt zo’n gamende Nederlander vier uur per week aan het spelen van spelletjes op de computer, het totale aantal besteedde uren aan gaming komt uit op 48 miljoen uur per week. In 2007 bleek al uit eerder onderzoek van TNS dat 43 procent van de Nederlandse bevolking regelmatig (gemiddeld minstens een kwartier per dag) een game speelt.

Dit en nog veel meer blijkt uit het Nationaal Gaming Onderzoek van 2008, dat TNS NIPO en Newzoo in april van dit jaar hebben gehouden onder ruim vijfduizend Nederlanders. Het onderzoek zou representatief zijn voor de ruim 12 miljoen Nederlanders van acht jaar en ouder die toegang hebben tot internet. Hieronder de hoofdpunten op basis van het persbericht, alsmede (nog meer) grafisch materiaal uit het onderzoek (dat is mooi, want het onderzoek kost 3.500 euro). En ook hieronder: een reactie van Peter Warman van Newzoo.

72 procent van de de Nederlanders speelt games

‘De veronderstelling dat computerspelletjes alleen door jongeren worden gespeeld blijkt niet te kloppen. Het is inderdaad zo dat vrijwel alle Nederlandse jongeren van acht tot en met negentien jaar games spelen (meer dan 95 procent), maar ook meer dan de helft van de Nederlandse 50-plussers doet dit regelmatig: 57 procent,’ leert ons het persbericht. Dus: 72 procent van de Nederlandse (online) bevolking speelt games.

{title}

Gamen: gemiddeld vier uur per week

Over alle platforms (Stand-alone games, Multiplayer online games, Game portals, Branded games, Chat-messengers, Virtuele werelden, Downloadable games) wordt vier uur gemiddeld aan computerspelletjes besteed. Multiplayer online games steken er boven uit: 4,3 uur en 4,2 uur per week per speler. Voor gameportals en consoles ligt het gemiddelde aantal uren iets lager (2,7 en 3,2 uur). Zie verder grafiek hieronder:

{title}

Meerdere platformen

Vrijwel evenveel Nederlanders spelen games stand-alone op de PC, op gameportals en op consoles: ieder platform trekt ongeveer een derde van de populatie. Verder blijkt, dat de meeste mensen op meerdere platforms spelen. 83 van de console-spelers gamet ook op de PC.

{title}

Puzzelen populairder dan schieten

Maar wat zijn nu de populairste games onder die enorme groep van 8 miljoen Nederlanders? Antwoord: puzzelgames. Op de tweede plaats: adventure/strategie games met 39 procent, gevolgd door braintraining games met 30 procent. Pas op de vierde plek (20 procent) volgen de games waarin gevochten of geschoten wordt (deze worden met 48 procent het meest gespeeld door consolegamers).

{title}

Reactie Peter Warman (Newzoo)

Peter Warman van Newzoo reagert op de onderzoeksresultaten: ‘Gaming in Nederland wordt steeds extremer wat leeftijd betreft. Je ziet dat de curve na 50 weer omhoog gaat. Het puzzelen wat bejaarden altijd al deden is flink opgeschoven naar online. Wat ik verder opvallend vind, is dat de tieners die gamen, ook veel spelen op gameportals. Het grootste gedeelte van de gamers die op consoles speelt, speelt ook op portals. Ze zijn dus beide populair, bij dezelfde mensen.

‘Het wordt dus steeds lastiger om gamers in categorieën in te delen, omdat meerdere gamers op verschillende platformen aanwezig zijn. Dat is inderdaad voor adverteerders een voordeel, en tegelijkertijd een nadeel. Maar: je kunt ook een van de kanalen kiezen als adverteerder, omdat verschillende groepen op beide platform aanwezig zijn. Wat je dan als adverteerder gaat doen, hangt af van de mogelijkheden van het platform.’

‘Wat het onderzoek verder leert, is dat je iedereen die gamet niet op een grote hoop moet gooien. Je ziet dat “maar” 20 procent van alle games iets met geweld te maken heeft. Verder vind ik de stormachtige opkomst van de bewegingsgames met de Wii best een heftige ontwikkeling.

‘In de toekomst zal de tijdsbesteding aan games verder toenemen. Dat komt met name door een verdere verbreding van de ouderendoelgroep en een nog grotere diversiteit aan spelletjes. Zowel leren, als om fit te blijven; er komen nog meer games voor verschillende doeleinden. Bij tieners zit de groei overigens wel aan de max, denk ik.’

Meer weten? Check de site van Nationaalgamingonderzoek.nl.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Loev

    “Verder vind ik de stormachtige opkomst van de bewegingsgames met de Wii best een heftige ontwikkeling.”

    *kugh* Allereerste echte bewegingsgame is te koop en direct is er een stormachtige opkomst?

    Sony en Microsoft gaan natuurlijk WiiFit kopieren maar om dan nog van een stormachtige opkomst te praten is zwaar overdreven.


    21 mei 2008 om 05:53
    CemYildiz

    @Loev: Wii Sports heeft zichzelf tot nu toe al bewezen – het is DE game bij uitstek die de Wii verkopen een mega boost heeft gegeven (we praten hier over tientallen miljoenen stuks). Wii Fit gaat deze boost alleen maar versterken nog. Waarom denk je dat de Wii zo’n bredere doelgroep aanspreekt? Denk je niet dat dat komt door juist de “bewegingsgames” en de bewegingsgevoelige Wii controller?

    In ieder geval een mooi onderzoek met indrukwekkende cijfers. De media door adverteerders ten opzichte van de media consumptie is, zoals verwacht, dik uit verhouding. Ik ben benieuwd wat adverteerders en mediabureau’s de komende jaren gaan doen met gaming, buiten de standaard database-vullende-advergames.


    21 mei 2008 om 06:36
    Peter Davelaar

    @Cem: Helemaal mee eens.

    Mooie resultaten, ook positief dat er nog redelijk wat data beschikbaar komt voor het brede publiek!


    21 mei 2008 om 07:21
    Vincent Neve

    Ik vind “75% van de nederlandse bevolking van 8 jaar en ouder speelt computergames” nogal misleidend als ik daarna in de tweede figuur van het artikel zie dat de categorien 35+ en 50+ op 50-70% zitten. Daarnaast zou ik graag wat specifieker weten welke games per leeftijdscategorie gespeeld worden, volgens mij is dat met de variabelen van dit onderzoek best te bepalen.

    Hoewel Wii ervoor zorgt dat ook oudere leeftijdscategorien aan de console gaan, geloof ik toch dat opa dat niet doet en online bridge, of gewoon patience op de pc speelt (overigens zonder daar een oordeel aan te geven, ik kaart ook graag). Dat onderscheid en die verhoudingen lijken mij nog wat interessanter. Leuke post

    @Matthijs: is hier meer info over vrijgegeven?


    21 mei 2008 om 07:54
    mgvandenbroek

    @Vincent Neve: Dank. Je hebt gelijk, dit is interessant materiaal. Moet zeggen, dat ik niet meer heb, dan het persbericht en de grafieken die ik hierboven gepubliceerd heb. Dus hoe het precies zit, dat kan ik je helaas niet vertellen. Ik heb gewoonweg niet meer data. Ik zal even aan Peter Warman vragen, of hij wil reageren op je vragen!


    21 mei 2008 om 08:28
    Peter Warman

    @Vincent Dat bij een gemiddelde van 72% sommige leeftijdcategorien hoger dan 72% scoren en sommigen lager lijkt mij een statistisch grondbeginsel. 😉

    Per doelgroep is inderdaad alle data over platforms, genres en speeltijd bekend inderdaad. Dat is de voornaamste reden dat er 20 bedrijven al vantevoren de data hebben gekocht. Daar kunnen ze hun klanten goed mee adviseren. Zo zie je bijvoorbeeld dat 26% van de vrouwen van 50+ games download om ze te spelen en hiervan (nog maar) 4% op Nintendo DS speelt. In een andere doelgroep zoals meisjes van 13 t/m 19 zit het er weer heel anders uit. Circa 45% van deze groep speelt op gameportals. Ongeveer hetzelfde percentage speelt graag puzzels online in deze leeftijdscategorie. Dit zijn wat voorbeeldjes van feitjes die je eruit kan halen. Crossover info is ook leuk: hoeveel console spelers spelen ook op gameportals enz.


    21 mei 2008 om 08:51
    Vincent Neve

    @Peter Warman: Dank voor je reactie. Dat een gemiddelde uit hogere en lagere waarnemingen bestaat zal ik niet met je betwisten inderdaad:)… Wat ik hier maar mee wilde zeggen is dat als je die 48 mln uur aan die 75% van 8 jaar en ouder koppelt, geimpliceerd wordt dat ouderen flink wat uren gamen. In werkelijkheid echter, zijn zij de groep die het gemiddelde van 8 jaar en ouder omlaag haalt en ook nog eens veel minder uren speelt. Maar interessant onderzoek in ieder geval


    21 mei 2008 om 09:59
    Martin Voorzanger

    Helaas is scrabbelen, mens-erger-je-niet, klaverjassen, pim-pam-pet en bamzaaien niet meegenomen in het onderzoek. Als dit volgend jaar welllicht toegevoegd kan worden, dan zal blijken dat nederland eigenlijk niet veel anders doet, naast tv kijken. Maar diepgaand onderzoek moet dit nog staven.

    @Peter: gefeliciteerd met de publicatie van het rapport. geeft duidelijk weer wat de mogelijkheden zijn voor alle betrokkenen om gaming verder op de kaart te zetten.


    21 mei 2008 om 19:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!