Online consumentenbestedingen Nederland groeien met 10% naar 4,25 miljard euro
De omzet van online thuiswinkelen is in de eerste helft van 2011 gestegen naar een omzet van € 4,25 miljard. Dit is een flinke stijging van 10% t.o.v. de eerste helft vorig jaar. Dit blijkt uit de eerste Thuiswinkel Markt Monitor van 2011, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumenten uitgaven dat wordt uitgevoerd door Blauw Research en GfK Retail & Technology in opdracht van Thuiswinkel.org. Belangrijkste driver zijn het aantal bestellingen dat met 13% groeide in vergelijking met vorig jaar. Dat houdt dus in dat de gemiddelde orderwaarde is gedaald, met 3% naar een gemiddelde van 116 euro per bestelling.
Consumenten bestellen vaker en makkelijker online
De belangrijkste driver van de online omzetgroei is evenals in vorige metingen de groei in aantal bestellingen. Consumenten bestellen steeds vaker producten en/of diensten op het internet. Het totaal aantal bestellingen in de eerste helft van 2011 bedraagt 36,5 mln., een stijging van 13% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. “Dit betekent dat er iedere dag zo’n 200.000 online bestellingen worden geplaatst. Consumenten bestellen steeds vaker en makkelijker ook kleinere bestellingen via internet”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.
De orderwaarde per bestelling daalt
Daarentegen neemt het gemiddeld besteed bedrag per bestelling opnieuw af. Consumenten bestelden het afgelopen half jaar met een gemiddelde orderwaarde van € 116 per bestelling. Dit is een lichte daling van 3% ten opzichte van de eerste helft van 2010. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research; de groei van de markt komt voornamelijk van bestaande online kopers die vaker gaan bestellen, en daarmee de totale markt stuwen; in de eerste helft van 2011 waren er 8 miljoen online kopers, dit aandeel blijft ongeveer gelijk aan het aantal kopers in de tweede helft van 2010.
Groei in grote segmenten als Travel en Telecom leveren grote bijdrage aan de totale omzetgroei
De totale omzet van online Travel bedraagt € 1,83 miljard, een groei van 8% vergeleken met 2010-1. Pakketreizen/appartementen kennen het grootse aandeel binnen de online reismarkt, met € 1,14 miljard. Het marktvolume van Vliegtickets/Hotels is € 690 miljoen. Het op 1-na-grootste segment Telecom groeit met 23% naar een omzet van € 540 miljoen in de 1e helft 2011. Ook het segment Kleding stijgt met 11% naar een omzet van € 300 miljoen. Ten opzichte van de 1e helft 2010 zijn de online productbestedingen met 12% gestegen. De verkoop van online diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets stijgt met 8%. “Van een teruglopende koopbereidheid – zoals eerder deze week gepubliceerd door het CBS – was in de eerste helft van 2011 op het internet nog weinig te merken”, aldus Jongen.
Online consumentenbestedingen in 2011 groeien door naar ca € 9 miljard
De markt zal voorlopig verder blijven groeien. Ondanks de crisis blijven consumenten gewoon erg enthousiast om online te winkelen, zegt Frank Sibbel. Gemak en gewenning spelen daarbij een grote rol. Consumenten kiezen steeds vaker het internet als hun favoriete aankoopkanaal. Men raakt meer en meer gewend aan het online bestellen van producten en diensten via internet, ook in nieuwe online segmenten zoals bijvoorbeeld fietsen, speelgoed of optiek. Jongen: “Negen op de tien online kopers verwacht opnieuw een aankoop te doen in de tweede helft van dit jaar. De verwachting voor de 2e helft van 2011 is dat de omzetgroei stabiel blijft (ca. 10%), waardoor online consumentenbestedingen in 2011 naar verwachting de grens van € 9 miljard zullen passeren.”
Infographic
Belangrijke vraag, die ik volgens mij niet ben tegengekomen in het artikel en de infographic: Hoe verhoudt deze groei zich tot de totale consumentenbestedingen in Nederland?
M.a.w.: Is er ook een relatieve stijging in de totale online bestedingen t.a.v. offline?