Top 20 sociale netwerken in VS
Adam Ostrow verwijst op Mashable (via @gvenkdaily) naar de Amerikaanse top 20 social network sites zoals gemeten door Nielsen Online. Nu zijn dit soort lijstjes meestal niet zo heel interessant en zijn het de usual suspects zoals MySpace (ruim 60 miljoen unieke bezoekers per maand) en Facebook (bijna 40 miljoen unieke bezoekes per maand) die de lijst aanvoeren. Interessanter is om te kijken naar de verschuivingen in het afgelopen jaar. Zo is het bereik van MySpace nauwelijks toegenomen en zien we flinke groei bij Facebook (+100%), LinkedIn (+146%), Tagged.com (+352%), Ning (+387%) en Twitter (+419%).
Let wel, deze cijfers gelden alleen voor de VS. Wereldwijd ligt het bereik van deze websites veel hoger en kunnen de verschuivingen anders liggen.
Opvallend is dat er behalve Last.fm, Flixster en de verzameling social networks die Ning is, geen enkel “niche” social network de top 20 haalt. Nu is één van de definities van een niche dat die kleiner is dan de massa. Maar ik ben wel erg benieuwd naar de long tail van de social networks, als die er al is.
Veel communities gericht op sport, vrouwen, ouderen, muziek, kunst, etc bestaan bij het feit dat er genoeg potentiële fans zijn voor een community. Maar blijkbaar (nog) te weinig voor een community in de top 20.
@Gijsbregt: eerlijk gezegd denk ik dat kwantiteit zijn langste tijd heeft gehad, het gaat steeds meer om kwaliteit. Er zullen andere parameters dan bereik (unieke bezoekers) moeten komen om sites te kunnen vergelijken. Aantal geregistreerde leden, herhalingsbezoek, bezoekduur, aantal interacties, etc. Ben benieuwd wanneer de eerste nieuwe lijstjes verschijnen!
@marco
Voor een deel ben ik dat met je eens en bij de kwaliteit hoort dan ook kwalitatieve inzet van reclame (want daarom maken we die lijstjes). Daarnaast krijg je dan syndicaten van sites (of bedrijven à la Webads) die rechten om te adverteren op bepaalde sites bundelen tot kwalitatief en kwantitatief bereik.
Mensen willen graag ergens bij horen, naar mijn mening worden communities in de toekomst steeds belangrijker. Zowel voor mensen, als voor organisaties.
een gemiddelde verblijftijd van meer dan 2 uur (MySpace) maar ook de gem. tijd van Facebook vind ik ongelovelijk. Enig idee hoe dit gemeten wordt? Zal we niet 2 uur interactie zijn…men zal de pagina gedurende een tijd open hebben staan terwijl ze met andere dingen bezig zijn.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!