Media Embassy lanceert Social Media Monitor

13 maart 2009, 05:23

Media Embassy lanceert Social Media Monitor

Social media is momenteel een veel besproken onderwerp in de media, waarbij er veel over de zakelijke mogelijkheden van de social media wordt gesproken. Maar in hoeverre worden de social media ook daadwerkelijk door de Nederlandse bedrijven ingezet en verwerkt in de bedrijfsstrategie?

Om die inzet te kunnen bepalen, heeft Media Embassy deze week de Social Media Monitor gelanceerd, een onderzoek naar de aanwezigheid van Nederlandse bedrijven op social mediasites. Hierbij wordt gekeken of bekende Nederlandse merken enerzijds officieel aanwezig zijn op social media en zij social media daarmee in de bedrijfsstrategie incorporeren en anderzijds of zij de mogelijkheden van de verscheidene social media benutten. Met dit onderzoek kan inzicht worden verkregen over hoe bedrijven social media als een extensie gebruiken voor hun communicatie met de Nederlandse consument.

De Social Media Monitor is gebaseerd op de lijst top 100 Nederlandse adverteerders (bron: Nielsen Media). Per merk is de aanwezigheid geanalyseerd. Op basis van een aantal variabelen is per social medium een score toegekend. Op basis van deze scores zijn de eindscores bepaald en is de ranglijst opgesteld. De betrokken social media zijn Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Flickr en een eigen weblog. De eerste editie van de Social Media Monitor (pdf) laat zien dat adverteerders het massaal laten afweten. Slechts 14% van de merken is aanwezig op social media. Als we kijken naar de merken die wel aanwezig zijn, dan valt het op dat er veelal geen sprake is van interactie en veel mogelijkheden onbenut blijven.

Interessant initiatief alhoewel ik wel vraagtekens plaats bij de gekozen aanpak. Waarom handmatig zoeken naar inzet van social media en niet de bedrijven vragen wat ze doen op gebied van sociale media. Niet alleen is daarmee de monitor zeer tijdrovend (nu uitgevoerd door student), de kans op missers is groot. Als voorbeeld de Rabobank die volgens de monitor niet aanwezig zou zijn op Hyves en Twitter (naast de vele individuele werknemers die aktief zijn op Twitter), maar dat wel degelijk is. Iemand de lijst al eens goed gevalideerd?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

15 Reacties

    Erik van Roekel

    wat dacht je van UPC Webcare? Nu komt UPC alleen bij twitter terug, geheel niet in lijn met de inspanningen en resultaten van webcare team in de social media.

    Heb alleen niet gevoel dat eindconclusie heel veel anders zou worden als onderzoek iets anders werd opgezet.


    13 maart 2009 om 06:40
    wouterkiel

    Verder kun je je afvragen waarom alle aparte Twitter accounts van bijvoorbeeld de 3FM DJs niet meegenomen zijn. Bijna elk programma heeft een eigen account waar tijdens maar ook voor en na de uitzending heel regelmatig op gecommuniceerd wordt. Feitelijk is dat ook “company related” en zou je het mee moeten nemen in de waardering.


    13 maart 2009 om 07:13
    Gijsbregt

    Ik mis van een aantal bedrijven ook de aanwezigheid op bijvoorbeeld Twitter en Hyves. Denk bv aan Unilever dat met bijna al haar merken op Hyves aanwezig is.

    Concept is dus prima, maar executie wat minder.


    13 maart 2009 om 07:13
    wouterkiel

    @Gijsbregt

    Mee eens, het is absoluut een tof concept. Ik denk dat als dit wat meer uitgekristalliseerd wordt het een prima aanvulling zal zijn!


    13 maart 2009 om 07:20
    alexvanleeuwen

    Heel goed initiatief, ik denk dat wij (Buzzcapture) dit proces zeker kunnen vergemakkelijken, maar de vraag is of we de postings/tweets namens (dus niet: over) eruit kunt filteren.


    13 maart 2009 om 13:08
    Peter Bonjernoor

    Ga voor de grap maar eens op Hyves zoeken naar de nummer 1, MTV…

    Bij leden vind je niet de zender.

    De MTV-gerelateerde Hyve (zoeken op ‘mtv’ binnen bedrijven) met de meeste leden (232 slechts) heeft op de voorpagina in de Widgets nog een niet werkende test staan.

    In de blog staan twee berichten. De oudste van 9 december (vorig jaar? Weet je nooit by Hyves, kan ook 2005 zijn), en de laatste van 4 februari (jaar?). Beide bevatten alleen een plaatje, en hebben 0 reakties.

    Dan maar eens op zoek op MTV.nl zelf. Er is niets over Hyves te vinden op de site…

    Dus, ondernemers van Nederland, als je gemakkelijk op de eerste plaats in zo’n belangwekkend onderzoek wilt komen te staan, maak dan een Hyves profieltje aan en werk die eens per kwartaal bij!

    /sarcasme


    13 maart 2009 om 13:48
    Jos Govaart

    Deze aanpak vertelt maar de helft van de impact. Wat ik echt mis, zijn alle specfiek getargette initiatieven. Deze aanpak is weliswaar een begin, en eindelijk iets wat inzoomt op de Nederlandse situatie. Maar het blijft een verzameling der verzamelbakken. Wat mij betreft: een mooi begin, maar er is nog een hoop werk te doen.


    13 maart 2009 om 13:51
    Peter Bonjernoor

    @Niels – ik heb de standaard zoekfunctie gebruikt, rechtbovenaan de pagina. Daar staat geen ‘Publieke Hyves’ of zo bij.

    *krijgt een ludieke inval*

    Ik zie nu dat als ik op Hyves zoek in de categorie Hyves (logisch!) ik het inderdaad wel vind.

    Desalniettemin betekent dit dat ik zonder jouw hulp de MTV Hyves niet zomaar had gevonden, zelfs terwijl ik wist dat hij er wel zou moeten zijn. Misschien moet je dat in het vervolg ook mee laten tellen!

    Edit: dit heeft natuurlijk meer te maken met de brakke zoekfunctionaliteit van Hyves zelf, dus negeer bovenstaande maar.


    13 maart 2009 om 15:48
    Nielsvandervelden

    @ Erik

    Webcare teams maken veelvuldig gebruik van social media om service te verlenen en inderdaad ken ik de kracht van de webcare teams van UPC en Vodafone. Zeker Vodafone is zeer sterk en goed vertegenwoordigd.

    Helaas hebben we ook niet een al te diepe verdiepingslag kunnen maken specifiek per bedrijf en zou het zeer interessant zijn als UPC en Vodafone hun interne insights zouden kunnen delen.


    13 maart 2009 om 16:08
    Jos Govaart

    @Niels. Ik bedoel eigenlijk hetzelfde als Erik denk ik. Alleen Hyves, Facebook (en de rest van t rijtje) etc..is vrij beperkt. Waar deze “markt” volgens mij behoefte aan heeft, is aan verse cases. Webcare van UPC en Vodafone zijn nu wel bekend.


    14 maart 2009 om 07:23
    Rick

    Opvallend veel media in sociale media, dat geeft te denken…….


    15 maart 2009 om 19:13
    Jos Govaart

    Ben trouwens ook wel erg nieuwsgierig wat het beeld zou zijn, wanneer je de “mediapartijen” in deze lijstjes weg zou halen…En dan niet naar het specifieke lijstje, maar vooral naar de ervaringen, insights, mislukkingen en successen van bedrijven.


    15 maart 2009 om 19:49
    Torsten Colijn, Site Manager Radio 4

    Inderdaad relatief veel media in de lijsten. Het toont wel aan dat ook voor een niche als klassieke muziek (Radio 4) sociale media zeer geschikt zijn. Juist, zou ik zeggen. Als je bijvoorbeeld naar Hyves kijkt, zitten daar duizenden mensen die zich associeren met onze zender. Wat mij betrefteen prachtig, extra platform om je publiek te bereiken.


    16 maart 2009 om 20:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!