Facebook marketing voor gevorderden

7 november 2011, 06:19

Afgelopen vrijdag vond de maandelijkse netwerkborrel van Marketingfacts en Upstream plaats. Sinds kort wordt er voorafgaand aan deze borrel een kennissessie gehouden. Dit keer had ik de eer om een presentatie te geven genaamd ‘Facebook marketing voor gevorderden’. Een presentatie die ik ook graag deel met iedereen die niet aanwezig was bij de kennissessie. In deze presentatie belicht ik een aantal belangrijke aspecten van Facebook marketing. Zo ga ik dieper in op de belangrijkste metrics, pagina design, effectieve manieren om meer fans te krijgen, adverteren op Facebook, de content strategie en tot slot Facebook analytics en tools.

Advanced Facebook marketing: de presentatie

Enkele toevoegingen aan de presentatie

De presentatie gaat in een aantal zeer belangrijke aspecten van Facebook marketing maar om een completer beeld te schetsen wil ik graag nog enkele zaken toevoegen.

Waarom zet je Facebook in?

In de presentatie heb ik geen aandacht besteed aan een zeer belangrijke vraag: waarom wil je als bedrijf Facebook gaan inzetten? Denk goed na over het doel, je doelgroep en de waarde je wilt gaan bieden voor je een pagina aanmaakt en updates gaat plaatsen. Bedenk tevens dat het geen eenmalig project is maar doorlopende aandacht vergt. Ook is Facebook geen doel maar een middel. Een uiterst krachtig middel als je het goed toepast.

Engagement is belangrijker dan veel fans

Een like is pas het begin. Veel bedrijven fixeren zich volledig op het aantal fans dat ze hebben en schenken weinig aandacht aan de content strategie: hoe gaan we de dialoog aan met de fans? Uiteraard is een bepaald bereik belangrijk om de investeringen te rechtvaardigen maar uiteindelijk moet het doel zijn om interactie te hebben met je fans. Het streven moet dan ook niet alleen zijn om een X aantal fans te halen (vaak het liefst meer dan de grote concurrent) maar dient zich vooral richten op het behalen van interactie met de fans. Een goede metric om de interactie te meten is IPM, interaction per thousand fans. Wil je weten hoe goed een bepaalde pagina het doet? De IPM van iedere pagina is met Conversocial Profiler eenvoudig en gratis uit te rekenen. Op de Facebook pagina van Marketingfacts vind je, exclusief voor fans, een top 100 van de meest engaging Nederlandse pagina’s. Leer van de beste.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Bram Fasseur

    Nogmaals bedankt Peter! Mooi verhaal met veel tips & tricks 🙂


    7 november 2011 om 06:38
    lbroekman

    Dank nogmaals voor je boeiende presentatie Peter. Veel nuttige tips en inzichten in wat werkt wel/niet.


    7 november 2011 om 07:46
    pvoogt

    Toppresentatie Peter, erg compleet!


    7 november 2011 om 07:47
    Anton

    Uitgebreide en duidelijke presentatie, erg mooi!

    Dank hiervoor!


    7 november 2011 om 08:01
    Michiel Willekens

    Hele mooie presentatie, erg bedankt voor het complete overzicht.


    7 november 2011 om 09:31
    Bob van Hoorn

    Leuke presentatie! Heb wel een vraag: waarom mogen de prijsvraag op slide 54 en 55 niet?


    7 november 2011 om 13:18
    Emile Peters

    Was goede en leuke sessie! Je hebt de lat voor de volgende sprekers van de maandelijkse kennissessie hoog gelegd.

    Als er iemand nog ideeën heeft voor goed onderwerp: ik hou me aanbevolen.


    7 november 2011 om 18:45
    Richard (webdesigner)

    Interessante materie! Maar zijn er ook bedrijven die MKB-ers mee aan de hand kunnen nemen en betaalbaar de eerste stappen kunnen laten zetten? (Dus niet meteen 2000 euro per maand voor een campagne).


    8 november 2011 om 07:11
    rubenbos

    Goede presentatie met mooie voorbeelden!


    8 november 2011 om 11:55
    Daan Vrijsen

    Interessante presentatie, alleen de IPM berekening van Conversocial Profiler klopt naar mijn idee niet.

    Het is namelijk mogelijk om Facebook postings te customizen, je kan als beheerder Nederlandstalige berichten alleen voor Nederlandse fans zichtbaar maken en bijvoorbeeld Engelse berichten voor je internationale fans opstellen. Een merk met een internationale fanbase (Heineken/KLM) gebruiken deze optie zeker. Om tot een eerlijk interactiepercentage te komen zou je daarom het aantal interacties niet moeten delen door het totale aantal likes.

    Beheerders van een bedrijfspagina kunnen zien of berichten gecustomized zijn, ‘buitenstaanders’ zoals Conversocial kunnen dit niet.


    9 november 2011 om 07:24
    Peter Minkjan

    @ Daan: daar was ik na publicatie van de lijst ook achter gekomen en werd er door Heineken ook zelf op gewezen. Voor toekomstige publicaties van een dergelijke lijst zal hier rekening mee worden gehouden.


    9 november 2011 om 07:28
    Joost van Vught

    Wat een belachelijke hoeveelheid kwalitatieve content! Die kan ik alleen maar belonen met vele likes en shares 🙂


    14 november 2011 om 09:44
    Rik Luttmer

    Uitstekende presentatie. Hier hebben we wat aan!


    6 december 2011 om 14:57
    Bart van der Veer

    Ik vind het een leuk artikel, maar heb wel een paar opmerkingen 🙂

    1. Facebook Ads levensduur max. 48-96 uur?

    = Ik draai al 3 1/2 maand met 3 Ads die ik nooit gewijzigd heb voor een eigen pagina die niet de bedrijfspagina is en in de toeristische sector zit (alleen fans aantrekken)

    = CTR > 0,157%

    2. Ik geloof dat de IPM afneemt naarmate het aantal fans groeit. Jammer dat die Engagement top 100 vanaf 10.000 fans is. Mijn fanbase staat op bijna op 6.000 (vandaag gaan we er natuurlijk overheen) en de IPM is > 17

    15 comments

    + 299 likes

    ÷ 3 posts

    ÷ 5,994 fans

    = 17.46 interactions per thousand fans (een maand geleden was het hoger, maar toen zaten er meer “posts” in)

    Dit getal is toch betrekkelijk, want ik schrijf in het engels en mijn fans in wel 6 verschillende talen. Zelf gebruik ik dan een translator, maar dat zal de gemiddelde fan die de betreffende taal niet kan lezen, niet doen.

    3. Ik gebruik inderdaad – net als Marketingfacts – geen externe tools. Doe alles direct op de Facebook pagina en ja dat is soms best bewerkelijk omdat er nog steeds veel ge”liked” en gereageerd wordt op oude posts en ik graag persoonlijk een comment wil schrijven. Ik denk – los van getallen en formules – dat je daarmee ook veel meer “passie en engagement” toont


    21 december 2011 om 11:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!