Muziek labels verdienen miljoenen op YouTube

28 februari 2011, 05:14

Het is pas twee jaar geleden dat YouTube en Warner Music boos de gesprekken over de te betalen prijs voor muziekvideo op YouTube beëindigden. Warner wilde teveel en de video’s werden van de site gehaald. Nu, twee jaar later, lees je dit verhaal op de site van The Independent: “Music labels making ‘millions’ from YouTube”. Na een trage start, maken platenlabels nu grof geld via advertising rondom videohits van onder anderen Lady Gaga en Justin Bieber. Het gaat op YouTube niet meer om buzz genereren voor nieuwe artiesten; het gaat om miljoenen advertentiedollars en de banden tussen de platenlabels en Google’s videosite worden inniger.

Patrick Walker, senior director content partnerships voor YouTube in Europa, Midden Oosten en Afrika:

“A few years ago the cheques were pretty small. We laugh about that now. […] The music industry is getting it. For the most part they are collaborative. People are looking at how to boost revenues more aggressively. The need to go to illegal services is declining with sites like ours and Spotify.”

Op dit moment worden er, zo meldt de Independent, 3 miljard video’s per week gemonitized. Dat is 50 procent meer dan in mei 2010. Voor YouTube wordt een zonnig beeld geschetst in het artikel; het ten gelde maken van YouTube zit in de lift en zal doorstijgen door gebruik van tablets en smartphones en een toename van het aantal contentpartnerships.

Ik ben heel benieuwd wanneer er weer een analistenclub gaat inschatten hoe het met de financiele situatie van YouTube gesteld is imiddels. Dit verhaal uit oktober 2009 heeft waarschijnlijk een wat te stellige conclusie in het licht van deze en andere ontwikkelingen: “YouTube is een bodemloze put”.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Bart Gaarenstroom

    …voortschrijdend inzicht. Als ze deze potentie meteen hadden gezien was het wellicht wel anders gelopen…..


    3 maart 2011 om 08:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!