De balans na 5 jaar Twitter

16 maart 2011, 05:28

Volgende week is het 5 jaar geleden dat Twitter, toen nog “twttr”, werd gestart door enkele medewerkers van Odeo. Op 21 maart 2006 werd de eerste tweet verstuurd door co-founder Jack Dorsey. In de 5 jaar die zouden volgen groeide Twitter uit tot een medium wat niet meer weg te denken is. Met behulp van de laatste cijfers van Twitter maken we hier de balans op van 5 jaar Twitter. Van sociaal netwerk tot nieuwsmedium en real time micro-blogging.

Gedurende het eerste jaar groeide Twitter gestaag. Het “tipping point” van het succes van Twitter was het SXSW Festival in 2007, waar het in de prijzen viel. Gestimuleerd door grote schermen die de Twitter feed toonde, schoot het aantal tweets van 20.000 naar 60.000 per dag. Daarna ging het snel. Waar het 3 jaar en 2 maanden duurde voor er 1 miljard tweets werden verstuurd, worden er nu binnen slechts 1 week een miljard tweets verstuurd. Momenteel worden er 140 miljoen tweets per dag verstuurd.

Niet meer weg te denken

Inmiddels is Twitter, met meer dan 200 miljoen leden, niet meer weg te denken uit de maatschappij. Gemiddeld komen daar dagelijks zo’n 460.000 accounts bij. Zodra er ergens iets in de wereld gebeurt, staat het realtime op Twitter. Bij rampen en oorlogen is Twitter een belangrijk medium voor de communicatie met de buitenwereld, zie maar de recente gebeurtenissen in Egypte en de ramp in Japan. Tijdens deze gebeurtenissen schiet het aantal tweets omhoog. Dat zorgde nogal eens voor capaciteitsproblemen. Zo had Twitter het zwaar tijdens de wereldkampioenschappen voetbal in Zuid-Afrika. Om de haverklap werden gebruikers getrakteerd op de beroemde fail whale. Vier seconden na middernacht tijdens oud en nieuw in Japan werd het huidige record tweets per seconde gehaald, dat waren er 6.939.

De gebruikers

Het is altijd gevaarlijk om typerende uitspraken over de doelgroep van Twitter te doen. Wel is het duidelijk dat het niet meer alleen de early adopters zijn die zich op Twitter begeven. Recentelijk onderzoek toont aan dat de grootste groep gebruikers tussen de 25 en 45 jaar oud is. In Amerika is de adoptiegraad momenteel 2 tot 3 procent. Er is dus nog steeds ruimte voor groei. Verder zijn gebruikers overwegend blank, goed opgeleid en zijn er meer vrouwelijke dan mannelijke gebruikers.

De organisatie

Ook de organisatie van Twitter is meegegroeid. Waar er in het eerste jaar slechts 8 mensen aan Twitter werkten, steeg dat in de volgende jaren naar respectievelijk 29, 130, 350 en de huidige 400. In 2011 wil Twitter uitbreiden naar Europa. Meer dan 60 procent van de twitteraars komt van buiten de VS, evenals een groot deel van de adverteerders.

Uitdagingen: het verdienmodel

Een grote uitdaging voor Twitter is nog altijd het moneytizen van haar service. De marktwaarde van Twitter bedraagt 4 miljard, nadat het recentelijk 200 miljoen aan investeringen wierf. De inkomsten uit advertenties in 2010 bedroeg 150 miljoen dollar. Het gouden verdienmodel van Twitter laat echter nog op zich wachten. De huidige inkomsten worden verdiend met advertising: Promoted Trends & Tweets, Promoted Accounts, en het moneytizen van de data door de verkoop van toegang tot de volledige data stream. Ook is het een eigen analytics service gestart, en is EarlyBirds gesneuveld.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    christiaanbeem

    Is het een gekke gedachte om een verdienmodel te zien in de profielpagina. Nu kun je alleen wat kleuren en de achtergrond aanpassen. Voor bedrijven zouden extra functies (meerdere streams op 1 pagina) heel welkom zijn. En bijvoorbeeld speciale contestpagina’s.


    16 maart 2011 om 07:28
    Remy Bergsma

    Vind ik geen gekke gedachte Christiaan: er zijn genoeg bedrijven die graag hun profielen wat aantrekkelijker willen maken, mogeljik met wat buttons op de achtergrond van Twitter. Een zelfde soort dienst als Facebook Pages, maar dan in wat simpelere vorm van Twitter. Reken maar dat dat geld gaat opleveren – het zal bedrijven zelf namelijk heel wat verkeer naar hun website opleveren als ze Twitter serieus nemen als kanaal.


    21 maart 2011 om 12:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!