Maak optimaal gebruik van Flickr in zes stappen
Google is gek op social media sites. Iedereen die een Facebook-, Vimeo- of Twitteraccount heeft weet dat inmiddels. Want voor de gemiddelde ego search komt een hoop van dat soort profielen bovendrijven. Dat is natuurlijk erg prettig, want wie wil nou niet de zoekresultaten domineren op zijn eigen naam? Zolang je die profielen een beetje netjes houdt levert dat de beste online PR op die je maar kunt wensen.
Google is ook gek op Flickr. Dat is natuurlijk logisch, aangezien Flickr steevast in het rijtje social networks voorkomt. Maar van al die communities is Flickr wat mij betreft één van de minst bewerkelijke om bij te houden. Iedereen maakt immers foto’s, of het nou met een Canon EOS 50D is of met een iPhone. Af en toe een foto uploaden kost je in ieder geval minder tijd dan constant de “online buzz” bijhouden. Maar hoe maak je nou maximaal gebruik van de mogelijkheden die Flickr je biedt om goed te scoren met je profiel en je foto’s?
Stappenplan voor Flickr
Om je foto’s en daarmee uiteindelijk je profiel beter te laten scoren in de zoekresultaten moet je met een aantal zaken rekening houden. Want voor niets gaat de zon op en vergeet niet dat je op Flickr en andere fotosites enorm veel concurrentie hebt. Een beetje hulp kan daarom geen kwaad.
De foto zelf: keywordonderzoek
Je optimalisatieproces begint al bij het nemen van de foto. Wat ga je vereeuwigen? Wat willen de mensen zien? Dat klinkt vreemd, totdat je bedenkt dat er waarschijnlijk meer gezocht zal worden op foto’s van gecrashte auto’s dan op foto’s van je laatste familiefeest (afhankelijk van je familieleden natuurlijk). Dus feitelijk begint je shoot al met gedegen keywordonderzoek. Kijk bijvoorbeeld wat de meest bezochte groups binnen Flickr zijn. Flickr houdt zelf een lijst bij van wat ze zelf “Groups we’ve noticed” noemen. Als je afbeelding hierin zit ben je natuurlijk spekkoper.
De titel: keywords baby, keywords!
Zoals altijd geldt ook voor je Flickr foto’s dat je goede titels moet gebruiken. De titel is vaak het eerste wat mensen zien in de zoekresultaten. Die moet relevant zijn, voorzien van de juiste keywords. DSC0069.JPG is doorgaans niet de meest verleidelijke titel. “Mogwai Live” is al een stuk relevanter maar nog steeds niet genoeg. Wil je echt goed gevonden worden dan zul je specifiek moeten zijn: “Mogwai live in De Oosterpoort Groningen, The Netherlands, November 1 2008” dekt de lading veel beter. Vergeet niet dat de titel ook wordt gebruikt als interne linktekst binnen Flickr, dus hoe relevanter je titel is, hoe beter.
De beschrijving: Content is king!
De volgende stap is om een goede beschrijving bij je foto te maken. Want de description is de content waarop de fotopagina kan gaan ranken. Ook hier moet je je keywords zorgvuldig verwerken in een lekker leesbare omschrijving. Voorts biedt Flickr de mogelijkheid om links toe te voegen. Maak hier ook gebruik van, link bijvoorbeeld naar de review die je geschreven hebt van het concert waar je de foto genomen hebt. De links worden weliswaar voorzien van een nofollow maar vergeet niet dat ze je ook direct bezoek kunnen opleveren.
Tags: semantiek en structuur
Web 2.0 zag de geboorte van tagging. Het idee om content in te delen op basis van steekwoorden, tags, is eigenlijk heel logisch. Je brengt structuur aan door een verzameling gerelateerde items te groeperen. Ook Flickr maakt gebruik van tagging. Het toevoegen van tags zorgt ervoor dat je foto op de verschillende tagpagina’s te zien zal zijn. Deze overzichtspagina’s scoren bijzonder goed in Google, zoals je ook kunt zien in het screenshot bovenaan deze post. Als je op Flickr tags wilt toevoegen die bestaan uit meerdere woorden is het raadzaam om aanhalingstekens te gebruiken: “Oosterpoort Groningen”. Doe je dat niet dan worden de termen aan elkaar geplakt. Ook dat kan trouwens interessant zijn, getuige het feit dat de tagpagina “5thavenue” al gauw 13.000 foto’s bevat.
Flickr groups: intern linkbuilden
Je kunt je foto’s op Flickr toevoegen aan groepen. Er zijn vele verschillende te vinden, gebaseerd op gemeenschappelijke kenmerken van foto’s. En als je vindt dat jouw foto niet past binnen de bestaande groepen dan maak je een nieuwe aan. Andere gebruikers kunnen dan hun eigen foto’s toevoegen. Zo ontstaat een soort van micro-community binnen Flickr. Groups lijken wat dat betreft wel wat op tags, met als verschil dat je je foto actief aan groepen moet toevoegen. Kies hiervoor overigens wel relevante groepen. Zie het als intern linkbuilden.
Rechten: all rights reserved? Wrong!
Als je een foto toevoegt aan Flickr zal er automatisch een licentie worden gekoppeld aan de foto. Op basis van die licentie kun je dus zelf bepalen wie jouw foto waarvoor mag gebruiken. Om ervoor te zorgen dat je foto zoveel mogelijk verspreid wordt kies je voor het type “Creative commons”. Op die manier kan iedereen je foto’s gebruiken. Als je foto goed genoeg is kan je dat weer extra inkomende links opleveren. En het is ook nog eens goed voor je karma!
Flickr: een afbeelding in plaats van duizend woorden
Flickr is een interessante manier om aan linkbuilding te doen. Daarnaast levert het je een extra positie in de zoekresultaten op. Het biedt ten slotte een uitstekende plek om aan image building te doen: je Flickr fotostream zegt veel over wie je bent.
De optimalisatietips voor Flickr op een rijtje:
- Verricht keywordonderzoek alvorens je een foto maakt.
- Verzin een relevante, keywordrijke titel.
- Gebruik de description om tekstuele content toe te voegen. Plaats links.
- Voeg relevante tags toe.
- Plaats je foto in relevante groups.
- Get it out there: Creative Commons
Dit artikel is geïnspireerd door de presentatie die Michael Gray alias Graywolf gaf in de sessie Give it Up: White Hat Edition tijdens de SMX East 2008 in New York.
Interessant artikel, maar voor een wat professionelere fotograaf is Flickr.com niets anders dan een goede manier om gevonden te worden in zoekmachines.
Creative Commons
————————-
Hoewel ik zelf redelijk wat verkocht heb via Flickr.com ben ik het niet eens dat een creative common licentie van belang is. Er wordt veel gestolen van Flickr.com en zonder enige vergoeding gebruikt. Dus ik ga niet vooraf zonder overleg toestemming geven aan iemand om mijn foto’s te gebruiken. Mijn tip zou zijn om toch elke foto te watermerken en laat ze maar contact opnemen. Ik heb zelf foto’s ook gewoon weggegeven, verkocht voor cadeaubonnen, verkocht voor fiscale vergoeding en gewoon opdrachten gehad via de site.
Creative Commons is niks voor de serieuze fotograaf. “Als je foto goed genoeg is kan je dat weer extra inkomende links opleveren. En het is ook nog eens goed voor je karma!” Zoals ik ooit heb gehoord ‘Karma doesn’t pay any bills!’.
Groepen/Linkbuilding
—————————–
Ook lid worden van ‘groepen’ heeft naar mijn inziens weinig nut. Kopers zoeken je vaak op via de interne zoekmachine van Flickr.com of via Google Afbeeldingen (belang van goeie titel/content/tags). Als je ophemeling zoekt van je foto’s van andere Flickr.com members prima.
Keywords
————-
“Verricht keywordonderzoek alvorens je een foto maakt”. Deze tip begreep ik niet helemaal. Moet ik eerst onderzoek plegen naar welke keywords goed zijn voordat ik een foto maak? Ik maak foto’s, ik plaats foto’s en wat er dan gebeurt kan je minimaal beïnvloeden. Of het bij iemand in de smaak valt bijvoorbeeld. Via ANP verkoop ik ook foto’s, daar werken we ook met keywords en content, maar geen titel. Ik zou eerder zeggen, vericht keywoord onderzoek alvorens je een foto plaatst. Kijk bijvoorbeeld naar iStockphoto, de mensen die daar het meeste verkopen zijn de mensen die goed gebruik maken van keywords.
Nieuwe Tips
—————–
Mijn grootste tip zou zijn je publieke naam op Flickr.com. Ik plaatste daar niet alleen mijn volledige naam (zoals in het artikel getoond wordt) maar mijn fotografie website URL. Bij elke zoekopdracht in een zoekmachine kwam de titel van de foto naar boven inclusief mijn naam en website adres. Je moet een imago opbouwen online. Ook al gaan mensen eerst via Flickr.com, zet een link naar de foto op je eigen site, of gewoon naar een contact formulier op je eigen site en dan genereer je genoeg leads (als doorgewinterd web analist kan ik het niet laten om te zeggen: zet een campagne code in je link)
Conclusie
————
Het hebben over optimalisatie tips voor Flickr.com is een breed onderwerp. Een kleine percentage gebruikt de site voor (semi) professionele redenen. Ik zou alleen aan optimalisatie beginnen als je commerciële aspiraties hebt. Want, en dat is de meeste belangrijke tip, als je geen goede, interessante foto’s kan maken kan je optimaliseren wat je wilt, maar je schiet er niks mee op!
Just my €0,02
Fijn weekend 🙂
dit geldt natuurlijk ook voor die andere imposante social site: Youtube
🙂
eigenlijk vreemd dat nederlanders daar nog niet massaal vertegenwoordigd zijn…
@martijn Hoe bedoel je? 2/3 van de Nederlanders wordt door youtube bereikt…
Hoewel je een link kunt toevoegen aan de foto beschrijving geeft Flickr een rel=nofollow aan deze link. Betreft linkbuilding heeft het voor Google geen zin, toch?
@Christian
Een rel=nofollow zal je inderdaad geen rankingwaarde opleveren. Je zult de link echter wel terugzien in de lijst met inkomende links in je Google Webmaster tools. Dat betekent dat Google de link wel degelijk ziet en volgt. En stel dat de link bij die foto je honderden bezoekers per dag oplevert. Alleen daarvan word je al blij!
Vervolgens zie ik ze bij Google denken: ‘Joh! Op die ene link bij die foto op Flickr wordt heel vaak geklikt! Kennelijk vindt men dat een interessante website, gerelateerd aan het onderwerp van de foto! Waar gaat de pagina achter die link over? Ah, een review van het concert waar de foto genomen is. Misschien is dat wel een relevant webresultaat voor de zoekopdracht “concert Mogwai Groningen”.’
Nofollow of niet, ik ben ervan overtuigd dat een link waar veel op geklikt wordt je wel degelijk wat oplevert qua rankings. Nogmaals, ik kan dit niet hard maken. Maar zoekmachines zijn niet blind.
@matthew
Leuke toevoeging! Ik heb nooit professionele fotografen in gedachten gehad toen ik dit artikel schreef. Het ging mij er vooral om methodes te formuleren waarmee je een social community als Flickr in kunt zetten om de SERPs te beheersen op bijvoorbeeld je naam of product. Vandaar ook de tip om de rechten op je foto te versoepelen naar Creative Commons.
Ik zie Flickr, Youtube, Vimeo en al die andere sites vooral als middel om je naam of je merk in de zoekresultaten naar voren te laten komen. Gecombineerd met de andere best practices kan dat zowel direct verkeer als betere zoekresultaten opleveren. Je hebt het over het watermerken van je foto’s. Dat lijkt me meer iets voor de gemiddelde stockphoto site. Die zijn daar ook voor bedoeld. In mijn optiek is Flickr veel meer creative commons dan dat.
Je zegt dat Flickr je ook daadwerkelijk transacties heeft opgeleverd. Ik ben heel benieuwd naar de manier waarop dat gegaan is! Kun je daar meer over vertellen? Volgens mij levert dat een bijzonder interessant vervolgartikel op, ;).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!