ING Webcare: Het hele verhaal en tien webcare tips

25 november 2010, 08:55

We schreven hier op Marketingfacts al eerder en vaker over het webcareteam van ING. Dat bestond ooit niet, dat schaalde langzaam op, dat werd voorzichtig actief op Twitter en deze zomer interviewde ik Harold Reusken voor nog meer achtergrondinformatie over webcare bij ING. Gisteren gaf Max Mouwen, directeur verkoop & service internet ING Nederland op het jaarcongres Consumententrend een uitgebreide presentatie over de ins en outs van iets meer dan een jaar webcare bij ING. Je vindt hem hieronder, mét tien webcaretips:

Bovenstaande presentatie staat stampvol feitjes, cijfers en insights over hoe ING omgaat met webcare, waarom ze dat doen, wie dat doen, met welke doelstellingen en rules of engagement er gehandeld wordt, over de ROI van webcare (sheet 17 “show me the money”) over lerende klanten en lerende organisaties. En Mouwen besluit met tien tips:

  1. Start monitoring en deel inzicht

  2. Kies je platformen

  3. Support je Webcare team

  4. Reageer snel, toon empathie, wees authentiek en besef afspraak = afspraak

  5. Start met eenvoudige tools en ontdek je behoefte (leestip)

  6. Zorg dat de puzzel klopt

  7. Zorg voor de juiste expertise

  8. Customer service is (nog) niet altijd 7x 24

  9. Kijk niet naar de tweet maar naar de dialoog

  10. DENK, DOE & DEEL!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Tom

    Eén keer ‘gebruik’ gemaakt van ING Webcare omdat ik via de normale weg niet tot een oplossing kwam. Hulde, prima geholpen en dankzij het Webcare team in contact gekomen met de juiste persoon die inhoudelijk van mijn zaak wist en het ook binnen no-time had opgelost. Wat dan weer een klein kritiekpuntje is, waarom lukt zoiets blijkbaar alleen via Webcare? Telefonisch kreeg ik namelijk niet de juiste persoon te pakken.


    25 november 2010 om 12:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!