Zuigende merken op Twitter?
Rodney Rumford is geen gemenerik en is, zo meent hij, ook niet ‘bad spirited’. Maar hij heeft wél deze blogposting in elkaar gezet, na ‘grondig onderzoek’: ’33 Brands that suck on Twitter’. Er zijn volgens Rumford nogal wat bedrijven die er op Twitter een potje van maken. En dat wekt ergernis op.
‘Some might argue that a brand just publishing their newsfeed and saying they are on twitter is fine. I think if you just publish your news stories or blog/rss feed updates through twitter; then you suck. Why? I have a feed reader and don’t need your noise on twitter,’ schrijft Rumford. Ben je als bedrijf alleen maar aan het ‘zenden’ op Twitter, en volg je verder niemand? ‘You suck,’ is de conclusie van Rumford. Heb je je merk laten kapen door iemand anders? ‘You suck’. Hieronder de hele lijst. En een positief geluid.
Mooie is: Starbucks heeft al gereageerd op de posting van Rumford. Starbucks was ‘parked’, maar ‘suckt’ nu niet meer, omdat er inderdaad heuse ‘mensen’ achter de Twitteraccount van de koffieboer bleken te zitten.
Natuurlijk is Rumford aan het provoceren en ja, het gaat hier om de Amerikaanse markt. Ik ben benieuwd welke Nederlandse merken het goed doen op Twitter, volgens de criteria van Rumford.
34 Brands That Totally Suck & Don’t Get Twitter
- Starbucks – parked
- HPNews – parked
- iPhone – hijacked
- Budweiser – parked
- Sony – hijacked & parked?
- NBCNews – hijacked? last update a month ago
- Wellsfargo – hijacked
- Bankofamerica – parked
- Absolutevodka- go steal it
- Padres – parked
- Monsterjobs – parked
- Vivendi – hijacked
- Motorola – hijacked
- eBay – hijacked
- IBM – quiet Wants you to direct message?
- WindowsXP – hijacked
- Intel – hijacked
- Nokia – hijacked
- Disney – hijacked
- Marlboro – hijacked
- Cisco – hijacked
- Nike – parked
- Pfizer – hijacked
- Ikealiving – hijacked
- HarleyDavidson – parked
- Nissan – parked
- Reuters feed 1 month since update
- Hertz – go steal it
- Deltaairlines – no tweets for over a year
- McDonalds – hijacked
- Verizon – hijacked/parked
- Sprint – hijacked
- Paypal – hijacked
‘This list could go on and on but, after doing several hours of research into this issue we think we have made our point with the names mentioned above,’ schrijft Rumford. Duidelijke taal…
In deze posting over Dell laat
Rumford zien inderdaad geen slechterik te zijn die alleen maar wil schoppen
Neville Hobson zien hoe het ook kan. Op een persconferentie in San Francisco konden twitteraars live vragen stellen aan Dell via Twitter over de lancering van de Latitude laptops. Ook was er een live screencast. Hobson: ‘Right from the start of the event, Twitter was a hotbed of activity. Digital_Nomads, the Twitter account Dell had set up for this event and managed by three of Dell’s community team, fielded questions and comments coming thick and fast throughout both presentations, right up until the press conference webcast ended after about 45 minutes.’
@Ton: Je hebt helemaal gelijk. Inmiddels gewijzigd, haalde de twee door elkaar… 🙁
Rumford zegt dus, vrij vertaald: “Ben je als bedrijf alleen maar aan het ‘zenden’ op Twitter, en volg je verder niemand? ‘You suck’. Heb je je merk laten kapen door iemand anders? ‘You suck’.”
Je merk laten kapen vind ik net als eerdere reacties hierboven niet per se een bewijs voor een slecht merk. Marketeers zitten niet achter hun bureau om de hele dag maar weer accounts aan te maken op elk social media dat het misschien ooit wel eens zou kunnen gaan worden. Als je niks met Twitter wil gaan doen, waarom zou je er dan per se een account aanmaken?
Wat dat andere punt betreft: louter zenden doen alle nieuwsmedia. Die hangen er gewoon hun feed in. Niet echt interactief, maar ik vind dat niet per se verkeerd. Als merk kun je dat ook doen, met de feed van je merkblog. Een echte dialoog kan ook, maar is niet altijd een must.
Voor Twitter loop ik net zo warm als voor 2nd Life.
Daar moest je een paar jaar geleden ook op aanwezig zijn als bedrijf.
Heeft alleen zin gehad als je daar als eerste was (vanwege overige publiciteit).
Twitter is een klein groepje fanatieke gebruikers (correct me if I’m wrong).
@jeroenmirck: geheel met je eens. Bij Broadcast Magazine zijn we ook te volgen via Twitter. Dat is eigenlijk gewoon een feed, inderdaad zenden. Alvorens een merk gaat interacteren met zijn ontvangers, waar ik ansich voor ben, moeten er behind the scene wel de nodige aanpassingen zijn gemaakt. Dat kost o.a. tijd en verandering mindsets bij mensen…En dan stapje voor stapje de dialoog aangaan…inderdaad geen must, maar op termijn wel wenselijk.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!